به گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، هادی حق شناس معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی در برنامه تیتر امشب در خصوص ابعاد مختلف حادثه نفتکش ایرانی تصریح کرد:در روز نخست حادثه هنوز ابعاد آن مشخص نبود و ما دو کشتی خود را به محل اعزام کردیم و به دلیل دوری مسافت کشتی های نجات با زمان به محل رسیدند .
وی در خصوص خبر ارسال پیام به خدمه کشتی و دریافت آن توضیح داد: این خبر رابررسی کردیم و مشخص شدهیچ سیگنالی در کشتی موجود نبوده است.
حق شناس تصریح کرد:ژاپنی ها در حال اطفاء حریق هستند و تاکنون جسد دو تن از خدمه خارج شده است به احتمال زیاد گروه تکاوران ما صبح فردا وارد موتور خانه کشتی خواهند شد و آخرین وضعیت خدمه را مشخص می شود.
معاون امور دریایی سازمان بنادر گفت: تیم ۱۲ نفره تکاور به سمت نفتکش سانچی اعزام شده و پیشبینی میشود پس از خنک کردن این نفتکش توسط یدککشهای آتشخوار، اعضای این تیم ۱۲ نفره بتوانند حداکثر تا ظهر فردا وارد موتورخانه نفتکش شوند.
وی افزود: بعید است که خدمه در دریا باشند و به احتمال قوی در داخل کشتی هستند و موتورخانه نفتکش سانچی، تنها گزینه حضور سرنشینان است.
حق شناس اضافه کرد:برای تقسیم کار تفاهنامه ای بین ایران و چین بسته شد؛چینی ها به سه دلیل مسایل زیست محیطی ، حفظ شناورها و متصاعد شدن گازهای سمی ،کنترل مهار اتش با تاخیر و تنها در روز انجام دادند و عملیات را شبانه روزی دنبال نکردند ولی اصل برای ما حفظ جان خدمه بود. فشار ما بر پیگیری شبانه روزی عملیات اطفاء حریق بود.
وی افزود:اگر روند اطفا حریق شبانه روزی بود به احتمال زیاد انفجارهای پی در پی رخ نمی داد.
این مقام مسئول گفت:جعبه سیاه در کمیته ای متشکل از همه کشورهای ذینفع و سازنده جعبه سیاه رمزگشایی و بررسی خواهد شد .
حق شناس بیان کرد: برای بررسی علت حادثه از کشتی جینی بازرسی به عمل آمد اما چینی ها اجازه دسترسی مسئولین ایرانی را به خدمه کشتی چینی و مصاحبه با آنها را ندادند.
بر اساس این گزارش بهرامی سخنگوی شرکت ملی نفتکش در این خصوص تصریح کرد: در ساعت های نخست حادثه به دلیل اینکه کسی در را محل کشتی نداشتیم نمی توانستیم اطلاعات دقیقی به دست آوریم و وسعت حادثه نیز دریافت اطلاعات را کند کرد و انتظار داشتیم مقامات چینی هر چه سریعتر اقدام می کردند ولی به دلیل تعلل آنها از داخل اقدام کردیم وهمچنین بعد مسافت کار را سخت کرده بود.
وی ادامه داد:با توجه به اینکه بار کشتی میعانات گازی بوده است که با کوچکترین جرقه ای احتمال انفجار و آتش سوزی داردو این امر روند خاموش کردن را بسیار مشکل کرد .
بهرامی تصریح کرد:اولین اقدام ما در صبح چهارشنبه صورت گرفت ولی اقدام موثر ما پنجشنبه شروع شد و به دلیل اینکه روند اطفاء شبانه روزی نبود کار بسیار پیچیده و سخت بود. کار با این محموله سختتر از خاموش کردن نفت خام بود.
سخنگوی شرکت ملی نفتکش اظهاد داشت:برای اطفاء اینگونه حریق ها نمی توان از هلی کوپتر استفاده کرد و از لحاظ فنی کشتی های آتش خوار که از امروز وارد شدند در این حریق ها استفاده می شود ولی درجه بالای حرارت کار را کند کرد.
وی تاکید کرد:این تصادم بدترین سوانح دریایی بوده است که به لحاظ فنی قابل پیشگیری بوده و باید شرایط بررسی شود .
بهرامی افزود:به طور قطع این دوکشتی مکالمه تلفنی داشته اند و ممکن است از نظر زبانی منظور هم را نفهمیده باشند و یا در محاسبات اشتباه کرده باشند.
وی با بیان اینکه حادثه هنوز خیلی خام است و باید بررسی بیشتری صورت بگیرد گفت:دو کشتی دارای جدیدترین رادارها و تجهیزات بوده اند و هیچ مشکل تجهیزاتی نداشته اند و احتمال خطای انسانی از سوی یکطرف و یا هر 2 طرف وجود دارد.
انتهای پیام/