رضایی گفت: شایسته‌سالاری در امور اقتصادی و اجتماعی ضعیف است و این به دلیل آن است که قوای سه گانه در کشور ضعیف عمل می‌کند.

قوای سه‌گانه در اداره کشور ضعیف عمل می‌کنند/ لزوم تعریف صحیح از جمهوری اسلامیبه گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در همایش نخستین کنفرانس حکمرانی و سیاست‌گذاری عمومی که در مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما در حال برگزاری است، با اشاره به اینکه پژوهشکده سیاسی مجمع تشخیص مصلحت نظام و دانشگاه شریف راه اندازی شده است، گفت: همکاری میان این 2 پژوهشکده سبب شده است پس از چند سال به اجماع نخبگی دست بزنیم و امیدوار هستیم که این روند ادامه پیدا کند تا از دانش و تخصص پیشنهادات سازنده سیاست‌گذاری تمام بخش‌های کشور بتوانند استفاده کنند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه در حکمرانی نیاز به اجماع نظر وجود دارد، گفت: در بحث اداره کشور برای حکمرانی به اجماع نظر احتیاج داریم و باید از بروز از هر نوع تردید و ابهام در حاکمیت و برنامه عملیاتی جلوگیری کنیم.

وی با اشاره به اینکه برای رفع ابهام در جمهوری اسلامی باید اقدام کنیم، اظهار کرد: جمهوری اسلامی از چهارچوب ارزشی منطقی برخوردار است و پارادوکس‌هایی که در بخش علمی و نظری دولت وجود دارد گاهی سبب می‌شوند تا نتوانیم به اجماع برسیم.

رضایی با اشاره به اینکه امام خمینی (ره) مدل جدیدی از حکومت‌های دموکراتیک را ارائه کرد، گفت: این نوع از حکومت مورد قبول تمام مردم قرار گرفت و آنها آن را پذیرفتند، البته برخی در  جامعه ما پیرامون جمهوری اسلامی ابهام دارند.

وی تصریح کرد: نبود تعریف دقیق مشخصی از جمهوری اسلامی سبب بروز ابهاماتی در کشور شده است و تا زمانی که تفاوت میان جمهوری اسلامی و دیگر نظام‌های دموکراتیک جهان توضیح داده نشود، این سردرگمی باقی خواهند ماند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: فضای دیگری که پیرامون تعریفات نظام جمهوری اسلامی ایران ایجاد می‌شود مشکلاتی است که برخی آن را به نام جمهوری اسلامی ایران می‌نویسند و از معضلات اقتصادی با نام جمهوری اسلامی ایران یاد می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه عامیت سیاسی در کشور ما وجود دارد، بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران بر پایه عامیت سیاسی بنا شده است، یعنی مشروعیت بر آن حکمرانی می‌کند و بر پایه رای و نظر اکثریت مردم این حکومت تشکیل شده است، جمهوری اسلامی ایران در برابر حکومت‌هایی قرار دارد که عامیت ندارد.

رضایی با خاطر نشان کردن این موضوع که عامیت سیاسی به سه شکل وجود دارد، گفت: دموکراسی، جمهوری و جمهوری اسلامی سه شکل از عامیت سیاسی هستند که در جوامع مختلف وجود دارد.

عامیت جمهوری اسلامی بر پایه دین و خدا شکل گرفته است

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: شکل دموکراسی حکومت‌ها آن است که اقلیت حقی در آن ندارد، همچنین بسیاری از حکومت‌هایی که بر مبنای دموکراتیک شکل گرفته بودند پس از گذشت مدتی به جمهوری تبدیل شدند و دوم خردادی‌ها در کشور ما جزو همین دسته بودند.

وی در خصوص جمهوری اسلامی گفت: عامیت جمهوری اسلامی بر پایه دین و خدا شکل گرفته است و از طریق مجلس خبر‌گان که مردم آن را انتخاب می‌کنند رهبری مشخص می‌شود و همچنین سه مبنای دین، قانون و اجرا اداره کشور را رقم می‌زند.

رضایی با اشاره به اینکه کشور ایران بر سه نوع اراده استوار است، اظهار کرد:‌ جمهوری اسلامی ایران همراه با سه اراده اداره می‌شود، اما سوال مهم این است که آیا این اراده‌ها با یکدیگر به صورت مسالمت‌‌آمیز فعالیت می‌کنند یا در تعارض با یکدیگر هستند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطر نشان کرد: ممکن است در دولت جمهوری اسلامی ایران مسئول اجرایی قوانین را نقض کند اما نظارت‌های قانونی و مدنی‌ که در کشور وجود دارد این نقض‌ها را بر طرف می‌کند و در قانون اساسی کشور ما راهکارهای رفع این تعارضات پیش‌بینی شده است و دین و قانون در کشور ما در کنار یکدیگر به صورت مسالمت‌‌آمیز فعالیت می‌کند.

وی با بیان اینکه فقط دین اسلام است که ظرفیت قدرت سیاسی را دارد، اظهار کرد: تفاوت دین اسلام و مسیحیت این است که فقط اسلام می‌تواند قدرت سیاسی و اجتماعی داشته باشد، زیرا اسلام اجازه بروز فعالیت‌های دیکتاتوری را به صاحبان قدرت نمی‌دهد.

اگر تمام کشور و نظام در چارچوب اسلام حرکت کنند هیچ تعارضی پیش نمی‌آید

رضایی تصریح کرد: اگر تمام کشور و نظام در چارچوب اسلام حرکت کنند هیچ تعارضی پیش نمی‌آید.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران نظامی مردمی و اسلامی است، گفت: این نظام بر پایه قانون اساسی شکل گرفته است و حکومت شامل همه مسئولان و کارگزاران سه قوه است که کشور را در چهارچوب نظام اداره می‌کند و این دولت‌مردان در سه قوه باید کارایی و کارآمدی درون نظام را رقم بزنند.

وی تصریح کرد: 40 سال از عمر انقلاب ایران می‌گذرد و در این مدت دولت اسلامی از استحکام و پیشرفت خوبی برخوردار بوده است، اما عناصر مربوط به حکومت از عقب‌‌ماندگی رنج می‌برند زیرا کارآمدی و شایسته‌سالاری در امور اقتصادی و اجتماعی و استقرار عدالت ضعیف است و این به دلیل آن است که قوای سه گانه در کشور ضعیف عمل می‌کند. شفافیت و شایسته سالاری و سبک مدیریت و ارزش‌های انقلابی در هر سه قوه کشور ضعیف است.

رضایی در خصوص دستاوردهای نظام جمهوری اسلامی بیان کرد: دفاع از استقلال، ثبات در کشور، امنیت و دفاع از سرزمین، وحدت و انسجام ملی، پشتوانه دینی از دولت‌ها و مجالس، حفظ هویت ملی و استقرار قانونی اساسی در فرهنگ و حاکمیت از جمله دستاوردهای مهم نظام جمهوری اسلامی ایران به شمار می‌رود.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در رابطه با دستاوردهای قوای سه گانه کشور گفت: ‌برگزاری انتخابات، ساخت زیربناهای مناسب، دیپلماسی، رفاه عمومی و فرهنگ‌سازی از جمله دستاوردهایی است که حکومت و قوای سه گانه توانسته‌اند به کسب آنها بپردازند.

وی خاطر نشان کرد: موضوع عامیت سه‌گانه و عناصر اصلی آن در سطح علمی و فلسفی مورد بحث و چالش قرار گیرد تا به یک نظریه کامل سیاسی و شناخته شده در افکار و اعتقاد نخبگان منجر شود.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در رابطه با مشکل اصلی حکمرانی در ایران که مربوط به کارآمدی قوای سه‌گانه است، گفت: پیشنهاداتی که می‌توان به قوای سه‌گانه برای رفع مشکل و چالش نقض قوای سه گانه داد عبارتند از ارتقای کارآمدی و بهره‌وری، شایسته‌سالاری، شفافیت، انضباط و وحدت سیاسی در اصول جمهوری اسلامی و ارزش های انقلاب در قوا و تنظیم رابطه قوای سه گانه با مردم.

رضایی یادآور شد: امیدوارم این کنفرانس سرآغاز سیاست‌گذاری در کشور شود، ما در مجمع تشخیص مصلحت نظام این آمادگی را داریم که از نظریات نخبگان کشور در سیاست‌گذاری بهره‌ بریم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
یوسفبهرامینژاد.
۱۰:۲۸ ۱۵ دی ۱۳۹۶
احسنت بر صراحت گفتار شما
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۸ ۱۵ دی ۱۳۹۶
دردود بر سردار رضایی
Iran (Islamic Republic of)
یوسفبهرامینژاد.
۱۰:۲۸ ۱۵ دی ۱۳۹۶
زنده.باد.سردار.رشیداسلام.نوردیدی.جنگزدههایخرمشهرخودم.ودخترم.معلولیت.ازچشم.وسندرمدان.وتااینسن.چهلوچهار.سالگی.هیچ.ارگان.نهادی.کمیته.امام.بهزیستی. ما رو حمایت نمیکنه لطفا کمکمون کنید
United States of America
ناشناس
۲۲:۴۵ ۱۳ دی ۱۳۹۶
زنده باد محسن رضایی عزیز
United States of America
ناشناس
۲۲:۴۵ ۱۳ دی ۱۳۹۶
درود بر دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۰ ۱۳ دی ۱۳۹۶
خدا کشور عزیزم را در پناه اسلام و قران حفظ کند
Iran (Islamic Republic of)
ایران
۱۴:۲۰ ۱۳ دی ۱۳۹۶
تنهاوبهترین راه حل عمل به آموزه های دینی واجرای عدالت وعلاج دردومشکل وهرنوع پدیده وناهنجاری بلافاصله باشد