مدیرکل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد از پرداخت ۱۰۰ میلیارد ریال تسهیلات کم‌بهره به عشایر استان خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج؛ مجید علی پور مدیرکل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد گفت: محمد محنایی از عشایر شهرستان بویراحمد و از دامداران نمونه عشایری استان در سی و دومین سال انتخاب نمونه‌های ملی بخش کشاورزی حائز رتبه برتر شد.

مدیرکل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه محنایی دارای 400 رأس گوسفند داشتی نژاد لک و 80 رأس بز نژاد لری است، عنوان کرد: طرح محوری اصلاح نژاد دام، تولید گله یک دست و خالص از نژاد لک با فنوتیپ یکسان و بومی استان، طرح هم زمان‌سازی فعلی و افزایش دوقلو زایی بر اساس علوم جدید از سوی این دامدار اجرا شده است.

وی با اشاره به اینکه محنایی اصول علمی پرورش دام از جمله تغذیه مناسب را رعایت کرده است، گفت: دارا بودن گله یک دست از نظر فنوتیپی، تغذیه علمی، واکسیناسیون به موقع، رعایت زمان ورود و خروج از مراتع و اجرای طرح تعادل دام و مرتع از جمله ملاک‌های انتخاب وی به عنوان تنها دامدار عشایری نمونه کشور است.

علی پور افزود: این دامدار نمونه همچنین 103 هکتار از مراتع خود را با همکاری و هماهنگی امور عشایر به کشت گیاهان دارویی اختصاص داده است.

وی با بیان اینکه طرح همزمان سازی تولید و دوقلو زایی و پروار بندی مدت دوسال است که از سوی اداره کل امورعشایر استان کهگیلویه و بویراحمد در مناطق عشایری اجرا می‌شود، اظهار داشت: تاکنون بیش از 40 هزار رأس دام عشایر در دوسال گذشته پروار و سپس روانه بازار شده است.

مدیرکل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: برای اجرای این طرح در استان تاکنون بیش از 100 میلیارد ریال تسهیلات کم‌بهره به دامداران پرداخت شده است.

علی پور عنوان کرد در حال حاضر اداره کل امورعشایر استان در 35 گله طرح همزمان سازی تولید و چند قلوزا یک را در دست اجرا دارد، خاطرنشان کرد: در آینده نزدیک این طرح در سایر مناطق عشایری نیز تعمیم داده خواهد داشت و پیش بینی می‌شود از این طرح‌ها در راستای دانش بنیان بودن تولید در بین دام عشایر در استان استقبال شود.

انتهای پیام/ش

۱۰۰ میلیارد ریال تسهیلات کم‌بهره به عشایر کهگیلویه و بویراحمد پرداخت شد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.