مدیرکل دامپزشکی سیستان و بلوچستان گفت: به منظور ردیابی بیماری سل در دامها، هفت هزار و ۵۱۰ راس دام استان در ۹ ماه نخست امسال مورد تست توبرکولین قرار گرفتند.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان، دکترمهدی حسینی مدیرکل دامپزشکی سیستان و بلوچستان اظهار داشت: تست و غربالگری دام‌ها از جمله برنامه‌های مدون و مستمر دامپزشکی در راستای تشخیص، کنترل و پیشگیری از بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و دام است که به طور گسترده در سراسر استان به مرحله اجراء گذاشته می‌شود.

حسینی افزود: بیماری سل یکی از مهمترین بیماری‌های عفونی و قابل انتقال بین انسان و دام با عامل مسببه مایکوباکتریوم بوویس است که در گاو و گوساله با ایجاد توبرکول‌های پیشرونده در اندام‌های مختلف بدن مشخص می‌شود.

وی ادامه داد: این باکتری عمدتا از طریق تنفس وارد بدن می‌شود، ولی عامل بیماری می‌تواند از راه‌های گوارشی، ادرار، شیر و ترشحات رحمی نیز انتقال یابد.

مدیر کل دامپزشکی سیستان و بلوچستان گفت: تست سل این مدت در دام‌های استان نسبت به مدت مشابه با هفت هزار و ۳۸۲ راس رشد ۲ درصدی داشته است.

سیستان و بلوچستان با وسعتی حدود ۱۸۷ هزار و ۵۰۲ کیلومتر مربع (معادل ۵/۱۱ درصد مساحت کشور) و ۱۹ شهرستان و بیش از ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر جمعیت پهناورترین استان کشور محسوب می‌شود.

انتهای پیام/ع

بیماری سل یکی از مهمترین بیماری‌های عفونی و قابل انتقال بین انسان و دام 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.