در حالی که چین همچنان به تلاش برای جلوگیری از نشت نفت از نفتکش ایرانی ادامه می‌دهد، نگرانی از تشکیل لکه نفتی همچنان ادامه دارد.

نگرانی‌ها از ایجاد لکه نفتی در صورت غرق شدن نفتکش ایرانیبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری فرانسه، در حالی که چین روز سه شنبه نیز به تلاش برای جلوگیری از نشت نفت از نفتکش ایرانی که نزدیک سواحلش آتش گرفته است ادامه می دهد، نگرانی از وقوع انفجار و تشکیل لکه نفتی همچنان ادامه دارد.

نفتکش سانچی که حامل 136 تن نفت سبک است شنبه شب بعد از برخورد با یک کشتی باربری چینی در 300 کیلومتری شرق شانگهای دچار آتش سوزی شد. این نفتکش که با پرچم پاناما حرکت می کند 274 متر طول دارد. کارشناسان می گویند در صورتی که محموله این نفتکش به طور کامل به دریا بریزد، احتمالا یکی از بدترین لکه های نفتی در دهه های اخیر تشکیل خواهد شد. وزارت حمل و نقل چین ظهر سه شنبه اعلام کرد آتش سوزی در این نفتکش همچنان ادامه دارد.

سازمان صلح سبز که یک سازمان مدافع محیط زیست است در بیانیه ای اعلام کرد «به علت آتش سوزی، پیش بینی می شود بخش اعظم نفت پیش از ریختن به دریا بسوزد ولی در صورتی که نفتکش پیش از سوختن کامل نفت غرق شود،‌ عملیات پاکسازی لکه نفتی بسیار پیچیده خواهد بود».

وزارت امور خارجه چین شامگاه دوشنبه اعلام کرد کشتی هایی برای پاکسازی به محل حادثه اعزام شده اند تا مانع وقوع «فاجعه دوم» به علت ریختن سوخت به دریا شوند. همه خدمه این نفتکش شامل 30 ایرانی و دو بنگلادشی جزء مفقودان هستند.

چین روز سه شنبه اعلام کرد منطقه جستجو برای یافتن ملوانان را گسترش داده است. این کشور افزود به رغم بارش شدید باران و وزش باد و ایجاد موج های بلند 13 کشتی تخصصی در حال جستجوی مستمر در منطقه ای به مساحت سه هزار کیلومتر مربع در اطراف نفتکش هستند. اما وزارت حمل و نقل چین اعلام کرد نگرانی درباره ایمنی امدادرسانان به علت احتمال وقوع انفجار یا غرق شدن آن و انتشار گازهای سمی وجود دارد. این وزارتخانه افزود یک جسد روز دوشنبه از آب گرفته شد که طبق اطلاعات اولیه ممکن است جسد یکی از ملوانان باشد.

وزارت نفت ایران اعلام کرد این نفتکش متعلق به «شرکت ملی نفتکش ایران» است که مدیریت ناوگان نفتکش های ایران را برعهده دارد. این نفتکش در حال انتقال نفت به شرکت هانواها توتال کره جنوبی بود که شرکتی مشترک بین توتال فرانسه و شرکت هانواهای کره جنوبی است.

اما کشتی باربری چینی که با پرچم هنگ کنگ حرکت می کند حامل 64 هزار تن غلات از آمریکا به مقصد چین بود. همه 21 خدمه چینی این کشتی نجات داده شدند.

 

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار