کارشناس و فعال محیط زیست گفت: عملکرد نامناسب کشاورزان موجب شده که در فاصله دشت فسا تا جهرم رقم نشست زمین به 54 سانتی متر در سال برسد که 140 برابر متوسط جهانی است.

نشست زمین در ایران 140 برابر متوسط جهانی استمحمد درویش کارشناس و فعال محیط زیست در گفتگو با خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به بحران آب در کشور اظهار کرد: در حال حاضر کمبود آب بزرگترین و بحرانی ترین معضل کشور است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر بسیاری از تالاب‌های کشور خشک شده‌اند، افزود: در حال حاضر عمق تالاب انزلی با وجود 2 هزار میلی متر بارندگی در سال از 14 متر به کمتر از نیم متر کاهش یافته است.

درویش با بیان اینکه سطح آب تالاب گمیشان واقع در مازندران شرقی یک و نیم کیلومتر عقب نشینی کرده است، گفت: در حال حاضر خلیج گرگان به یک چشمه تولید گرد و خاک در کشور تبدیل شده است.

وی ادامه داد: 3 تالاب آلما گل، آلاگل و آجی گل که در کنوانسیون رامسر نیز به ثبت رسیده‌اند کاملا خشک شده‌اند.

کارشناس و فعال محیط زیست با بیان اینکه بیش از 35 درصد تالاب شادگان خشک شده است، گفت: تالاب‌های هورالعظیم، پریشان، هامون و گاوخونی خشک شده‌اند، البته نیمی از تالاب هورالعظیم احیا شده است و  هیچ امیدی برای احیای تالاب گاوخونی از طریق آب رسانی زاینده رود به دلیل خشک شدن این رودخانه نیست.

وی با بیان اینکه کمتر تالابی در کشور وجود دارد که وضعیت مناسبی داشته باشد، افزود:از میان 180 رودخانه دائمی در کشور، دو سوم رودخانه‌ها تبدیل به رودخانه‌های فصلی شده‌اند و در اردیبهشت ماه سال 96 یکی از دو سرشاخه‌ اصلی سفیدرود، پر آب ترین رودخانه‌های منتهی به مازندران خشک شد.

درویش تصریح کرد: مطابق گزارش شرکت مدیریت منابع آب، سطح آب‌های زیر زمینی از 165 میلیون هکتار در کشور به 100 میلیون هکتار رسیده است که این رقم به بیش از 2 متر در سال رسیده است. به عنوان مثال در جنوب تهران در معین آباد سطح آب زیرزمینی به 2.7 متر در سال رسیده و در جنوب غرب تهران در دشت شهریار این رقم به 36 سانتی متر در سال رسیده است .

وی افزود: حاصل عملکرد مدیریتی و خودکفایی در کشاورزی به هر قیمتی سبب شده است که در فاصله دشت فسا تا جهرم رقم نشست زمین به 54 سانتی متر در سال برسد که 140 برابر شرایط بحرانی اعلام شده در جهان است.

کارشناس و فعال محیط زیست گفت: در منطقه مهدی آباد سال گذشته بزرگترین فرو چاله ثبت شده در آسیای جنوب غربی را شاهد بودیم و این روند کاهش سطح آب های زیرزمینی همچنان ادامه دارد که این موضوع حاکی از بحران آب در کشور است.

انتهای پیام/

وضعیت بحرانی فرونشست زمین در ایران

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار