استاد دانشگاه اصفهان گفت: در اصفهان زمین‌لرزه بزرگ کم اتفاق می‌افتاد و سابقه زمین‌لرزه در آن به سال 722 هجری قمری با 20 کشته می‌رسد اما نداشتن سابقه زمین‌لرزه به معنای نبود آن نیست.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،همایون صفائی  در خصوص وضعیت گسل‌های اصفهان اظهار داشت: شهرهای بزرگ کشور مانند تهران، مشهد، تبریز و شیراز شهرهایی هستند که خطر زمین‌لرزه در آن‌ها بالا است اما استان اصفهان جزو معدود شهرهای بزرگ و صنعتی ایران است که پتانسیل بالایی در زمین‌لرزه ندارد.

وی افزود: منطقه اصفهان از لحاظ زمین‌شناسی در تقسیمات ساختاری ایران در پهنه سنندج- سیرجان قرار گرفته است و پایین بودن میزان فعالیت‌های لرزه‌ای و درونی یکی از ویژگی‌های این پهنه ساختاری بر پهنه خلاف زاگرس و البرز است.

این استاد دانشگاه در ادامه گفت: در اصفهان زمین‌لرزه بزرگ کم اتفاق می‌افتاد و سابقه زمین‌لرزه در آن به سال 722 هجری قمری با 20 کشته می‌رسد اما نداشتن سابقه زمین‌لرزه به معنای نبود آن نیست، به عنوان نمونه برخلاف اصفهان که یک سابقه زمین‌لرزه دارد، بم هیچ سابقه زلزله‌ای نداشت.

وی اضافه کرد: البته گسل‌های فعال در استان شناسایی شده است، مثلاً زمین‌لرزه 4.1 ریشتری در منطقه حبیب‌آباد اصفهان در راستای همین گسل‌ها بود اما به طور کلی شهر اصفهان شهر نسبتاً امنی از لحاظ زمین‌لرزه است.

صفائی تصریح کرد: البته در استان اصفهان شهرستان‌هایی مانند کاشان، سمیرم، فریدن و شهرضا پتانسیل بالایی برای زلزله دارند.

وی تأکید داشت: ما مردمی احساسی و هیجانی هستیم و هنگام بروز اتفاقات این چنینی حس نوع‌دوستی و نگرانی زیادی داریم اما بعد از مدتی و تا تلنگر بعد فراموش‌کار می‌شویم، باید فرای این احساسات برای فرهنگ‌سازی درست در این زمینه قدم‌های اصولی و پایه‌ای برداریم.

استاد دانشگاه «فرونشست» را مسأله مهمی خواند و خاطرنشان کرد: فرونشست زمین مانند یک بیماری پنهان در انسان است که آثار آن برخلاف زلزله به‌ تدریج و کم‌کم پدیدار می‌شود و همه‌جا را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

وی یادآور شد: کشوری مثل ایران که منبع اصلی نفت است و دارای معادن زیاد و در معرض مخاطرات زیادی است، برای حل مشکلات ساخت‌ و ساز و مهندسی باید فرهنگ‌سازی شود و مباحث آشنایی و خطرات زمین‌شناسی در مدارس به خوبی به دانش آموزان تدریس شود.

صفائی در پایان گفت: منطقه عاشق‌آباد، خیابان امام خمینی و ملک شهر و سمت شمال اصفهان آثار فرونشست نمایان شده و منازل به تدریج در حال تخریب هستند و باید سریع‌تر به سراغ راه چاره برای آن‌ها بود.

 

انتهای پیام/م

 

فرونشست زمین» در اصفهان از زلزله بزرگ هم مهم‌تر است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.