سرپرست شرکت آب منطقه‌ای استان همدان درباره پایین بودن حجم سد‌های استان هشدار داده و گفت: ذخیره سد‌های استان همدان به ۵۶ میلیون و ۱۳۰ هزار مترمکعب کاهش‌یافته است.

وضعیت  هشدار برای سدهای استان همدانبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان؛ منصور ستوده سرپرست شرکت آب منطقه‌ای استان  همدان بابیان اینکه از ابتدای سال آبی ۹۷ـ۹۶ تاکنون ۵۹ میلی‌متر برف و باران در استان همدان باریده، ولی هنوز روند بارش‌های همدان را مثبت نکرده است، گفت: در مدت مشابه سال گذشته و متوسط بلندمدت به ترتیب ۱۱۹ و ۱۲۴ میلی‌متر بارندگی در استان به ثبت رسیده است که بارش‌های امسال در مقایسه با سال گذشته ۵۰ درصد و در مقایسه با متوسط بلندمدت ۵۲ درصد کاهش نشان میدهد.

وی می گوید: سال آبی گذشته یک‌هزار و ۹۶۶ میلیون مترمکعب از منابع آب زیرزمینی در بخش‌های مختلف استان همدان مصرف‌شده که بیشترین مصرف در بخش کشاورزی بوده است.

شرکت آب منطقه‌ای همدان هم اکنون تمام دشت‌های استان همدان را به خاطر کمبود و افت منابع زیر زمینی، ممنوعه اعلام کرده است

سرپرست شرکت آب منطقه‌ای استان درباره پایین بودن حجم سد‌های استان هشدار داده و گفته است: هم اکنون حجم ذخیره مخزن آب سد اکباتان به ۱۰ میلیون و ۳۰ هزار مترمکعب و در حال حاضر ذخیره سد‌های استان همدان به ۵۶ میلیون و ۱۳۰ هزار مترمکعب کاهش‌یافته است.

در حال حاضر سد سرابی تویسرکان ۶ میلیون و ۶۰۰ هزار مترمکعب، سد کلان ملایر ۳۹ میلیون و ۵۰۰ هزار مترمکعب و سد اکباتان همدان ۱۰ میلیون و ۳۰ هزار مترمکعب ذخیره آبی دارند.

وی بابیان اینکه سد اکباتان همدان با کاهش ذخیره آبی نسبت به ماه‌های گذشته مواجه بوده است، عنوان کرد: حجم سد اکباتان در حال حاضر به ۱۰ میلیون و ۳۰ هزار مترمکعب کاهش‌یافته است.

کاهش 55 درصدی بارش های در استان همدان

کارشناس سازمان هواشناسی استان نیز گفت: استان همدان، تا پایان هفته بارش محسوسی نخواهد داشت و از جوی پایدار با افزایش تدریجی دما برخوردار خواهد بود.

پیرتاج افزود: میانگین بارش استان همدان در مقایسه با سال زراعی گذشته،  ۵۵ درصد کاهش داشته  است.

وی با بیان اینکه این میزان بارش برای شهرستان همدان، در مقایسه با سال گذشته، میانگین ۶۰ درصد تا امروز کاهش نشان میدهد، گفت: میزان نزولات جوی از آغاز سال زراعی تا کنون برای استان  همدان، ۴۵ میلی متر گزارش شده است.

علاوه بر کاهش میزان بارندگی در سال‌های اخیر، فعالیت نیروگاه آبی مفتح همدان نیز نقش عمده‌ای در کاهش و افت سفره‌های زیر زمینی استان همدان داشته است. مسئولان میگویند این نیروگاه هم اکنون با پساب‌های صنعتی خنک میشود. پیش از این نیروگاه هزار مگاواتی مفتح همدان با حفر چاه‌های عمیق، بسیاری از سفره‌های زیر زمینی استان همدان را با افت شدید ذخایر آبی به ویژه در شهرستان‌های همدان، کبودراهنگ و فامنین مواجه، و کشاورزان را راهی حاشیه شهر‌ها کرد.

نیروگاه حرارتی شهید مفتح همدان، در دشت کبودراهنگ در کیلومتر ۴۵ جاده همدان - تهران، یکی از نیروگاه‌های ایران از نوع حرارتی با ظرفیت تولید ۱۰۰۰ مگاوات است که شامل ۴ واحد بخار ۲۵۰ مگاواتی در زمینی به مساحت ۲۷۰ هکتار است.

ساخت تجهیزات توربین و ژنراتور اصلی نیروگاه و همچنین اجرای نیروگاه توسط شرکت صنایع سنگین میتسوبیشی ژاپن در سال ۱۳۷۵ انجام شده است.

سوخت اصلی این نیروگاه گاز طبیعی است و در برخی مواقع از مازوت یا نفت کوره استفاده می‌شود همچنین این نیروگاه دارای برج‌های خنک‌کن از نوع‌تر بود که برج خشک آن با طراحی و اجرای داخلی و بصورت برج هلر فلزی با پوشش آلومینیومی، برای اولین بار در ایران در مرداد ۹۴ وارد مدار شد.

انتهای پیام/د.ا

کاهش ذخایر سد های استان همدان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.