رئیسی گفت: ۲۰ درصد دانش‌ آموزان ٧ تا ١٨ ساله دچار اضافه وزن و چاقی هستند.

به گزارش  حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛  عليرضا رييسی در نشست خبری بسيج ملی تغذيه سالم با بيان اينكه سهم عمده رفتارسازی و تصحيح سبک زندگی را آموزش و اطلاع رسانی برعهده دارد، گفت: هر ماده غذایی، ميزان مجازی دارد و حتی مصرف سالم‌ ترین ماده غذايی مانند آب نيز حد مجاز دارد، چراكه ممکن است افراد بر اثر مصرف بیش از حد آب، دچار مسمومیت شوند.

 وی افزود: ماده غذايي علاوه بر اينكه بايد درحد مجاز مصرف شود، بايد سالم و بهداشتی باشد.

 معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: ماده ‌ای کشنده ‌تر از سم وجود ندارد، همین ماده مضر نیز دوز مجاز دارد.

 وی با بيان اينكه مصرف روغن مایع به جای روغن جامد خوب است اما باید به میزان مناسب مصرف شود، خاطرنشان كرد: اگر انرژی زیادی به بدن برسد، ماده غذایی انبار شده و با فشرده شدن آن، تبدیل به چربی می‌ شود و همین چربی ذخیره شده زمينه بسیاری از بیماری‌ ها را مهيا مي كند.

  رييسی بيان كرد: افزایش وزن می‌ تواند تا حدی پیش رود که فرد را دچار چاقی کند.

شاخص توده بدنی

 وی درخصوص شاخص توده بدنی تصريح كرد: شاخص توده بدني انسان BMI نام دارد. اگر شاخص توده بدنی یا BMI فرد زیر ۱۸.۵ باشد، فرد لاغر است. از ۱۸.۵ تا ۲۵ باشد، نرمال است و رقم ۲۵ تا ۳۰، فرد را دچار اضافه وزن می‌كند، BMI بين ٣٠ تا ٣٥ چاقی درجه يك، ٣٥ تا ٤٠ درجه دو و رقم بيش از ٤٠ نيز چاقی كشنده ايجاد می‌کند.

بیماری‌های غیر واگیر مهمترین علت مرگ و میر در کشور

 رييسی افزود: مهمترين علت مرگ و مير كشور ما بيماری های غيرواگير است و ۷۶ درصد بار بیماری‌ ها به بیماری‌ های غیرواگیر مربوط است.

 وی با اشاره به اينكه اكثر بيماری ها از جمله بیماری‌ های قلبی و عروقی، سرطان و دیابت ریشه ‌ای در روش تغذیه‌ای ما دارد، گفت: بر اساس آمار سازمان جهانی بهداشت، بیش از ۱.۹ میلیارد نفر در دنیا دچار اضافه وزن و ۶۰۰ میلیون نفر چاق هستند و ۴۱ میلیون کودک زیر ۵ سال دچار اضافه وزن هستند.

 رييسی با بيان اينكه ۱۴ درصد کودکان ۱۵ تا ۲۳ ماهه در ایران در معرض اضافه وزن هستند، گفت: تعداد اين كودكان در برخی استان‌ ها مثل گیلان، اصفهان، آذربایجان غربی و شرقی بيشتر است و به۲۰ درصد هم می‌ رسد.

 معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: تعداد کودکان دچار اضافه وزن در کشور دو برابر شده است و ۲۰ درصد دانش‌ آموزان ٧ تا ١٨ ساله دچار اضافه وزن و چاقی هستند.

 وی با بيان اينكه ٦٠ درصد جمعيت بالاي ١٨ سال دچار اضافه وزن و چاقی هستند، تاكيد كرد: مهمترين علت اضافه وزن در كشور، نداشتن تحرک بدنی است.

 وی گفت: طبق نظر سازمان جهانی بهداشت، ١٠ درصد انرژی روزانه باید از قند ساده تامین شود که درحال حاضر معتقد است كه بايد اين مقدار به ۵ درصد کاهش یابد.

 رييسی با بيان اينكه حداکثر یک فرد باید ۲۵ گرم شكر در روز یا ۵ قاشق چای خوری شکر مصرف کند، گفت: در کشور ما میزان مصرف قند ساده ۶۶ گرم در روز است، از طرفی مصرف قند اضافی ارتباط نزدیکی با بيماري سرطان و ديابت دارد.

 وی گفت: قند مصرفي در بدن 2 اثر بد برجاي مي گذارد، چربي هاي خوب را كاهش می‌دهد و از طرفی سبب افزايش تری گليسيريد در بدن می شود و همچنين ميزان ترشح أنسولين در بدن را افزايش می‌دهد كه به تخريب سلول ها و كبد چرب كمک می‌كند.

 رييسی با بيان اين مطلب كه ذائقه کودکان به غذاهای شیرین، عادت كرده است و بايداصلاح شود، ادامه داد: شرکت ‌های تولیدی و کارخانه ‌ها نیز محصولات خود را بر اساس ذائقه مردم تولید می‌ کنند، بنابراين بايد رفتارسازی را از خودمان آغاز کنیم.

 وی گفت: افزايش ماليات بر كالاهايی كه دارای قند، نمک و چربی بيش از حد است، يكی از اقدامات موثر در جهت كاهش مصرف آنهاست.

 معاون بهداشت وزارت بهداشت در پايان تصريح كرد: یکی از اقدامات طرح تحول سلامت در اين راستا حضور کارشناس تغذیه در مراکز جامع سلامت است كه به مراجعين مشاوره تغذيه ارائه می‌دهد.

 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.