سارقان چینی چند روز پس از افتتاح اولین بزرگراه خورشیدی در این کشور، اقدام به سرقت بخشی از آن کردند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از گاردین یک بزرگراه خورشیدی تازه افتتاح شده در چین، کمتر از یک هفته پس از راه­‌اندازی توسط سارقان مورد آسیب قرار گرفت.

 بخشی از بزرگراه خورشیدی چین به سرقت رفت!

این جاده یک کیلومتری که در شهر جینان قرار دارد، دارای صفحه‌­های خورشیدی در زیر یک لایه بتن شفاف است که به خودروهای الکتریکی امکان رانندگی بر روی سلول‌­های فتوولتاییک را می­‌دهد. 

سلول‌های فتوولتاییک سلول‌هایی هستند که انرژی خورشیدی را به انرژی الکتریکی تبدیل کرده و امکان شارژ مستقیم خودروهای الکتریکی را فراهم می‌کنند.

تنها چند روز پس از افتتاح این بزرگراه در 28 دسامبر، مشخص شد که 1.8 متر از صفحات خورشیدی این جاده توسط سارقان برداشته شده است. 

بخشی از بزرگراه خورشیدی چین به سرقت رفت!

بنا به گفته رسانه ­های محلی، کارگران این پروژه گمان می­‌کنند که سارقان این صفحات را به منظور تکثیر فناوری مربوط به آن دزدیده باشند، زیرا مواد بکاررفته در ساخت این صفحات ارزان هستند.

ایده جاده‌­های دارای صفحات خورشیدی سال­هاست که شکل گرفته است، اما ساخت پروژه‌­های آزمایشی مربوطه به تازگی در شهرهای مختلف آغاز شده است. از جمله می‌­توان به افتتاح مسیر دوچرخه­‌های خورشیدی در سال 2014 در آمستردام و افتتاح جاده خورشیدی یک کیلومتری در دهکده‌­ای در فرانسه در سال 2016 اشاره کرد.

اجرای این پروژه­‌ها با هزینه‌­های بالا همراه بوده و ساخت این بخش ازبزرگراه در چین که شامل دو لاین و یک مسیر ویژه است نیز هزینه­‌های بالایی داشته است. یکی از کارشناسان پروژه در گفتگو با تلویزیون دولتی چین گفت: این جاده هزینه­‌ای در حدود سه هزار یوان در هر متر مربع را در برداشته است.

یکی از کارمندان شاندونگ، شرکت توسعه‌­دهنده جاده‌­ای گفت: حتی پیش از افتتاح این جاده تلاش­هایی برای سرقت مواد و فناوری بکار رفته در این نوع جاده صورت گرفت. وی افزود: افراد ناشناسی اغلب در اطراف محل ساخت پروژه پرسه می‌­زدند و از آن عکس می­‌گرفتند. وی گفت حتی پس از تکمیل پروژه مردم همچنان از آن سرقت می­‌کنند و این بسیار ناراحت­‌کننده است.

خبرگزاری دولتی شین­هوا اعلام کرد: این بزرگراه خورشیدی یک کیلومتری که بخشی از یک بزرگراه دیگر است می­‌تواند سالانه یک میلیون کیلو وات بر ساعت برق تولید کند که برای تامین برق حدود 800 خانه کافی خواهد بود. در حال حاضر، ظرفیت تولید انرژی خورشیدی در چین حدود 78.1 گیگا وات است که تقریبا دو برابر ظرفیت تولید ژاپن به شمار می‌رود.

انتهای پیام

سرقت پنل‌های خورشیدی بزرگراه چین

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار