مدیرکل میراث فرهنگی فارس از اتمام فاز جدید مرمت خانه صدر جهرمی تا پایان دی ماه سال جاری خبر داد.

 به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ مصیب امیری مدیر کل اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس اظهار کرد: در راستای صیانت از خانه تاریخی صدر جهرمی اقدامات مرمتی در بخش‌هایی از اضلاع شرقی، غربی و جنوبی بنا شامل تعمیرات کف و بدنه، بازسازی ازاره‌های سنگی، مرمت و بازسازی تاقنما‌های دیوار جانپناه پشت بام، تعمیرات آجرکاری و سنگ ازاره و آیینه کاری اتاق شاه نشینان جام شده است.

این مقام مسئول تصریح کرد: اعتبار تخصیص داده شده برای اجرای این فاز از عملیات مرمت ۷۰۰ میلیون ریال بوده است.

مدیر کل اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس اضافه کرد: مرمت از اردیبهشت ماه آغاز و پایان دی ماه سال جاری به اتمام خواهد رسید.

مصیب امیری ادامه داد: خانه صدر جهرمی از نظر فرم و تزئینات معماری طبق الگوی خانه‌های قدیمی دوره قاجار دارای یک حیاط مرکزی است که در سه طرف دارای ساختمان مسکونی و در ضلع شرقی تنها مطبخ خانه قرار دارد.

همچنین در ضلع جنوبی که ورودی بنا در آن قرار دارد شاه نشین ستون دار سنگی و تالار آیینه واقع شده است. فضای داخلی شاه نشین نیز دارای نقوش گچبری برجسته با تقلید از نقش برجسته‌های تخت جمشید تزئین شده است.

گفتنی است، این بنای تاریخی واقع در بافت تاریخی- فرهنگی شهر شیراز، در سال ۱۳۷۷ به شماره ثبتی ۲۲۷۷ در فهرست آثارملی به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/ن

مرمت خانه تاریخی صدر جهرمی تا پایان دی ماه امسال

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار