طهرانچی گفت: آموزش عالی یک میهمان از سرزمین غرب برای ایران اسلامی است، آموزشی که زیر بنای آن توامان با تکنولوژی و مختص غرب بود.

به گزارش  حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛  طهرانچی در اولین کنفرانس حکمرانی و سیاست گذاری عمومی که در مرکز همایش های صدا و سیما برگزار شد به عنوان سخنران اصلی با موضوع "گسستگی در نظام حکمرانی آموزش عالی کشور" به ارائه نقطه نظرات خود پرداخت.

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران در این همایش، پاسخ به خواسته های مردم نسبت به آموزش عالی را از اولویت های اصلاح گسستگی در نظام حکمرانی آموزش عالی کشور دانست و گفت: در کنکور سال جاری، عدم تناسب جدی بین رشته ها را داشته ایم. البته این مسئله سالهای قبل قابل پیش بینی بود.

عضو هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی افزود: گسستگی در نظام حکمرانی آموزش عالی کشور نشان از این است که ما با مردم هم آوا نیستیم و مردم را درک نمی کنیم، مردمی که زمانی در قالب 580 هزار نفر داوطلب برای 155 هزار صندلی خالی در دانشگاه به رقابت می پرداختند.

طهرانچی با بیان اینکه رویکرد به مدرک، رویکرد جدیدی نیست و بنیان دانشگاه را در این کشور بر مبنای غلط «مدرک گرایی» نهادند، افزود: بعداز ورود دانشگاه به ایران، مدرک گرایی در اولویت قرار گرفت و ما همان روند را سالهای سال ادامه می دهیم. هنوز هم می گویند اگر می خواهید به مجلس شورای اسلامی راه یابید باید مدرک فوق لیسانس داشته باشید، اگر می خواهید در هیأت دولت راه یابید باید مدرک دکتری داشته باشید، توجه داشته باشیم که بین فاضل و دانشمند شدن و صرفاً دانشگاه رفتن تفاوت بسیار وجود دارد.

طهرانچی تاکیدکرد: آموزش عالی یک میهمان از سرزمین غرب برای ایران اسلامی است، آموزشی که زیر بنای آن توامان با تکنولوژی و مختص غرب بود.

ضرورت از بین رفتن پدیده مدرک گرایی

عضو هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه رویکرد مدرک گرایی باید از بین برود، افزود: باید در چرخه سیاست اجرایی، با یک برنامه ریزی مدون، مهارت افزایی راجایگزین مدرک گرایی کنیم.

وی با تاکید بر اینکه دانشگاه یک سازمان حل مسئله است، گفت: ما در آموزش عالی لایه استراتژیک نداریم و در حال حاضر ما به هیچ وجه در رابطه با یک چالش در آموزش عالی به مسئله نگاه نمی کنیم. ما یک آموزش عالی معلق داریم و شورای گسترش ما در لایه تاکتیک نشسته است نه در لایه استراتژیک. ما باید در پاسخ به یک چالش، اهدافی را تعیین کنیم سپس لایه تاکتیک و بعد لایه اجرا را عملیاتی نمائیم.

طهرانچی افزود: لایه تاکتیک، لایه خلق راهبری پژوهش است که ما می خواهیم در دانشگاه آزاد اسلامی عملیاتی کنیم.

وی در ادامه ضمن مقایسه دفترچه کنکور سال 1307 و دفترچه فعلی دانشگاه اظهار کرد: 90 سال از تاریخ اولین دفترچه کنکور گذشت و هیچ تغییری نکرده است. بحث ما این است که اساساً همه نهادها را داریم ولیکن نهادهای نا پیوسته ای که به سبب گسستگی، عملکرد خود را نشان نمی دهند.

وی در ادامه با طرح این سوال که چگونه می شود یک دانشگاه را سازمان حل مساله کرد؟ افزود: در پژوهش ما سازمان پژوهشی نیستیم، پژوهش ما پژوهش انفرادی است هیچ چالشی را حل نمی کند کاملاً فردی به مسئله نگاه می کنیم. اگر دانشگاه بخواهد در پژوهش وارد شود باید سه لایه استراتژیک، تاکتیک و اجرا را داشته باشد.

طهرانچی با تاکید بر اینکه باترویج، تبادل و تعامل علم و فناوری به حل مساله در دانشگاه می پردازیم، گفت: در حال حاضر زمان ایجادرشته نیست، ما بدنبال آن هستیم تا در دانشگاه آزاد اسلامی، به عنوان بزرگترین دانشگاه حضوری، مسائل کلان کشور مانند ورزش، آب، سلامتی را در رساله دانشجویان اقتصاد، حقوق و ... گره بزنیم. در تلاش هستیم تا ابتدا مسائل را رهبری کنیم، سپس موضوعات را خلق نمائیم ودر نهایت در کرسی های علمی با حضور استادان و فرهیختگان باترویج، تبادل و تعامل علم و فناوری به حل مسئله بپردازیم.

انتهای پیام /

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.