هرکی نژاد گفت : فردا 20 دی ماه آخرین مهلت ارسال مقاله به همایش ملی گوسفند افشاری دردانشگاه زنجان است .

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان، هرکی نژاد دبیر همایش ملی گوسفند افشاری با اشاره به این که این همایش فرصت مناسبی برای متخصصین و نیز پرورش دهندگان و مدیران این بخش است تا در مورد تازه­ ترین یافته های علمی وتحقیقی باهم بحث وتبادل نظر کنند گفت : ژنتیک و اصلاح نژاد ، بهداشت و فیزیولوژی، تغذیه، مدیریت و فرصت از موضوعات است که علاقه مندان می توانند مقاله ارسال کنند .
وی در ادامه افزود : گوسفند افشاری یکی از نژادهای سنگین وزن گوسفند در کشور است .
به گفته هرکی نژاد اولین همایش ملی گوسفند افشاری به میزبانی دانشگاه زنجان قراراست 4 بهمن ماه امسال برگزار می شود .
این مقام مسئول خاطر نشان کرد : طرح انتقال ژن چند قلوزایی با وارد کردن سلول های جنسی از کشور نیوزلند و از نژاد برولامرینو آغاز شد.
وی اظهار کرد : منحصربه فردترین طرح تحقیقاتی پرورش گوسفندی که ازسال 85 باهمکاری جهادکشاورزی ودانشگاه زنجان آغاز و3 سال گذشته هم تجاری سازی شد .
هر کی نژاد انتقال ژن چند قلو زایی از گوسفند افشار به دام ها را از اهداف پروژه تثبیت ژن چند قلو زایی برشمرد و گفت : در حال حاضر در گوسفند نژاد افشاری تثبیت شده است.
گفتنی است که گوسفند افشاری دارای خصوصیات خاصی از جمله سرعت رشد بالا، تولید شیر مطلوب، سازگاری سریع با محیط، عادت پذیری با شرایط آب و هوای مناطق سرد، قدرت راهپیمایی مناسب، توان چند قلو زایی و مقاوم بالا در مقابل امراض است.
اجرای طرح چندقلوزایی نژاد افشاردرحوزه دامپروری ، منطبق بر مبانی اقتصاد مقاومتی است که علاوه بر تثبیت واصلاح نژاد و بومی کردن محصول تولیدی، موجب افزایش تولیدات دام سبک در منطقه و کشورمی‌شود.
هم اکنون استان زنجان با پذیرش درخواست سایر استانها بره های این گوسفندرا تکثیر وبه دامداران سراسر کشور ارسال می کند.


انتهای پیام /ک


برگزاری همایش ملی گوسفند افشاری در بهمن ماه امسال در زنجان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.