سازمان ملل متحد تاکید کرد هر گونه بهبود اوضاع در کشور آشوبزده سودان جنوبی مستلزم اجرای کامل و دقیق مفاد توافق نامه صلح سال دو هزار و پانزده است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از خبرگزاری شین هوا از نیویورک، سازمان ملل متحد تاکید کرد هر گونه بهبود اوضاع در کشور آشوبزده سودان جنوبی مستلزم اجرای کامل و دقیق مفاد توافق نامه صلح سال دو هزار و پانزده است.

بنسیتو کیتا معاون امور صلحبانی دبیر کل سازمان ملل متحد در نشست شورای امنیت تاکید کرد حل و فصل مناقشه سودان جنوبی و بهبود اوضاع بشردوستانه فاجعه بار کنونی در چندین منطقه این کشور، تنها از طریق اجرای کامل توافق نامه صلح سال دو هزار و پانزده و تردد آزاد و آسان نیرو‌های امدادرسان در مناطق مختلف این کشور است.

این مقام بین المللی با ابراز تاسف از افزایش موارد حمله به فعالان بشردوست در سودان جنوبی تاکید کرد این پدیده در حالی ادامه دارد که حدود شش میلیون نفر که نیمی از جمعیت سودان جنوبی را تشکیل می‌دهند از گرسنگی رنج می‌برند و نزدیک به دو میلیون تن از آن‌ها با خطر قحطی روبرو هستند.

معاون امور صلحبانی سازمان ملل متحد ادامه داد در بیش از دویست حادثه ناگوار که در ماه‌های سپتامبر و اکتبر گذشته ضد فعالان بشردوست در سودان جنوبی اتفاق افتاد، بیش از یکصد مورد به نیرو‌های دولتی نسبت داده شده است. وی یادآوری کرد که در سال دو هزار و هفده دست کم نوزده فعال بشردوست حین انجام خدمت در این کشور جان خود را از دست داده اند.

بنسیتو کیتا تاکید کرد همه طرف‌های دخیل در مناقشه سودان باید آتش بسی را که از ماه مه به طور یکجانبه توسط سالوا کر رئیس جمهور این کشور به اجرا گذاشته شده است، رعایت کنند تا بلکه زمینه برای انجام یک گفتگوی ملی شفاف و واقعا فراگیر مهیا شود. تحقق این هدف پیش از هر چیز مستلزم بهبود اوضاع امنیتی و بشردوستانه در سودان جنوبی است که آن هم فقط از طریق عمل به مفاد توافق نامه صلح این کشور امکان پذیر خواهد بود.

سازمان ملل متحد معتقد است توافق نامه جدید صلح در سودان جنوبی، ابتکاری است که می‌تواند بارقه‌های امید را برای مردم این کشور که از سال ۲۰۱۳ با مناقشه مسلحانه و پیامد‌های ویرانگر آن روبرو هستند، تقویت کند و شرایط را برای بازگشت میلیون‌ها آواره به خانه هایشان فراهم گرداند. نزدیک به دو میلیون نفر از مردم سودان جنوبی از بیم جان خود و به امید یافتن شرایط بهتر زندگی زادگاه خود را ترک کرده و به نقاط دیگری در داخل کشورشان رفته اند و دو میلیون نفر دیگر نیز برای حفظ جان خود به کشور‌های همسایه فرار کرده اند.

ریاست دوره‌ای شورای امنیت سازمان ملل نیز از همه گروه‌های درگیر در سودان جنوبی خواست از ابتکاری که تشکیلات بین دولتی توسعه شرق آفریقا موسوم به ایگاد برای حل مناقشه سودان ارائه کرده است، حمایت کنند تا تلاش‌های این گروه منطقه‌ای به نتیجه برسد.

کیتا تصریح کرد کار استقرار نیروی حفاظت منطقه‌ای وابسته به هیئت سازمان ملل متحد در سودان جنوبی اوایل سال دو هزار و هجده به پایان خواهد رسید. دولت سودان جنوبی و گروه‌های شورشی این کشور ماه گذشته گذشته در آدیس آبابا پایتخت اتیوپی که مقر اتحادیه آفریقا نیز در آن قرار دارد توافق نامه صلح جدید امضا کردند به امید این که بتوانند به جنگ داخلی چهار ساله این کشور که قربانیان و ویرانی‌های زیادی بر جا گذاشته است، پایان دهند.

سودان جنوبی سال ۲۰۱۱ از سودان جدا شد، اما این کشور جدید از دسامبر سال ۲۰۱۳ با یک جنگ داخلی ویرانگر روبرو شد که تا کنون ده‌ها هزار کشته و بیش از سه میلیون آواره بر جا گذاشته است. در جنگ داخلی سودان جنوبی نیرو‌های وفادار به سالوا کر رئیس جمهور و ریک ماچار معاون پیشین رئیس جمهور سودان جنوبی با یکدیگر می‌جنگند.

انتهای پیام/

سازمان ملل بهبود اوضاع سودان جنوبی را مستلزم اجرای توافقنامه صلح دانست

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار