معاون توسعه ورزش قهرمانی وزارت ورزش و جوانان پس از برگزاری مجمع انتخابات فدراسیون چوگان به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

داورزنی: ثبت جهانی چوگان به نام ایران مسئولیت ما را بیشتر می‌کندبه گزارش گروه ورزش باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمدرضا داورزنی معاون توسعه ورزش قهرمانی وزارت ورزش و جوانان پس از برگزاری مجمع انتخاباتی فدراسیون چوگان در جمع خبرنگاران گفت: ثبت جهانی چوگان در یونسکو و تاکیدات رهبری در مورد این ورزش مسئولیت ما را افزایش داده است.به لطف خدا یکی دیگر از رشته های ورزشی تعیین تکلیف شد و مجمع چوگان برگزار شد و دهخدایی که چند سال هم دبیر فدراسیون بود رای آورد و خوشحالیم که شخصی از خانواده چوگان که حدود 9 سال دبیر فدراسیون بود و به این رشته اشراف کامل دارد، به ریاست این فدراسیون رسید و ما توقع داریم در روزهای آتی با توجه به اینکه چوگان در یونسکو به نام ایران ثبت شده است روند مثبتی در آسیا و جهان داشته باشیم.

او افزود: با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری  در مورد چوگان  امیدواریم مشارکت ها در این زمینه بیشتر شود و می دانیم که نیرو های مسلح نقش مهمی در این رشته دارند و باشگاه های نیروی زمینی بسیار فعال هستند و در این زمینه باید سپاه هم وارد عمل شود چرا که این ورزش از دیرباز با نیرو های مسلح عجین بوده است.انتظاری که از دوستان در چوگان داریم افزایش استان ها و مشارک بیشتر در استان ها و افزایش هیئت هاست و تلاش می کنیم با کمک دوستان در آینده توسعه بدهیم و باید در اینباره بستر سازی کنیم و مجمع بعدی نفرات بیشتر باشند.

وی افزود: امکانات چوگان در کشور به همت بخش خصوصی بوده است، درست است که قسمتی از زمین ها توسط نیروی زمینی ارتش فراهم شده است، امابازهم قسمت عمده آن توسط بخش خصوصی است. در حال حاضر 2 میدان چمن در نوروزآباد و مجموعه شهدا داریم که بازهم توسط بخش خصوصی است، حتی اسب ها نیز با همت بخش خصوصی تهیه شده است. برای همین اگر بخواهید تیمی را تشکیل دهید باید حداقل 16اسب داشته باشید که این کار به راحتی انجام نمی شود. ما هم انتظار داریم که نهاد ها و دولت برای تامین اسب و زمین و نگهداری آن به ما کمک کند، تا الان فقط با همت خانواده چوگان بوده که در این رشته پیشرفت داشتیم.

داورزنی خاطرنشان کرد: توقع داریم دولت با توجه به اینکه چوگان میراث فرهنگی کشورمان است به این ورزش یک نگاه ویژه داشته باشد و با فراهم کردن حداقل زیرساخت هایی که مردم نمی توانند تهیه کنند به چوگان کمک کند و سایر بخش ها  از جمله تهیه اسب و تربیت مربی و چوگان باز برعهده بخش خصوصی باشد.

داورزنی در پاسخ به اینکه ورزش چوگان ویژه افراد مرفه جامعه است و مردم عادی چگونه می توانند از این رشته ورزشی بهره ببرند، گفت: در صورتیکه بتوانیم با کمک رشته های ورزشی چوگان، سوارکاری و کورس که همگی به اسب نیاز دارند، اسب اصیل ایرانی را پرورش دهیم، به همگانی تر شدن این قبیل رشته های ورزشی نیز کمک می کنیم.

وی ادامه داد: در یک بررسی اجمالی مشخص می شود که پرورش اسب اصیل ایرانی یک صنعت مولد و اشتغال زایی است که اگر توسعه پیدا کند همه می توانند از آن بهره مند شوند.

باید مدارس و کانون های چوگان را نیز گسترش دهیم تا امکان استفاده خانواده هایی که می خواهند فرزندانشان چوگان را تجربه کنند، بتوانند با حداقل هزینه ها از اسب و زمین استفاده کنند تا در صورت علاقمندی به آن ادامه دهند.

وی در مورد انصراف نامزدهای انتخاباتی فدراسیون چوگان گفت: یکی از بحث هایی که در فدراسیون جهانی چوگان هم مطرح است، باید ریاست فدراسیون از خانواده چوگان باشد،. وقتی دهخدایی با تجربه ای که در سمت دبیری فدراسیون دارد ، از خانواده چوگان هم هست و همچنین در ثبت جهانی چوگان نیز حضور پررنگی داشت،  نامزد ریاست این فدراسیون شد ، بسیاری از نامزدها با خیال راحت کناره گیری کردند، هرچند من توقع داشتم که امروز چند رقیب جدی در انتخابات حضور داشته باشد که به هر جهت این اتفاق نیفتاد.برای وزارت ورزش و جوانان تعداد کاندیدا و رقبا مهم نیست ، بلکه مهم این است که فردی صالح روی کار بیاید که بتواند مسئولیت را به خوبی اجرا کند. در حال حاضر کسانی که در مجمع حضور دارند و سایر خانواده چوگان تشخیص دادند که دهخدایی رئیس فدراسیون شود.

داورزنی در مورد مشخص شدن  روسای سایر فدراسیون ها که بتوانند در انتخابات کمیته ملی المپیک شرکت کنند ،گفت: در حال حاضر فقط مجمع فدراسیون بسکتبال باقیمانده که برگزار نشده است، که شنبه آینده 23 دی برگزار می شود، تا رئیس منتخب مجمع بتواند از حق بسکتبال در مجمع کمیته ملی المپیک دفاع کند. تاکنون وزارت ورزش در اقدامی ارزشمند طی یک ماه گذشته انتخابات 15 فدراسیون را برگزار کرد و از تیرماه به این طرف نیز حدود 18 مجمع برگزار کرده است و به حول و قوه الهی سر و سامان خوبی به فدراسیون ها داده ایم . از آنجاییکه برخی فدراسیون ها چهار سال ریاست شان در ماه یازدهم سال پایان می یابد ، برای اینکه نگذاریم با سرپرستی اداره شود، قبل از پایان مسئولیت فدراسیون ها ،اقدامات اولیه برای انتخابات جدید را برگزار می کنیم تا مشکلی پیش نیاید.

معاون وزیر ورزش و جوانان گفت: در مورد بحث هایی که برای کشتی مطرح شده بود قرار است نشستی برگزار شود تا در مورد  تصمیمات احتمالی آینده که امکان دارد خطری ورزشکار یا مربی  ما را تهدید کند،اقدامات لازم را که باید در حوزه های مختلف از جمله  فدراسیون کشتی ،اتحادیه کشتی ، دیپلماسی عمومی کشور و وزارت امور خارجه است را انجام دهیم. زیرا سلطانی فر روی این موضوع حساسیت دارند و در حال حاضر ما فقط  پیش بینی های لازم را بررسی  می کنیم تا  اتفاق جدی برای کشتی نیفتاده از آن پیشگیری کنیم تا حقی از کشتی ضایع نشود.

انتهای پیام/

اظهارات داورزنی در مجمع انتخاباتی فدراسیون چوگان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار