محمد امین همدانی گفت: مهجور ماندن «فهرست مقدس» در بین سینماداران منجر به عقب ماندن صنعت انیمیشن از رقبا می‌شود.

چرا انیمیشنی با محوريت قرآن باید با دو سال وقفه اکران شود؟به گزارش حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نشست رسانه ای انیمیشن «فهرست مقدس» با حضور محمد امین همدانی کارگردان و تهیه کننده، محمد خیراندیش طراح کاراکتر، هومن فاضل نویسنده و مصطفی شاهمردانی مدیر فنی این اثر برگزار شد.

هومن فاضل در ابتدای این نشست گفت: این کار برای من کمی ساده به نظر می رسید و با وجود اینکه خیلی هم به این فضا آشنایی نداشتم، وارد این مسیر شدم و رفته رفته با محدودیت های انیمیشن آشنا شدم. یک بدبینی در ساخت این کار داشتم و فکر می کردم که این کار همچون کارهای دیگر متوقف می شود، اما با گذر زمان با شرایط همراه شدم و در نهایت باعث شد که در حوزه نگارش همراه با تکنیک انیمیشن به موفقیت های خوبی برسیم.

همدانی کارگردان این انیمیشن در ادامه تصریح کرد: حقیقتا در این روزها بی مهری و کم لطفی به صنعت انیمیشن، خوشبختانه حضور رسانه ها و خبرنگاران حامیان خوبی در این صنعت به خصوص فهرست مقدس بودند.

وی ادامه داد: در زمینه اکران تولیدات در سینما باید بگویم این گونه اکران با وجود سانس هایی که سینماداران به ما دادند، حق انیمیشن «فهرست مقدس» نبود. هر چقدر از فضای پیچیده اکران در تهران فاصله می گرفتیم از پیچیدگی های آن کاسته و ارتباط مردم و استقبال آن ها در شهرستان ها بیشتر می شد.

وی درخصوص اکران این انیمیشن بیان کرد: متاسفانه برای اکران یک انیمیشن باید هفت خوان رستم را می گذراندیم. حامیان این صنعت پر فروغ و کم نظیر تنها مردم هستند که پی به اهمیت انیمیشن برده اند. انیمیشن حرف های بزرگی برای دنیا دارد و گم شده تولیدات کودک و نوجوان ماست که قرار است آینده کودکانمان را بسازد. این گونه تولیدات نشان داده که فاصله زیادی با فتح آثار انیمیشن جهان ندارد، اما متاسفانه برای گرفتن مجوز کم لطفی های زیادی دیدیم.

در ادامه این نشست، خیراندیش طراح کاراکتر این اثر اظهار داشت : 14 سال در این حوزه فعالیت کردم و بارها از مردم شنیدم که چرا آثار انیمیشن ما قابل قیاس با آثار خارجی نیست. اکنون ما اثری را تولید کردیم که همگان را متعجب کرده و به شدت توانسته مورد پسند مردم سایر کشورها قرار گیرد. دوست داریم مردم کشورمان تولیدات کشور خودمان را با فرهنگ خودمان ببینند. اتفاقی که در این کار افتاده بسیار حائز اهمیت است و یه سر و گردن از تولیدات گذشته بالاتر است .

وی افزود: سینما داران فکر می کنند فقط باید فیلم های رئال را نمایش دهند، اما خانواده ها این نظر را ندارند. آیا باید کودکان ما ارتباط بین خود و خانواده را با آثار خارجی ایجاد کنند؟  بچه های ما بالاخره چه زمانی باید با دیالوگ های پدربزرگ ها و اصطلاحات ایرانی آشنا شوند؟ چرا باید خلقیات دیگر کشورها را ببینند،  اما کشور و مردم خودشان رو درک نکنند. کودکان ما این درک را تنها می توانند با تولیدات ایرانی به دست بیاورند.

مدیر فنی انیمیشن «فهرست مقدس» نیز در این نشست گفت: کار انیمیشن به لحاظ فنی نقطه عطفی در صنعت انیمیشن است و می تواند گام موفقی در این مسیر باشد. موسسه اوج در تولید این اثر نقش بسزایی داشت و زنجیره ارزش آن شامل «کمیک بوك» و اقلام خوبی بود که می تواند در ماندگاری آن کمک کند.

همدانی، کارگردان انیمیشن نیز در مورد پیام فیلم گفت:  محوريت این انیمیشن درخصوص پدیده ای به نام اسلام هراسی و اسلام ستیزی است؛ یعنی جدا کردن اسلام از دیگر ادیان و این مهم ترین پیام فیلم است. ضمن اینکه این اثر با محوريت هلوکاست تولید شده است.

وی ادامه داد:  درخصوص پیام فیلم به آیه ای در قرآن برخوردیم که اشاره به مسیحیت دارد و ما هم در کار به آن اشاره کردیم. در جشنواره کن  مسیحیان به سمت من آمدند و از من پرسیدند که «تو که مسلمان هستی، چطور برای مسیحیان فیلم ساخته ای؟» که من به همان آیه قرآن اشاره کردم.

وی درخصوص اکران های خارجی انیمیشن اظهار داشت: در حوزه بین الملل با یک شرکت معتبر به نتیجه رسیده بودیم که متاسفانه در میانه راه اصلاحاتی از ما خواستند که کاملا با اهداف ما متفاوت بود و منجر به قطع همکاریمان شد. البته در لبنان هم اکران باشکوهی داشتیم که نوید این را می داد که در کشور اسلامی می توانیم بازخورد های خوبی داشته باشیم. اما متاسفانه بعد از دو روز اکران متوقف شد و عربستان سعودی در نامه ای  اعلام کرد که ایران در پی شرارت هایش در یمن، انیمیشنی با این محوريت ساخت است. این واکنش عربستان  منجر به ممنوعیت اکران در آن کشورها شد.

همدانی ادامه داد: این سوال مطرح می شود که چرا یک انیمیشن با موضوعی قرآنی و اشاره به یک مبارزه خیر و شر باید دو سال پشت درب اکران بماند. وقتی اسم انیمیشن در بین رؤسای سینماداران مهجور است و این نکته را نمی دانند که انیمیشن نه تنها سبد نمایشی از آنها کسر نمی کند، بلکه سینمایی حدیثی را به چرخه صنعت اضافه می کند. در حال حاضر اکران این فیلم در شهرستان ها خوب است، اما در زمینه تبلیغات خروجی خوبی نداشتیم و حمایتی نشدیم. البته نکته مهم برای ما بازخورد های مردم است که خستگی را از تنمان در آورده و امیدواریم در ادامه بتوانیم اکران های بیشتری داشته باشیم.

وی در مورد کم هزینه بودن انیمیشن «فهرست مقدس» بیان کرد: کم هزینه بودن این اثر منجر به بروز خلاقیت های خوبی در کار شد، ما یاد گرفتیم که در قناعت کار کنیم و هزینه ها را به حداقل برسانیم که الحمدلله محقق شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار