رئیس بیمارستان ۲۹ بهمن تبریز ،با بیان اینکه این بیمارستان پایلوت زایمان بی‌درد دارویی در منطقه شمال‌غرب کشور است، گفت: باور عمومی نسبت به زایمان بدون درد در جامعه وجود ندارد.

باور عمومی نسبت به زایمان بدون درد در جامعه وجود نداردبه گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛لیدا حیدری رئیس بیمارستان ۲۹ بهمن تبریز ،ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه با عنوان معرفی بخش زایمان بدون درد در راستای ترویج زایمان طبیعی که در بیمارستان ۲۹ بهمن برگزار شد، اظهار داشت: بیمارستان ۲۹ بهمن تبریز یکی از قدیمی‌ترین بیمارستان‌های استان بوده و از سال ۷۹ بخش زنان در این بیمارستان دایر شده که بعدها به صورت تخصصی و جنرال ارتقا یافت.

وی با بیان اینکه بیمارستان ۲۹ بهمن از نظر ارائه خدمات جزو بیمارستان‌های مطلوب استان و حتی منطقه محسوب می‌شود، افزود: با اجرای طرح تحول سلامت و با دلیل محدودیت‌های ایجاد شده در دفترچه‌های بیمه روستایی و سلامت، آمار زایمان در مقایسه با سال‌های گذشته کاهش یافته است.

رئیس بیمارستان ۲۹ بهمن تبریز خاطرنشان کرد: اگرچه آمار زایمان در این بیمارستان کاهش یافته ولی همچنان نسبت به سایر مراکز دولتی، آمار بالایی دارد.

وی اذعان داشت: متاسفانه باور عمومی نسبت به زایمان بدون درد در جامعه وجود ندارد به طوریکه برخی‌ بر این باور عمومی هستند که در زایمان بی‌درد با توجه به تزریق داروی بی‌حسی به کمر، نوزاد به وسیله وکیوم از رحم خارج می‌شود که این موضوع موجب نگرانی مادران باردار می‌شود.

حیدری با اشاره به اینکه اثرات داروی بی‌حسی در زایمان بدون درد در حال اجرا در بیمارستان ۲۹ بهمن که به عنوان پایلوت کشوری انتخاب شده در کمتر از سه دقیقه از بین می‌رود و آسیبی به جنین نمی‌رساند، گفت: ۸۰ تا۹۰ درصد زایمان‌هایی که با این روش انجام گرفت، رضایت کامل را کسب کرده است.

وی با بیان اینکه متاسفانه تصورات ترس از درد زایمان و یا تغییرات آناتومی بدن باعث بالا رفتن آمار زایمان سزارین شده است، این موضوع و رواج زایمان طبیعی نیاز به یک فرهنگ‌سازی عمومی دارد و رسانه‌ها باید در این امر کمک کنند.

رئیس بیمارستان ۲۹ بهمن تبریز با اشاره به اینکه ماه گذشته در این بیمارستان، ۳۵ زایمان بدون‌ درد دارویی انجام دادیم،گفت: البته در تلاش برای افزایش تعداد زایمان‌های بدون درد هستیم ولی در حال حاضر زمان برای انجام بیش از دو مریض به صورت همزمان را نداریم،ب ا اقدامات صورت گرفته ظرفیت این زایمان به 6 اتاق خواهد رسید.

وی خاطرنشان کرد: یک سال است که این مرکز درمانی به صورت پایلوت در منطقه شمال‌غرب زایمان بدون درد دارویی را انجام می‌دهد.

حیدری ادامه داد: از 20 هفتگی بارداری، کلاس‌های آموزش زایمان طبیعی با حضور کارشناسان مامایی به‌صورت رایگان برای زنان باردار در این بیمارستان برگزار می‌شود تا مادران باردار با خیالی آسوده به استقبال این نوع زایمان بروند.

وی با تاکید به اینکه در زایمان سزارین ممکن است بعداً مشکلاتی به وجود بیاید و حتی اگر چندین سال بعد مادران برای عمل دیگری مراجعه کنند با توجه به ریسک‌هایی مانند چسبندگی رحم و غیره، خطر عمل افزایش پیدا می‌کند، افزود: خدمات زایمان بدون درد دارویی در بیمارستان به همراه کلاس‌ها به صورت رایگان بوده و امید است با فرهنگ‌سازی این موضوع در بین خانواده‌ها و مادران جا بیافتد.

انتهای پیام/خ

بیمارستان 29 بهمن تبریز پایلوت زایمان بدون درد در شمال‌غرب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.