کارشناسان گیلانی فصل زراعی پیش رو را با کم آبی و خشکسالی پیش بینی کردند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از رشت؛ علیرضا شعبان نژاد رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت : بر اساس بررسی ها و تجربه سال های گذشته ، گیلان هر 10 سال گرفتار کم آبی و خشکسالی می شود و امسال نیز با توجه به میزان بارش ها فصل زراعی آینده ، خشک و کم آب خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه ذخیره آب سد سفید رود ، تنها سد مخزنی گیلان در حال حاضر 350 میلیون متر مکعب است افزود : این میزان 120 میلیون متر مکعب کمتر از مدت مشابه پارسال است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان استفاده از روان آب ها و آب باران را برای شخم زمستانه از مهترین راهکارهای مقابله با کم آبی دانست و خاطر نشان کرد : سازمان جهاد کشاورزی گیلان با خرید 500 دستگاه موتور پمپ و سرویس ایستگاه های پمپاژ آب خود را برای تامین آب  زراعی آماده کرده است.

علیرضا شعبان نژاد همچنین با تاکید بر اینکه شخم اول شالیزارها در گیلان از اوایل دی ماه آغاز شده است گفت : کشاورزان گیلانی با درک شرایط بی آبی ، امسال زودتر شخم زمستانه را آغاز کرده اند به طوری که تاکنون 2 برابر پارسال معادل 16 هزار و 500 هکتار از شالیزارهای خود را شخم زده اند.

وی با اشاره به اینکه  بر اساس تقویم زراعی ، شخم اول شالیزارها باید تا 10 فروردین آینده تمام شود افزود : برای دست یابی موفق به این زمان بندی ، علاوه بر هماهنگی دستگاه های اجرایی ، دهیاران ، بخشداران و کشاورزان نیز باید در تسریع شخم زمستانه تلاش کنند. 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با بیان اینکه آب 170 هزار هکتار از 238 هزار هکتار شالیزارهای گیلان از سد سفید رود تامین می شود تصریح کرد:آب 68 هزار هکتار دیگر از شالیزارهای گیلان از آب بندان ها ، رودخانه ها و چاه ها تامین می شود.

 

 انتهای پیام/م.ع

شالیکاران گیلانی در فصل زراعی با کم آبی روبه رو خواهند بود

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.