کارشناس معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری گفت: روستاها در برنامه ششم توسعه از جایگاه خاصی برخوردارند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، آذردخت دارابیان، کارشناس معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری امروز در جلسه بررسی تهیه و تدوین سند جامع و ملی توسعه مناطق مرزی روستایی در استانداری اردبیل گفت:با توجه به فعالیت هایی که در جهت محرومیت زدایی و عمرانی روستاهای مرزی و محروم صورت گرفته در برنامه ششم توسعه نیز توجه ویژه ای به این روستاها وجود دارد.

وی افزود: آسیب ها و مشکلاتی که در روستاهای محروم و روستاهای مرزی باید شناسایی شود و طبق ظرفیت ها و مشکلات برنامه ریزی لازم صورت گیرد.

کارشناس معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری گفت: در ماده۲۷ قانون توسعه ششم روستاها باید محرومیت زدایی شوند، استفاده از اعتبارات و برنامه های توسعه محور در روستاهای مرزی و ارایه خدمات ویژه به این مناطق می تواند از مهاجرت این قشر به سمت شهرها می شود.

دارابیان بیان کرد: در رابطه با توانمندی روستاها و ارایه تسهیلات به ساکنان این مناطق و دادن آموزش های لازم در زمینه های متعدد می توان بحران مهاجرت بی رویه را به فرصت تبدیل کرد.

وی افزود: امنیت، سلامت و آرامش جز مسایل ضروری برای روستاییان است، شرایط زندگی و اقلیمی برای کلیه روستاها یکسان نیست بنابرین شناخت از وضعیت و شرایط زندگی در روستاها اعتبارات و برنامه ریزی ها بنا به قابلیت های روستایی انجام شود.

کارشناس معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری گفت: حیات روستاهای مرزی به تعامل همه جانبه بستگی دارد و با ایجاد مدیریت متمرکز در شهرستان ها و بر اساس موقعیت وبرخی موانع قانونی و ضوابط بعضا مانع برقراری ارتباط صحیح می شود.

دارابیان تصریح کرد: فاز اول آمایش سرزمین در سال۹۱ تصویب شده امیدواریم مراحل بعدی نیز مصوب شود.

وی افزود: شناسایی مناطق بکر در روستاهای مرزی، مناطق محروم و ایجاد کارگاه های تولیدی و تعاونی های روستایی، ایجاد اشتغال پایدار و مسایل گردشگری می تواند روستاهای مرزی و کم برخوردار را از بحران مهاجرت نجات دهد.

انتهای پیام/ح

آسیب ها در روستاهای محروم و مرزی باید شناسایی شود

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.