عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات جامع سرطان گفت: با مطالعات سلولی و ژنتیک سلامت مردم تضمین و اثربخشی دارو‌ها بیشتر می‌شود.

تشخیص سریع بیماری‌ها با شناخت بیومارکر‌های خون/ تضمین سلامت مردم در گرو پیشرفت مطالعات سلولیبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ ناصر پارسا عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات جامع سرطان در حاشیه دومین کنگره پزشکی شخصی ایران که در دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار شد در جمع خبرنگاران اظهار کرد: امسال کنگره پزشکی شخصی در ایران برگزار می‌شود که یکی از اهداف این مقوله پیشگیری و درمان سریع بیماران است.

وی عنوان کرد: بحث پزشکی شخصی وابسته به شناخت تمام ملکول‌های موجود در سلول است که امروز با تشخیص بیومارکرها که سطح‌شان در خون بالا می‌رود می تواند بیماری‌ها را زودتر تشخیص بدهند.

پارسا با بیان اینکه امروزه 270 نوع سرطان شناخته شده است، افزود: سرطان‌هایی که در مراحل اولیه تشخیص داده می‌شوند کاملا قابلیت درمان داشته اما سرطان‌هایی که به دیگر بافت‌های بدن انتشار یافته درمانشان با مشکل روبرو می‌شود و در همین راستا وجود بیومارکرها اهمیت پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: بیومارکرها که از سلول‌های سرطانی ایجاد می‌شوند و هر سرطان یک بیومارکر خاص خودش را دارد و امروزه تضمین سلامت مردم جهان در گرو پیشرفت مطالعات سلولی و ملکولی است.

پارسا با اشاره به اینکه هر نفر از مردم دنیا دارای ژن خاص خودش را دارد، افزود: مردم جهان دارای ژن خاصی بوده که برای آنها پزشکان باید در درمان بیماری‌هایشان با توجه به ژنتیک افراد دارو تجویز کنند و خوشبختانه امروز شرکت‌های دانش‌بنیان با همکاری دانشگاه‌های علوم پزشکی به پیشرفت‌های خوبی دست پیدا کرده اند.

وی اظهار کرد: هم اکنون در تهران، شیراز و مشهد بانک‌های ژن ایجاد شده است تا بر اساس آن به بیماران سرطانی بر اساس نوع ژنشان دارو تجویز شود.

پارسا یادآور شد: با مطالعه سابقه خانوادگی بیماران می‌توان ابتلا آنها به بیماری های مختلف را پیش‌بینی کرد و حتی داروی موثرتری به آنها تجویز کرد.

پیش بینی بیماری سرطان با مطالعات ژنتیکی افراد

در ادامه مراسم مسعود هوشمند عضو هیئت علمی پژوهشگاه زیست فناوری مهندسی ژنتیک گفت: بحث پزشکی شخصی امروزه بسیار اهمیت پیدا کرده است و این مقوله کمک می کند تا داروهای اثربخشی بیشتری داشته باشند.

هوشمند ادامه داد: بیماری سرطان به عوامل ژنتیک و محیطی بستگی دارد که اگر ما در مراحل اولیه تشخیص بدهیم سرطان درمان داشته و مردم می‌توانند به زندگی عادی خود بپردازند.

هوشمند اظهار کرد: امروزه 640 فارما کوژنتیک مشخص شده است که برای بیماران تجویز می‌شود.

وی با اشاره به اینکه 5 تا 10 درصد داروها اثر سو داشته که در بعضی از مواقع با مرگ بیماران همراه است بعضی از افراد به خاطر مسائل ژنتیکی در هنگام عمل جراحی بیدار می شوند به همین خاطر باید تست ژنتیک بر روی بیماران در قبل از عمل انجام شود تا داروی موثر به بیماران تجویز شود.

پذیرفته شدن 400 مقاله در دومین کنگره پزشکی شخصی

همچنین در ادامه مراسم صارمی دبیر اجرایی دومین کنگره پزشکی شخصی گفت: یکی از مسائل نوین کشورمان و دنیا محسوب می‌شود و با استفاده از مطالعات ژنتیکی از ابتلای افراد به بسیاری از بیماری‌ها پیشگیری می‌شود.

وی ادامه داد: در این کنگره 900 مقاله به دبیرخانه ارسال شده است که از میان آنها 400 مقاله پذیرفته شده است.

صارمی یادآور شد: در این کنگره سخنرانی‌هایی از کشورهای آمریکا سوئد فرانسه و بلژیک حضور دارند که به طور کلی دومین کنگره پزشکی شخصی دارای 12 سخنران خارجی از آمریکا و اروپاست.

انتهای پیام/

برچسب ها: سرطان ، اخبار سلامت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار