بیانیه شب گذشته رئیس‌جمهور آمریکا درباره توافق هسته‌ای ایران با واکنش‌های زیادی در داخل و خارج این کشور مواجه شده است.

واکنش‌های داخلی و بین‌المللی به شروط چهارگانه ترامپ برای برجامبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، بیانیه شب گذشته دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا درباره توافق هسته‌ای ایران و تعیین شروط چهارگانه برای اصلاح آن با واکنش‌های زیادی در داخل و خارج این کشور مواجه شده است.

ترامپ شب گذشته (جمعه) پس از تمدید معافیت‌های تحریمی ایران ذیل برجام و تحریم 14 شخصیت حقیقی و حقوقی دیگر به بهانه‌های واهی (اینجا) در بیانیه‌ای عنوان کرد که در صورت اصلاح نشدن توافق هسته‌ای ایران، این آخرین باری است که او تعلیق تحریم‌های ایران را تمدید می‌کند. 

وی در این بیانیه گفت: علیرغم میل باطنی‌ام، آمریکا را هنوز از توافق هسته‌ای ایران خارج نکرده‌ام. اما دو مسیر را مشخص کرده‌ام: یا نواقص فاجعه‌بار این توافق را اصلاح کنید یا آمریکا از آن خارج خواهد شد.

رئیس‌جمهور آمریکا اضافه کرد: حاضرم برای اصلاح توافق هسته‌ای ایران با کنگره همکاری کنم اما هر مصوبه‌ای که در این خصوص امضا می‌کنم باید این ۴ شرط را رعایت کند: اول، باید از ایران بخواهد که به هر سایتی که بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای راستی‌آزمایی برجام نیاز دارند، دسترسی بدهد. دوم، باید این اطمینان را ایجاد کند که ایران حتی به ساخت سلاح هسته‌ای نزدیک هم نمی‌شود. سوم، مصوبه جدید نباید هیچ تاریخ انقضایی را برای برجام به رسمیت بشناسد. چهارم، این مصوبه باید تصریح کند که از نظر آمریکا برنامه هسته‌ای ایران و برنامه موشکی دوربرد آن قابل تفکیک نیستند و توسعه و تست موشک‌های بالستیک دوربرد مشمول تحریم خواهد شد. 

در پی اعلام این سیاست جدید از سوی ترامپ،‌ «نیکی هیلی» نماینده آمریکا در سازمان ملل گفت واشنگتن انتظار دارد دیگر کشورها نیز برای مقابله با «رفتار بی‌ثبات‌کننده و خطرناک ایران» به او بپیوندند! او اضافه کرد: می‌توان تمام اقدامات ایران را خارج از چارچوب برجام بررسی کرد اما اگر اجماع بین‌المللی برای آن حاصل نشود، آنگاه آمریکا توافق هسته‌ای را مانعی برای صلح قلمداد می‌کند.

«استیون منوچین» وزیر خزانه‌داری آمریکا نیز مدعی شد: ایالات متحده نمی‌تواند کنار بایستد و نقض حقوق‌بشر در ایران را تماشا کند. ما همچنان برنامه موشکی بالستیک و فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده ایران (حمایت از جبهه مقاومت) را هدف قرار می‌دهیم.

«برد شرمن» عضو ارشد دموکرات کنگره آمریکا نیز تحریم‌های جدید ترامپ علیه 14 شخصیت حقیقی و حقوقی مرتبط با ایران را کاملاً منطبق با برجام برشمرد و برای اثبات ادعای خود به صحبت‌های «جان کری» در سال ۲۰۱۵ استناد کرد که در صحن کنگره گفته بود برجام مانع از اعمال تحریم در سایر حوزه‌ها از جمله حمایت از تروریسم و نقض حقوق بشر نمی‌شود.

اما «بن کاردین» سناتور ارشد دموکرات و نفر دوم کمیته روابط خارجی سنا در توییتر خود نوشت: تهدیدات ترامپ و دیکته کردن شروط به مذاکرات احتمالی با کنگره و اتحادیه اروپا، اصلاح برجام را از آنچه که بود، دشوارتر کرد.

«نانسی پلوسی» رهبر اقلیت مجلس نمایندگان آمریکا نیز گفت شروط رئیس‌جمهور درباره تمدید تعلیق تحریم‌های ایران خوشایند ایران و بیشتر متحدان ما در 5+1 نیست. شروط ترامپ به ایران راهی برای خروج از توافق می‌دهد.

در مقابل، سناتور «باب کورکر» رئيس کميته روابط خارجی سنای آمريکا در واکنش به بيانيه شب گذشته ترامپ درباره توافق هسته‌ای ايران گفت: معتقدم همه آمريکا در رابطه با اين موضوع که بايد جلوی دستيابی ايران به سلاح هسته‌ای گرفته شود، هم‌نظر هستند. افرادی از جمله من و رئيس جمهور با این توافق مخالفیم زیرا معتقديم که اين توافق يک توافق بد بوده است. در برابر ما هم اکنون فرصتی وجود دارد تا بهتر عمل کنيم و نقايص توافق هسته‌ای ایران را بدون اينکه آمريکا تعهدات خود را نقض کند، برطرف کنیم.

در ادامه، وزارت خارجه آلمان در توییتی با اشاره به تعهد این کشور در اجرای برجام نوشت: ما به بیانیه دولت آمریکا درباره توافق هسته‌ای ایران توجه می‌کنیم و با شرکای اروپایی خود درباره گام‌های بعدی گفت‌وگو خواهیم کرد.

سخنگوي اتحاديه اروپا هم در بيانيه‌ای در واکنش به اظهارات دونالد ترامپ رئيس جمهور آمريکا درباره توافق هسته‌ای ايران گفت: ما در اولين گام با سه کشور اروپايی امضاکننده برجام و ديگر کشورهای عضو اتحاديه اروپا به صورت مشترک اين بيانيه و پيامدهای آن را ارزيابی می‌کنيم. ما همچنين به ادامه اجرای کامل و موثر برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) متعهد می‌مانيم.

«ژرار آرو» سفير فرانسه در آمريکا نیز در حساب توئيتری خود نوشت: فرانسه درباره بيانيه کاخ سفيد در خصوص توافق هسته‌ای ايران با شرکای خود مشورت می‌کند . وی اضافه کرد: فرانسه به اجرای کامل و موثر برجام پايبند می‌ماند.

علاوه بر این، «سرگئی ریابکوف» معاون وزیرخارجه روسیه گفت مسکو موضع اخیر ترامپ درباره برجام را "بسیار منفی" می‌داند و همچنان به این توافق پایبند است. وی در ادامه گفت: روسیه مخالف هرگونه تضعیف برجام است و معتقد است نمی‌توان این توافق را اصلاح کرد.

کارل بيلت نخست وزير سابق سوئد و رئيس شورای روابط خارجی اروپا نیز در پيامی در صفحه توييتر خود نوشت (دونالد) ترامپ رئيس جمهور آمريکا در اعمال فشار به کنگره آمريکا برای اقدام عليه توافق هسته‌ای ايران شکست خورد و اکنون به دنبال اعمال فشار به کشورهای اتحاديه اروپا است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۰۷ ۲۴ دی ۱۳۹۶
مرررررگگگگگگگگ ببررررررررررر تتتتتتتتررررررررررررررر اااااااا مممممپپپپپپپپپ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۰۶ ۲۴ دی ۱۳۹۶
ترامپ نادان است .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۴۶ ۲۴ دی ۱۳۹۶
شیطان بزرگ امریکاست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۴۶ ۲۴ دی ۱۳۹۶
امریکا هیچ کاری نمیتونه بکنه .مرگ بر امریکای جنایتکار
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۴ ۲۳ دی ۱۳۹۶
خدا به ترامپ عقل بده .مرگبر امریکا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۱ ۲۳ دی ۱۳۹۶
مرگبر امرریکا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۳ ۲۳ دی ۱۳۹۶
شیطان بزرگ امریکاست .مرگبر امریکا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۹ ۲۳ دی ۱۳۹۶
شیطان بزرگ خود ترامپ وامریکاست
United States of America
ناشناس
۱۷:۲۰ ۲۳ دی ۱۳۹۶
برو بخواب ترامپ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۸ ۲۳ دی ۱۳۹۶
این بازی معروف همون بازیه پلیس خوب و پلیس بده
آمریکا در نقش پلیس بد و به فکر خودش قلدر رو بازی میکنه و برجام و هر دفه به ی کلکی دور میزنه
اروپا هم نقش پلیس خوب رو بازی میکنه و میگه همه باید پایبند باشیم
بابا جم کنید بساطتون رو کدوم پایبندی کدوم حذف تحریم
حنای شما برای ملت ایران رنگی نداره
امیدوارم دفعه بعد ترامپ واقعیت این بازی رو نشون بده و تحریمارو تعلیق نکنه و این برجام بهم بخوره تا ایران هم ظرفیت واقعی علمیش رو نشون دنیا بده
لعنت خدا بر مکر کنندگان
Iran (Islamic Republic of)
اکبر
۱۷:۰۲ ۲۳ دی ۱۳۹۶
به احترام شهدای هسته ای وملت ورهبری که فرمودن قابل اعتمادنیست امریکا.بخداقسم کره شمالی کاری کرده که ترامپ تسلیم شد چراما نکنیم .درودبرشهداورهبرباهوشمان که میدانست ولی کسی گوش نداد.لعنت خدا برترامپ دیوانه زورگویی ازاین بدترنمیشه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۴ ۲۳ دی ۱۳۹۶
آمریکا باید به برجام پایبند باشد
و گرنه آبروی بین المللی اش می رود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۵ ۲۳ دی ۱۳۹۶
مذاکره کننده های ایرانی خسته نباشید با این تجارتی که کردید!!!بتون ریزی. کم کردن تعداد سانتریفیوژ .غنی سازی از بیست درصد به سه درصد.خارج کردن مواد ارزشمندکیک زرداز ایران.حالا اونا چی دادن:چنتا صبحانه و ناهار و شام کاری با اعضای مذاکره کننده و همصحبتی با چنتا اروپایی وممنوعیت ورود به آمریکا و و و و و و و
Iran (Islamic Republic of)
مرگ بر آمریکا
۱۳:۱۰ ۲۳ دی ۱۳۹۶
کشوری که خدا همه منابع رو بهش داده به هیچ وجه دستش پیش بیگانه دراز نیست در حالی که از لحاظ هوش هم نشون دادیم که اولیم فقط دولت به جون نا اعتماد ندارن و پستهای اصلی رو به اونا نمیدن خوب آخرش که چی بالاخره باید به جوانان اعتماد کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۷ ۲۳ دی ۱۳۹۶
اصلا امریکا و ترامپ قابل اعتماد نیستن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۴ ۲۳ دی ۱۳۹۶
دوباره این حرف زد
واقعا اینا تو خلوتشونم اینطوری از حقوق بشر حرف میزنن همش حرف الکی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۹ ۲۳ دی ۱۳۹۶
ظاهرا در مجلس اونها افرادي از همون دست كابوي ها نشسته هستن... خوب انتظار نبايد داشت از يك كابوي كه اين حرفارو نزنه ...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۳ ۲۳ دی ۱۳۹۶
البه همونطوري كه ما تو فيلمهاي قديمي امريكايي نگاه ميكنيم ميبينيم در زمان كابويي اونها هم همينجوري بودن .. توافق ميكردند و بعد اون زيرش ميزدن .. اين نشون ميده ژن اونها از زمان كابويي تا حالا تغيير نكرده ... يعني ژن كابويي اونهاست كه ميگه توافق رو قبول نميكنيم ... و ما خيلي وقته اين رو ميدونيم ...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۷ ۲۳ دی ۱۳۹۶
چرا زیر حرفات و امضات میزنی لعنتی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۳ ۲۳ دی ۱۳۹۶
دولت آمریکا چنگ و دندان نشان می دهد تا شاید ایران عقب بنشیند ولی باید عقب که ننشینم هیچ با چماق توی دهنش بکوبیم تا اون عقب بنشیند.
Iran (Islamic Republic of)
سفیری
۱۰:۰۶ ۲۳ دی ۱۳۹۶
باید ایران دوباره یک تو دهنی به ترامپ بزند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۵ ۲۳ دی ۱۳۹۶
ترامپ هیچ کاری نمیتونه بکنه
Iran (Islamic Republic of)
سید محمد مصطفوی
۰۹:۲۳ ۲۳ دی ۱۳۹۶
به قول رهبری که فرمودند نباید به این کفتارها دل نبندید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۹ ۲۳ دی ۱۳۹۶
علی برکت الله
-
معین
۰۹:۰۹ ۲۳ دی ۱۳۹۶
سلام .ایران هم بایدکلی شرط وشروط بزای امریکا وگروه 5+1بگذارد .وهمون توافق اولیه ک کلا ازسوی اونا ناقص اجرا شده را متذکر بشه .تحریم ها یک شبه برداشته بشه حساب های بانکی انجام بشه و....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۵ ۲۳ دی ۱۳۹۶
واقعا نمیفهمن از این کاراشون
Germany
قاسم
۱۲:۵۵ ۲۳ دی ۱۳۹۶
اینها همش بازیه اروبا و آمریکا در راستای هم حرکت میکنند آمریکا ما را تحریم میکند و اروبا میگوید ما در برجام میمانیم یعنی هم تحریم میکنند هم ما را دربرجام نگه میدارند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۴ ۲۳ دی ۱۳۹۶
شیطان بزرگ امریکاست
آخرین اخبار