سخنگوی کمیسیون تلفیق گفت:‌ وزارت نفت می‌تواند از طریق شرکت‌های دولتی تابعه تا سقف 3 میلیارد دلار برای بازپرداخت‌ بدهی‌هایش به پیمانکاران اوراق مالی- اسلامی منتشر کند.

وزارت نفت می‌تواند تا سقف 3 میلیارد دلار برای بازپرداخت بدهی‌های خود اوراق مالی- اسلامی منتشر کندبه گزارش  خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ علی‌اصغر یوسف نژاد سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال 97 در نشست امروز خبری خود با اشاره به اینکه در جلسه عصر روز گذشته و همچنین امروز صبح تکالیف بانک‌های عامل از محل منابع خود تعیین تکلیف شد، گفت: از محل منابع در اختیار خود از جمله منابعی که با تصویب هیئت عامل صندوق توسعه ملی سپرده گذاری شده نسبت به تسهیلات ارزی اقدام شود.

وی ادامه داد: به سرمایه گذاران بخش‌های خصوصی،‌ تعاونی‌ و نهادهای عمومی غیردولتی برای طرح‌های توسعه‌ای نفتی-گازی با اولویت میادین مشترک در جهت افزایش ضریب بازیافت مخازن و احیای چاه‌های قدیمی وام ارزی اعطا می‌شود.

یوسف نژاد اظهار کرد: طرح‌های توسعه‌ای و زیربنایی صنعت و معدن با حداقل مشارکت 51 درصد بخش خصوصی و تعاونی(ایمیدرو و ایدرو) وام ارزی ارائه می‌شود.

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال 97 بیان کرد: بانک‌های عامل می‌توانند از محل منابع در اختیار و منابعی که صندوق توسعه ملی در اختیار آنها سپرده گذاری می‌کند، اعطای تسهیلات ارزی برای سرمایه گذاران بخش خصوصی، تعاونی و شهرداری‌ها برای طرح توسعه‌ای و حمل و نقل درون شهری و برون شهری اقدام کرده و تسهیلات ارزی ارائه دهد.

 وی همچنین افزود: بانک‌های عامل مجازند که در سقف 4 هزار میلیارد تومان تسهیلات از محل منابع در اختیار و سپرده گذاری شده توسط صندوق توسعه ملی برای خرید تجهیزات و به روز رسانی آزمایشگاه‌ها، کارگاه‌های دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی و پژوهشی پرداخت کند.

یوسف نژاد با بیان اینکه پیش از این یک سری منابع در تبصره 5 لایحه بودجه شناسایی شده بود که عدد محل مصرف آن در جلسات امروز و دیروز عصر مشخص شد، گفت: از جمله شرکت‌های دولتی و وابسته به وزارتخانه‌ها، مراکز دانشگاهی و موسسات آموزش عالی و پارک‌های فناوری با تصویب هیئت امنا تا سقف 7 هزار میلیارد تومان می‌توانند اوراق مالی اسلامی-ریالی برای طرح‌های دارای توجیه فنی اقتصادی و زیست محیطی منتشر کند.

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال 97 تأکید کرد: دولت می‌تواند 26 هزار میلیارد تومان اوراق مالی اسلامی-ریالی را برای طرح‌های سرمایه‌ای نیمه تمام و طرح‌های ساماندهی دانشگاه‌ها و دارای تملک دارایی استانی منتشر کند.

وی تصریح کرد:‌ همچنین بر اساس مصوبه کمیسیون تلفیق لایحه بودجه شهرداری‌ و سازمان‌های وابسته به آن تا مبلغ 8 هزار میلیارد تومان اوراق مالی- اسلامی انتشار داده که حداقل 50 درصد آن برای طرح‌های قطار شهری و حمل و نقل شهری اعطا می‌شود.

یوسف نژاد اظهار کرد‌:‌دولت می‌تواند اسناد خزانه اسلامی را با سررسید 3 ساله برای طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای و خرید تضمینی محصولات کشاورزی، بدهی‌های سازمان بیمه پایه سلامت و مطالبات تولید کنندگان برق تا مبلغ 15 هزار میلیارد تومان انتشار دهد.

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال 97 گفت: دولت تا مبلغ 5 هزار میلیارد تومان هم می‌تواند بدهی قطعی خود را به اشخاص حقیقی و حقوقی، تعاونی‌ و خصوصی تسویه کند، همچنین دولت می‌تواند تا سقف 10 هزار میلیارد تومان اسناد خزانه اسلامی با سررسید کمتر از یک سال برای پروژه‌های عمرانی منتشر کند.

وی با اشاره به مصوبات این کمیسیون در بحث سرمایه‌گذاری‌های بخش نفت و گاز هم بیان کرد: در بخش سرمایه گذاری در طرح‌های نفت و گاز با اولویت میادین مشترک توسط وزارتخانه‌های نفت و صنعت و معدن تا سقف 5 هزار میلیارد تومان دولت می‌تواند اوراق مالی- اسلامی- ریالی منتشر کند.

یوسف نژاد ادامه داد: وزارت نفت هم می‌تواند از طریق شرکت‌های دولتی تابعه خود تا سقف 3 میلیارد دلار برای بازپرداخت بدهی‌های سررسید شده پیمانکاران قردادهای بی متقابل طرح‌های بالادستی نفت و گاز انتشار دهد.

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال 97 با تأکید بر اینکه 70 میلیارد تومان برای طرح‌های آبرسانی شرب روستایی و عشایری در لایحه بودجه سال 97 اختصاص یافت، تصریح کرد: هزار و 280 میلیارد تومان برای توسعه شبکه‌های برق روستایی و تولید برق تجدید پذیر هم اختصاص یافت.

وی در پایان هم با اشاره به اینکه 9 میلیون و 200 هزار سفر به خارج از کشور شامل سیاحتی و زیارتی در سال وجود دارد، گفت: کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال 97 عوارض خروج از کشور را در حد پیشنهاد دولت به اضافه معافیت‌های اعمال شده تصویب کرد البته امکان تغییر آن در صحن علنی و در هنگام بررسی بودجه وجود دارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار