رئیس جمهور ترکیه از نظم کنونی جهانی انتقاد کرد و گفت اعضای دائم شورای امنیت مسئول بسیاری از ناعدالتی‌ها در سراسر جهان هستند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری آناتولی، رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه از نظم کنونی جهانی و به ویژه کاربرد سازمان ملل متحد و «اقدامات» تحمیل شده از سوی پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل انتقاد و اعلام کرد این کشور‌ها مسئول بسیاری از ناعدالتی‌ها در سراسر جهان هستند.

او گفت: «برای کسانی که بر این باورند دموکراسی، آزادی، حق و رفاه، منحصر به آنهاست و با دیگران مانند بزرگترین فاشیست ها، بزرگترین دیکتاتور‌ها و بزرگترین استعمارگران رفتار می‌کنند، پایان نزدیک است. جهان دیگر نمی‌تواند بی عدالتی و ستمگری را تحمل کند.»

اردوغان در بخش دیگری از سخنان خود به مسائل داخلی ترکیه اشاره کرد و گفت: کشور‌هایی که از استرداد اعضای گروه فتو (گروه فتح الله گولن) خودداری می‌کنند، به قانون احترام نمی‌گذارند.

اردوغان افزود: «آن‌ها کمترین احترامی برای قانون و حق قائل نیستند. آن‌ها سعی می‌کنند با تصمیمات سیاسی، ترکیه را به چالش بکشند. قطعا من به چنین احکامی احترام نخواهم گذاشت و اهمیتی برایش قائل نخواهم بود.» با این حال او به نام این کشور‌ها اشاره‌ای نکرد.

اردوغان مردم ترکیه را به صبر فراخواند و تاکید کرد لازم است مقابله با گروه تروریستی فتو تا پایان ادامه یابد. ترکیه این گروه را مسئول کودتای نظامی نافرجام ۱۵ ژوئیه گذشته در این کشور می‌داند.

اردوغان گفت: «از مردم می‌خواهم حملاتی را که هدف از آن‌ها بی اعتبار کردن نهاد‌های قضایی و به ویژه قضات و دادستان‌های ماست، باور نکنند. وظیفه ما این است که در این راه صبور باشیم و کار عدالت را تسهیل کنیم.»

رئیس جمهور ترکیه همچنین به کشور‌هایی که از استرداد اعضای گروه فتو خودداری می‌کنند، به شدت هشدار داد.

 

انتهای پیام/

 انتقاد رئیس جمهور ترکیه از نظم کنونی جهانی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار