نقاشی یک صحنه را پیش چشم‌ مخاطب قرار می‌دهد و ماندگار خواهد شد اما به شرطی که بیانگر تک‌صحنه نباشد، هنرمند باید خلاصه نگری را در قالب قاب‌قصه تعریف کند یعنی برشی از زندگی و فهم را پیش چشم‌ مخاطب قرار دهد تا در تاریخ ماندگار شود.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،رئیس دفتر تبلیغات اسلامی استان اصفهان‌ شامگاه پنجشنبه در اختتامیه جشنواره نقاشی صداقت و راستی با گرامیداشت ایام 9 دی اظهار داشت: در چند روز گذشته برخی شیطنت‌های خارجی تلاش کردند اعتراض مردمی که دنبال رعایت عدالت در جامعه بود را به سمت آشوب بکشند.

حجت الاسلام محمد قطبی افزود: جامعه ما در شرایط خوبی درحال رشد و تعالی است و این آشوب‌ها مسیر را کند می‌کند و مانع رشد پرشتاب می‌شود، اگرچه مردم اجازه نمی‌دهند کسی از بیرون برای ما نسخه بپچید.

رییس دفتر تبلیغات اسلامی با بیان اینکه جامعه ما بیدار است، ادامه داد: امروز صبح ترامپ دستور داده قاسم‌ سلیمانی ترور شود که نشان می‌دهد از این سردار به نام می‌ترسند وگرنه دستور ترور او را نمی‌دادند. جامعه ما باید فکر و منطقشان ‌را بیدار و به سمت نجات بشر نه به سمت سیطره استعماری که امروزه در آمریکا جزء هسته مرکزی فکری آن‌هاست اصلاح کنند.

وی با اشاره به تاثیر هنر در زندگی انسان‌ها گفت: امروزه از محیط پیرامون ما بعنوان یک متن یاد می‌کنند چراکه در زمان بیداری انسان درحال درک ‌محیط اطراف خود است و نقاشی جزء ‌بهترین هنرهایی است که محیط را از حالت خشک بی‌روح به رسانه‌ای تاثیرگذار تبدیل می‌کند لذا نقاشی ابزار تبدیل محیط به متن و رسانه و دانشگاه و فضای آموزشی است.

قطبی با تاکید براین نکته که نقاشی یک هنر بینامتنی است، بیان کرد: رویدادهای بزرگ تاریخی زمانی که برای نسل‌های آینده ثبت شود قالب‌های مختلفی چون عمارت و نقش برجسته دارد، نقاشی هم‌ عامل دیگری است که گذشته را با قاب ثبتی به آینده منتقل می‌کند و گاهی سرمنشا اتفاقات دیگری در آینده خواهد شد.

وی درباره استفاده از هنر نقاشی در زیباسازی شهری و سیمای شهر بیان کرد: نقاشی در تمدن امروز ابزاری است که برای دیسیپلین سیمای شهری و آرایش فضای شهری استفاده می‌شود. امروزه شهر برای معرفی و ابراز خود و بیان حقوق و تکالیفش با استفاده از نقاشی و حکاکی و معماری می‌تواند خود را معرفی کند. نقاشی ابزار ترکیب و تناصر شهری است، گفت: بزرگترین ‌ابنیه تاریخی که ‌امروزه در دوره حیرت آن به سر می‌بریم آن فضای تاریخی با سازه‌های اولیه یا الصاقی تناسر و ترکیب خود را نسبت با چشم ‌انسان تنظیم‌ می‌کنند. نقاشی عظمت معماری را قابل درک‌ می‌کند و پیوند ساخت و بافت ایجاد می‌کند، دامنه نقاشی بسیار گسترده و وسیع است و از ذهن تا خیال را دربرمی‌گیرد.

رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان افزود: با توجه به جریان‌های بزرگ ‌فرهنگی در دنیای معاصر، هنر نقاشی باید به سمت هنر خلاصه‌نگاری پیش برود چراکه بشر امروز به شدت نیازمند کوتاه نگاری و خلاصه نگاری است و هرچه پیش رفتیم طول دوره توجه مردم کاهش یافته و این روند ادامه خواهد داشت.

وی خاطرنشان کرد: نقاشی یک صحنه را پیش چشم‌ مخاطب قرار می‌دهد و ماندگار خواهد شد اما به شرطی که بیانگر تک‌صحنه نباشد، هنرمند باید خلاصه نگری را در قالب قاب‌قصه تعریف کند یعنی برشی از زندگی و فهم را پیش چشم‌ مخاطب قرار دهد تا در تاریخ ماندگار شود به صورتی که قوه خیال را بکار گرفته و چند نقطه از یک ‌مقوله را با یکدیگر پیوند داده و در یک قاب خلاصه کند.

قطبی با اشاره به آثار تولید شده در جشنواره نقاشی صداقت و راستی بیان کرد: به دلیل بالا بودن سطح کیفی آثار انتخاب اثرات برگزیده بسیار سخت بود اما برخی آثار به سبب دقت بالاتر این امکان را داشت که در شرایط محیطی در سطح شهر بازنمایی شود لیکن امید است متناسب با اهداف جشنواره صادقانه کار کنیم و بر راستی قدم‌ برداریم.

انتهای پیام/م

 

برگزاری اختتامیه جشنواره نقاشی صداقت و راستی در اصفهان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار