به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد؛ قاسم قاسمی مدیرکل راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری درخصوص احداث باند دوم محور چهار خطه شهرکرد به شلمزار گفت: این طرح به طول ۳۲ کیلومتر، در دو مرحله اجرا میشود که مرحله اول از سه راهی خوزستان تا سه راهی شمس آباد و مرحله دوم از سه راهی شمس آباد تا سه راهی امیرآباد است.
وی افزود: با پیگیری به عمل آمده برای ملی نمودن این پروژه، نهایتاً با موافقت سازمان برنامه و بودجه کشور در سال گذشته، پروژه مذکور به عنوان بخشی از طرح ملی محور شهرکرد به بازفت تعریف و دارای ردیف اعتباری شد.
قاسمی اضافه کرد: با برگزاری مناقصه در همان سال، عملیات احداث باند دوم در حد فاصل سه راهی شمس آباد تا سه راهی امیرآباد به طول ۱۳ کیلومتر و با عقد قراردادی به مبلغ ۱۳۰ میلیارد ریال آغاز گردید.
وی ادامه داد: علیرغم تلاش در طراحی پروژه برای بیشترین استفاده از حریم قانونی موجود راه و تصرف کمتر اراضی کشاورزی، اما احداث این محور در حریم قانونی راه در برخی نقاط با مشکلاتی مواجه و نیازمند تملک اراضی شد که ادامه پروژه مستلزم رفع آنهاست.
قاسمی افزود: به همین منظور هیئت سه نفرهای متشکل از کارشناس مورد نظر مالکان، اداره کل راه و شهرسازی و فرمانداری شهرستانهای کیار و شهرکرد برای ارزیابی قیمت زمینها تشکیل شده است تا پس از پرداخت بهای زمین، احداث این طرح ادامه یابد.
وی ابراز امیدواری کرد: با تعامل بیشتر نهادها و دستگاههای اجرایی مربوط و همچنین مالکان اراضی مجاور طرح، عملیات اجرایی این پروژه تسریع پیدا کند تا در آینده شاهد تکرار حوادث تلخ ناگوار رانندگی در این مسیر نباشیم.
مدیرکل راه و شهرسازی استان چهارمحال و بختیاری گفت: در صورت رفع مشکل تملک اراضی، این طرح تا سال آینده به بهره برداری خواهد رسید.
قاسمی، میزان اعتبار مصوب سال جاری این طرح را ۳۰ میلیارد ریال و اعتبار تخصیص یافته را ۲۰ میلیارد ریال اعلام و اضافه کرد: محور شهرکرد به شلمزار از جادههای شریانی مهم و پر ترافیک چهارمحال و بختیاری به عنوان محور اتصال بین چهار شهرستان این استان است که روزانه ۱۳ هزار تردد در آن صورت میگیرد و وضعیت فعلی جاده، جوابگوی این حجم تردد نیست.
وی با بیان اینکه سرعت و سبقت غیر مجاز یکی از دلایل وقوع حوادث تلخ رانندگی در این محور است یادآور شد: علیرغم نبود نقطه حادثه خیز و پیچ و قوس تند و خطرناک در این مسیر و نداشتن شیب و به دلیل مستقیم و به اصطلاح کفی بودن جاده مذکور، روزانه بیش از یک هزار و ۴۰۰ مورد سرعت غیر مجاز در این مسیر ثبت میشود.
مدیر ساخت و توسعه راههای اداره کل راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری هم گفت: در سال ۱۳۸۸ تنها شش کیلومتر از این مسیر ۳۲ کیلومتری با صرف ۳۵ میلیارد ریال از محل اعتبارات استانی چهار خطه شد و ۲۶ کیلومتر باقیمانده در قالب دو بخش ۱۳ کیلومتری در حال اجراست.
حسینعلی مقصودی، کاهش حجم تصادفات، میزان مصرف سوخت و زمان سفر مردم را از مزایای بهره برداری از این طرح چهارخطه برشمرد.
انتهای پیام/خ