غلامی از ضرورت توجه به دانشگاه‌ها در بحث سیاست‌گذاری‌های کشور خبر داد.

ضرورت توجه به دانشگاه‌ها در بحث سیاست‌گذاری‌های کشور/ آموزش عالی نیازمند فکر و انسجام قوی استبه گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ منصور غلامی وزیر علوم تحقیقات وفناوری در نخستین کنفرانس حکمرانی و سیاست گذاری عمومی که در مرکز همایش‌های صدا و سیما در حال برگزاری است با اشاره به اینکه آموزش عالی در دهه‌های گذشته به دنبال شروع یک نگاه جدید بوده است، گفت: قرار بود طرح‌های نو و جدید را به عنوان الگوهایی کارآمد معرفی کنیم اما تا به حال نتوانسته‌ایم به این امر مهم دست یابیم.

وزیر علوم تحقیقات و فناوری در رابطه با بحث آموزش در کشور خاطر نشان کرد: آنچه که اهمیت دارد این است، در شرایط فعلی نتوانستیم به شکل منسجم و قوی برای عبور از شرایط فعلی در حوزه آموزش برسیم و مدلی که کشور ما پیگیری می‌کند، قدیمی است و با مدل‌های بین‌المللی فاصله‌های بسیاری دارد.

وی ادامه داد: باید در کنار آموزش به پژوهش تاثیر گذار هم توجه داشته باشیم و آموزش عالی را به کمک پژوهش‌ها پیش ببریم با وجود آنکه پژوهش‌های ما بسیار زیاد بودند اما سوال است که چرا نتوانسته‌ایم از آنها به درستی استفاده کنیم؟.

غلامی با اشاره به اینکه شناخت وضعیت کنونی سبب ورود ما به بستر درستی از آموزش و پژوهش خواهد شد، بیان کرد: آمار و اطلاعات نشان می‌دهد که ما ظرفیت خوبی در حوزه آموزش و پژوهش داریم اما در عمل نتوانسته‌ایم به درستی عمل کنیم هنگامی که صحبت از آموزش عالی می‌کنیم، باید به جمع مراکز توجه داشته باشیم دانشگاه‌های پیشرو الگوی خوبی برای پیشرفت هستند اما باید توجه داشته باشیم به این دانشگاه‌ها نباید تکیه کرد.

وزیر علوم تحقیقات و فناوری با اشاره به برنامه‌ریزی‌هایی که باید انجام شود، گفت: الگوهای جدیدی را در محیط‌های علمی تکرار می‌کنیم شاید یکی از دلایل نبود موفقیت این است که بر روی طرح و برنامه‌ها کار نمی‌کنیم و تنها به توسعه کمی می‌پردازیم البته نباید تمام مشکلات را به گردن توسعه کمی انداخت اما باید به این موضوع توجه داشت که غفلت از برنامه‌ریزی و نداشتن برنامه‌ای مناسب سبب توسعه کمی بی‌رویه شده است.

چالش‌های موجود در حوزه آموزش عالی

وی تصریح کرد: وضعیت کنونی مورد رضایت نیست و همین توسعه کمی بی‌رویه سبب شده است تا توسعه کیفی هم دیده نشود، البته حمایت نکردن از این مجموعه آموزشی هم مزید بر علت است.

غلامی در خصوص برنامه‌هایی که از سوی مدیران باید انجام شود؛ گفت: شاید بسیاری از مدیران ما باشند که بخواهند برنامه‌ای را ایجاد کنند اما به دلیل آنکه متمرکز بر دولت هستند و بودجه خود را از دولت تامین می‌کنند، نمی‌توانند نظرات خود را ارائه کنند.

وزیر علوم تحقیقات و فناوری در خصوص چالش‌های موجود در حوزه آموزش عالی بیان کرد: موضوعی که در حوزه مدیریت آموزش عالی نیازمند است رفع چالش‌های پیش رو است که باید با دقت آنها را احصا کنیم.

وی تصریح کرد: موضوع مورد اهمیت این است که توجه داشته باشیم تا کارهای خود را به خوبی پیش ببریم تا در سال‌های آینده نگوییم که نتوانسته‌ایم که مشکلات را حل کنیم و لذا پیشرفت های آموزشی و پژوهشی نه تنها با همت خود افراد به دست می‌آید بلکه آموزش عالی در این راه به آنان کمک خواهد کرد.

غلامی در رابطه با اهمیت مشارکت دانشگاهیان در پیشرفت آموزش و پژوهش اظهار کرد: به اعتقاد من باید با همفکری گروه‌های دانشگاهی باید حوزه سیاست‌گذاری را تقویت کنیم یعنی آنها را هم در این حوزه وارد کنیم اگر این سیاست‌ گذاری‌هایی که در حوزه آموزش وجود دارد اصلاح و بازنگری نشوند تبدیل به مدل خواهند شد در سیاست‌گذاری باید به تمام ظرفیت‌ها علی‌الخصوص مجموعه دانشگاهی توجه داشت و با انها همسو و همراه شد.

اگر به دنبال تحول هستیم باید ساختار را تغییر دهیم

وزیر علوم تحقیقات و فناوری با اشاره به اینکه اگر به دنبال تحول هستیم باید ساختار را تغییر دهیم، اظهار کرد: توجه به ساختار آموزش عالی و تغییر این ساختار سبب می‌شود تا چالش های موجود برطرف شوند، برای مثال یکی از چالش‌های موجود مدیریت نیروی انسانی است که به طور سنتی در کشور ما ایجاد می‌شود، من به ساختار کلان کاری ندارم بلکه ساختار اجرایی مدنظرم است که باید تغییر کند ما در وزارت علوم از نظرات جدید استقبال می‌کنیم؛ با همراهی و همکاری تمام ذینفعان و دست اندرکاران مشکلات حوزه آموزش و چالش‌های موجود رفع خواهد شد.

وی در خصوص اداره آموزش عالی گفت: هنگامی که به کشورهای دیگر نگاه می‌کنیم به خوبی متوجه می‌شویم که توفیقات آنها چقدر بیشتر از ماست، یکی از بخش‌های آموزش عالی تعاملات بین‌المللی است در راستای همین تعاملات بین‌المللی است که ما متوجه شدیم تا چه میزان تعداد دانشجویان خارجی در کشور ما کم است.

غلامی خاطرنشان کرد: در راستای ساماندهی آموزش عالی و ارتقا کیفی آموزش علمی نیاز به برنامه‌ریزی‌های بسیاری داریم که باید وضعیت موجود را رفع کنند و آنها را اصلاح کنند.

با وجود رشد علم و فناوری هنوز نتوانسته‌ایم سطح زندگی را ارتقا دهیم

وی با اشاره به اینکه اگر این اصلاحات به سرعت انجام نشود مشکلات بسیاری به وجود خواهد آمد،  گفت: باید توجه داشته باشیم که اگر اصلاحی انجام می‌ شود باید بسیار سریع باشد تا از مسیر برنامه‌هایمان دور نشویم و چالش‌ها به درستی رفع بشوند.

وزیر علوم تحقیقات و فناوری در خصوص نظارت‌های مستمر اظهار کرد: وقتی که نظارت‌ها به صورت دائمی و مستمر باشند و زاویه انحراف کم شود به اهداف خود دست خواهیم یافت و در این راستا زیست بوم دانشگاه‌ها تاثیرگذار است.

غلامی خاطرنشان کرد: بسیاری از افراد نقد می‌کنند، چرا با وجود آنکه در حوزه پژوهش‌ها و در سطح کمی به خوبی پیش رفته‌ایم اما موفقیتی کسب نمی‌کنیم این نقد آنها را باید پذیرفت و به اصلاح این نقدها توجه کرد تا به جمع‌بندی درست برسیم مردم از آموزش عالی انتظار دارند و باید به آنان توضیح داد که چرا با وجود رشد علم و فناوری هنوز نتوانسته‌ایم سطح زندگی را ارتقا دهیم.

وی با اشاره به اینکه باید تسهیلات مورد نظری برای جوانان و دانشگاهیان در حوزه آموزش عالی فراهم شود، بیان کرد: وظیفه ما این است که با ارائه تسهیلات به جوانان و نخبگان کمک کنیم تا آنها کارآفرین شوند، جهت ارتقای آموزش عالی و توسعه کمی و ورود نتایج علم و فناوری به جامعه به برکات و دستاوردهای مورد نظر خود دست یابیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار