دو روزنامه‌نگار برجسته در گفتگو با اسپوتنیک از سیاست جدید دولت ترامپ در قبال توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ انتقاد کردند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، اسپوتنیک در مطلبی نوشت خروج آمریکا از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) بخشی از سیاست خارجی دولت آمریکا در سال 2018 میلادی را تشکیل می‌دهد. برجام سال 2015 و در دولت پیشین آمریکا حاصل شد.

رادیو اسپوتنیک با گرت پورتر، مورخ، روزنامه‌نگار تحقیقی و تحلیلگر سیاسی آمریکایی و کاترین شاکدام، تحلیلگر مسائل ژئوپولیتیک در این‌باره گفتگو کرد.

پورتر در این برنامه رادیویی گفت: «این مسئله نمود بارزی از خصوصیت‌های کلی دولت ترامپ، رئیس جمهور آمریکاست اما در کل می‌توان آن را به دیگر دولت‌های این کشور نیز تعمیم داد». وی افزود: «تصمیم‌های بزرگ در سیاست خارجی آمریکا در وهله اول، بازتاب سیاست‌های داخلی این کشور است و شرایط حقیقی در خارج از مرزها این تصمیم‌ها را ایجاب نمی‌کند. آنچه اکنون شاهد هستیم، این است که رئیس جمهور کنونی آمریکا قصد دارد به تعهدات انتخاباتی خود عمل کند و جمهوری‌خواهان را که تقریبا از هر اقدامی که وی انجام دهد حمایت می‌کنند، راضی نگه دارد. به نظر من، سیاست آمریکا در قبال ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست».

وی افزود: «این مسئله به این معنی نیست که این اقدام آمریکا پیامدی به دنبال نخواهد داشت. مشخص است که تهدید ترامپ به لغو برجام پیامدهای جدی به همراه دارد؛ به این صورت که تهران واکنش نشان خواهد داد و برنامه هسته‌ای خود را از سر خواهد گرفت. آن‌ها (ایرانی‌ها) بارها به طور واضح این مسئله را اعلام کرده اند».

پورتر افزود: «اما این به هیچ وجه به این معنی نیست که ایران به سوی ساخت تسلیحات اتمی متمایل خواهد شد. حکومت ایران تنها حکومتی در تاریخ جهان است که درباره تسلیحات کشتار جمعی، احکام مذهبی سختگیرانه‌ای دارد. جنگ ایران و عراق که در آن ایران از تسلیحات شیمیایی استفاده نکرد نیز گواهی بر این ادعاست. این سیاست همچنان پابرجاست».

کاترین شاکدام نیز در این برنامه رادیویی گفت: «من تصور می‌کنم ترامپ از حالا برای دور دوم ریاست جمهوری خود آماده می‌شود. وی در خلأیی قرار گرفته است که حقایق ژئوپولیتیک، تاثیر بسیار اندکی بر تصمیم‌های وی دارد و در مقابل، توجه وی تنها به رسانه‌ها جلب شده است».

وی افزود: «من فکر می‌کنم ترامپ از رفتار غیرمتعارف و عجیب خود به حدی هیجان‌زده است که مایل است هر چه خواست بگوید و هر رفتاری انجام دهد، حتی اگر پیامد آن، کشاندن جهان به سوی جنگ جهانی سوم باشد. من فکر می‌کنم با یک بیماری سرو کار داریم که در آن، هر تصمیمی که اتخاذ شده است نه تنها با حقیقت تضاد داشته، بلکه در جهت مخالف منافع آمریکا نیز بوده است».

پورتر در ادامه اظهاراتش گفت: «من فکر می‌کنم با سیاستی روبرو هستیم که از نظر دیپلماتیک، با خود متناقض است؛ زیرا که اروپایی‌ها در حمایت خود از توافق هسته‌ای ایران بسیار قاطع هستند. در حقیقت، ایرانی‌ها هرگز قصد تولید سلاح هسته‌ای نداشته اند. آن‌ها تنها قصد داشتند آمریکا را به پای میز مذاکره بنشانند تا درباره سیاست خصمانه این کشور که دهه‌ها علیه تهران اعمال شده است، با واشنگتن مذاکره کنند».

با این حال، آمریکا که زمانی به دلیل سیاست‌های خصمانه خود در قبال ایران، مورد حمایت بین‌المللی بود، پس از حصول برجام، شرایط را متفاوت دید. پورتر افزود: «اکنون آلمان به طور قطع به برجام پایبند است. فرانسوی‌ها که در گذشته از برخی از سیاست‌های ضدایرانی حمایت می‌کردند، اکنون به طور آشکار طرفدار توافق هسته‌ای ایران هستند و با نظرات ترامپ مخالفت می‌کنند».

پورتر در پایان سخنانش گفت: «این سیاست به طور قطع موجب شکست خود می‌شود. ترامپ کشورش را به سویی می‌برد که در نهایت بیشتر به نفع ایران خواهد بود تا آمریکا».

انتهای پیام/

گزارش اسپوتنیک درباره سیاست ترامپ در قبال برجام

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۵ ۰۹ دی ۱۳۹۶
بی خیال برای نون شب محتاجیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۴۴ ۰۹ دی ۱۳۹۶
چجوری میخوایم اینا رو کنترل کنیم
Iran (Islamic Republic of)
کیا
۰۱:۴۴ ۰۹ دی ۱۳۹۶
مرگ بر امریکا جنایتکار
مرگ بر ترامپ
Iran (Islamic Republic of)
علی
۲۰:۱۲ ۰۸ دی ۱۳۹۶
دکتر ظریف دوستت داریم
Iran (Islamic Republic of)
مریم
۲۰:۱۲ ۰۸ دی ۱۳۹۶
ایران همیشه سرافراز . زنده بااااااااااااااااااااااااد ایرانم .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۲ ۰۸ دی ۱۳۹۶
مرگبر امریکا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۲ ۰۸ دی ۱۳۹۶
زنده باد ایران
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۲ ۰۸ دی ۱۳۹۶
شیطان بزرگ امریکا . هیچ اعتمادی به امریکانیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۲ ۰۸ دی ۱۳۹۶
شیطان بزرگ امریکا . هیچ اعتمادی به امریکانیست
آخرین اخبار