دکتر لاریجانی خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم مرجعیت علمی کشور تحقق یابد، لازم است هر دانشگاهی در یک زمینه خاص حرکت کند و در مجموع، تمام این اقدامات در کنارهم حوزه علوم پزشکی کشور را ارتقا می دهد.
وی تاکید کرد: دانشگاهها مسئولیت دارند در حوزه آموزش در تمامی زمینه ها پاسخگوی نیازهای منطقه خود باشند ولی لازم است در یک رشته خاص عمیق شوند و در این زمینه نسبت به توسعه رشته ها، پژوهش و انجام شبکه های علمی اقدام نمایند.
معاون آموزشی وزارت بهداشت به نقش بسته های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی در توسعه زیرساخت های آموزشی دانشگاهها اشاره کرد و گفت: طی حدود 2 سال گذشته تقریبا تمام دانشگاهها مرکز مهارت بالینی و مرکز آزمون دارند و بسیاری از آزمون ها به صورت الکترونیک برگزار می شود که این خود ظرفیت بزرگی برای ارتقای حوزه آموزش علوم پزشکی دانشگاه ایجاد کرده است.
وی اظهار داشت: برخی دانشگاههای کشور در زمینه هایی که ماموریت به آنها محول شده مسیر خود را یافته اند و توانسته اند در سطح ملی در آن حوزه مطرح شوند و لازم است این دانشگاهها به سمت توسعه این ماموریت ها در سطح بین المللی حرکت کنند.
لاریجانی تاکید کرد: دانشگاههای علوم پزشکی کشور باید در زمینه ای که ماموریت دارند قطب کشوری شوند. یعنی قطب های علمی علاوه بر اینکه خود در یک زمینه متخصص هستند، کشور را نیز در آن زمینه حمایت کنند.
معاون آموزشی وزارت بهداشت به ظرفیت های دانشگاههای منطقه آمایشی 6 اشاره کرد و گفت: دانشگاه قزوین در بحث مولفه های اجتماعی سلامت پیشرفت خوبی داشته و در سطح کشور حرف برای گفتن دارد و دانشگاه علوم پزشکی قم باتوجه به ظرفیتی که در حوزه معارف اسلامی دارد و با راه اندازی دانشکده طب و دین می تواند در سطح بین الملل در این زمینه بدرخشد.
لاریجانی گفت: دانشگاههای نسل 3 یک دیدگاه است که باید در تمامی اعضای هیات علمی دانشگاهها ایجاد شود و اگر دانشگاهها بخواهند توسعه یابند باید به سمت تاسیس شرکت های دانش بنیان حرکت کنند و درهای دانشگاه به سمت جامعه باز شود.
وی تاکید کرد: آموزش علوم پزشکی باید انعطاف پذیر باشد و در جهت پاسخگویی به نیازهای جامعه حرکت کند. در این زمینه این بستر فراهم شده تا دانشگاهها برنامه 5 ساله خود برای تربیت نیروی انسانی را تدوین کنند و با بررسی اولیه ای که در معاونت آموزشی وزارت بهداشت انجام می شود، تفاهم نامه ای در این زمینه با دانشگاهها منعقد می شود.
معاون آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به این موضوع که برخی کارهای انجام شده در قالب بسته های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی در کشور بی نظیر است، گفت: یک نمونه از این اقدامات اعتباربخشی تمامی دانشگاهها و بیمارستان های آموزشی است.
لاریجانی افزود: در اعتباربخشی به دنبال رقابت دانشگاهها با یکدیگر نیستیم و این فرصتی است تا دانشگاهها ارتقا یابند.
انتهای پیام/