درخشان: متخصص نبودن مدیران، بارمالی سنگینی برای باشگاه‌ها به همراه دارد

سرمربی سابق تیم نفت تهران گفت: مدیرانی که بدون تخصص وارد فوتبال می‌شوند، بار مالی سنگینی را به باشگاه‌ها تحمیل می‌کنند.

حمید درخشان پیشکسوت تیم فوتبال پرسپولیس در گفتگو با   خبرنگار فوتبال و فوتسال گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان؛  درباره دلیل تغییر و تحولات متوالی بین مدیران عامل باشگاه های لیگ برتری گفت:  در مدیریت بسیاری از رشته ها تخصص نقش محوری دارد اما تغییرات متوالی مدیران جای بحث دارد. ورود افرادی که تخصصی در فوتبال ندارند غیرقابل تحمل است و این امر منجر به اشتباهات فراوانی می شود که تبعات زیادی برای باشگاه ها به دنبال دارد. متخصص نبودن در جذب بازیکن، مربی و اشتباه در انعقاد قرارداد سبب تحمیل بار مالی فراوان به باشگاه ها و در نهایت تغییر مدیرعامل می شود.

او ادامه داد: برخی از مدیران فوتبال ما سال هاست در این رشته حضور دارند و با کسب تجربه به مرور زمان اشتباهات کمتری هم انجام می دهند. در این میان برخی از مدیران تازه وارد هم که هیچ اطلاعی از زیر و بم این رشته ندارند و تنها از تلویزیون فوتبال دیده اند در زمان ورود به کار متوجه می شوند شرایط تا چه حدی دشوار و تخصصی است. به همین دلیل اعتقاد دارم مسئولان باید از مدیران فوتبالی بهره گیرند تا هم باشگاه را به خوبی هدایت کنند و هم تعامل خوبی با کادرفنی داشته باشند. افرادی مانند جهانیان که من هم سابقه کارکردن با آن را دارم با وجود اینکه آدم خوبی است اما کوچک ترین سررشته ای از فوتبال و نیازهای مربی ندارد و از هر موضوعی اظهار تعجب می کند. به همین دلیل تیم ها دچار مشکلات فراوانی می شوند.

درخشان خاطرنشان کرد: اگر فردی بدون دانش و تخصص لازم وارد فوتبال شود، گرفتار می شود. بسیاری از باشگاه های ما اکنون با بدهی های سنگینی دست و پنجه نرم می کنند و دلیل اصلی این امر مشکلات مدیریتی است. بودن بودجه و پول برای مدیریت یک باشگاه کفایت نمی کند و اگر فردی پول داشته باشد و از تخصص بهره نبرد به بیراهه رفته است و کار مثبتی انجام نمی دهد.   حتی اگر آدم های پولدار می خواهند وارد فوتبال شوند باید از تجارب مشاوران فوتبالی استفاده کنند تا از آن ها راهکارهای اصولی بگیرند و پولشان هم هدر نرود. رفتار نادرست و انتخاب مشاوران غیرمتخصص اصلی ترین عامل جدایی افراد سرمایه دار از فوتبال است. مدیران فوتبالی می توانند به چهره های متمول کمک کنند تا بار مالی کمتری به باشگاه های خصوصی و دولتی تحمیل شود. با توجه به تاکید AFC بر خصوصی سازی باشگاه ها باید در سال های آتی افرادی که از وضعیت مالی خوبی برخوردار هستند، مدیریت تیم های ایرانی را برعهده بگیرند اما این امر ساز و کار مشخصی دارد.

کمبود امکانات و صبور نبودن مدیران مهم ترین عوامل اخراج مربی است

سرمربی سابق نفت تهران درباره تغییرات متوالی روی نیمکت سرمربیگری تیم های لیگ برتری تصریح کرد: این موضوع به هیچ وجه برای فوتبال ایران خوب نیست. دلایل مختلفی هم درباره تغییر متوالی مربیان وجود دارد. بسیاری از سرمربیان برای فعالیت در تیم ها امکانات ندارند و در این وضعیت درصد موفقیت آن ها کاهش می یابد. کمتر کسی هم این امر را درنظر می گیرد و مربی را تنها عامل ناکامی می داند. یادم می آید در زمان سرمربیگری لوئیز انریکه در رم مدیر این باشگاه اذعان کرد اصلی ترین دلیل ناکامی این مربی این است که باشگاه امکانات کمی در اختیار او قرار داده است. بنابراین اگر امکانات لازم فراهم نشود، بزرگ ترین مربیان دنیا هم نمی توانند کارایی خاصی داشته باشند. موضوع مهم دیگر درباره تغییر مربیان به کم حوصلگی مدیران باشگاه ها بازمی گردد. مربی ای که بیش از نیمی از ترکیب تیمش را تغییر داده است برای به ثمر رسیدن اندیشه هایش دست کم نیاز به 6 ماه زمان دارد اما در فوتبال ایران پس از هفت تا هشت هفته حکم اخراج مربی صادر می شود. این امر هم به ضرر باشگاه است هم به ضرر سرمربی.

تیم های ایرانی با عربی قابل قیاس نیستند

او ادامه داد: تغییر و تحول مربیان در تمام دنیا وجود دارد اما امکان ندارد در کشورهای دیگر در یک نیم فصل حدود 14، 15 مربی تغییر کنند. به نظرمن نگاه غیر حرفه ای مدیران هم در این مورد نقش تاثیرگذاری دارد. مقایسه ایران با کشورهای عربی هم اشتباه است چراکه مربیان تیم های عربی امکانات زیادی دارند و در بحث نتیجه گیری ناکام هستند اما مربیان ایرانی با مشکلات زیادی مانند نداشتن زمین تمرین، لباس مناسب، هزینه رفت و آمد تیم ها به شهرهای مختلف مواجه می شوند که این امر در فوتبال حرفه ای دنیا و حتی کشورهای عربی هیچ توجیهی ندارد. امیدوارم ابتدا زیرساخت های فوتبالمان را درست کنیم. البته زمانیکه یک مربی خارجی پا به فوتبال ایران می گذارد همه برای موفقیت او بسیج می شوند و تمام امکانات را در اختیارش قرار می دهند.

به برانکو و شفر حق می دهم از اقوامشان در کادرفنی پرسپولیس و استقلال استفاده کنند

درخشان درمورد حضور برادر برانکو ایوانکوویچ و پسر وینفرد شفر در کادر فنی پرسپولیس و استقلال گفت: انتخاب دستیار حق طبیعی سرمربی است و ایرادی نمی بینم که برادر برانکو و پسر شفر عضوی از کادرفنی پرسپولیس و استقلال باشند.  قطعا برانکو و شفر اطمینان دارند که زلاتکو ایوانکوویچ و ساشا شفر با دانش خود می توانند به کمک آن ها بیایند. در مجموع افرادی که مربی پرسپولیس و استقلال می شوند باید تخصص لازم را داشته باشند.

امیدوارم کارم با نفت به شکایت نرسد

سرمربی سابق نفت تهران درباره بحث مطالباتش از این تیم تصریح کرد: باید دید تکلیف ما با کادر مدیریتی جدید باشگاه نفت که برای آن ها آرزوی توفیق دارم به کجا می رسد. من در بحران نفت تهران را حفظ کردم و اگر سمت سرمربیگری این تیم را قبول نمی کردم  بدون شک نفت تهران که جزء تیم های ریشه دار فوتبال ایران است منحل می شد. امیدوارم بدون شکایت و شکایت کشی بتوانم مطالباتم را بگیرم. در پایان باید از کمیته تعیین وضعیت فدراسیون فوتبال تشکر کنم که به شکل جدی پیگیر حق و حقوق بازیکنان و مربیان است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار