به رغم مخالفت‌های آمریکا، ترکیه قرارداد خرید چهار سامانه موشکی اس ۴۰۰ را با روسیه امضا کرد.

قرارداد فروش سامانه موشکی اس ۴۰۰ روسیه به ترکیه قطعی شدبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان «استراتژیک اورتاک» و پایگاه اینترنتی خبر اتحادیه اروپا به نقل از اسپوتنیک گزارش دادند ترکیه و روسیه قرارداد خرید چهار سامانه موشکی اس 400 را امضا کردند.

سرگئی چمزوف، رئیس شرکت صنایع دفاعی روسیه اعلام کرد: ترکیه واحد سامانه موشکی اس 400 را به مبلغ 2.5 میلیارد دلار از روسیه خریداری کرده است. سامانه موشکی اس 400 از ماه مارس 2020 به ترکیه تحویل داده خواهد شد. ترکیه 45 درصد هزینه اس 400 را به صورت نقد پرداخت خواهد کرد و 55 درصد آن را روسیه در قابل وام از ترکیه دریافت خواهد کرد. وزرای دارایی دو کشور توافقنامه را امضاء کرده اند.

سرگئی چمزوف افزود: چهار سامانه مجزا به ترکیه صادر نمی شود؛ بلکه یک سامانه موشکی اس 400 متشکل از چهار واحد که هرکدام چندین فروند موشک دارد به ترکیه صادر خواهد شد. چهار واحد اس 400 جمعا دارای 36 سکوی پرتاب است.

چمزوف درباره تاثیر سیاسی صدور اس 400 به ترکیه اظهار داشت: روسیه اولین بار است که به یک کشور عضو ناتو اس 400 صادرمی کند. البته روسیه پیش‌تر به جمهوری قبرس (بخش جنوبی یونانی نشین و عضو اتحادیه اروپا) اس 300 صادر کرده بود اما قبرس عضو ناتو نیست. ترکیه با خرید اس 400 اقدام سیاسی و استراتژیک مهمی انجام داد.

نورالدین جانیکلی، وزیر دفاع ترکیه نیز گفت: ترکیه تصمیم گرفت بخشی از هزینه خرید اس 400 را نقد پرداخت و بخشی از آن را با دریافت وام از روسیه تامین کند.

وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) از ترکیه به سبب خرید اس 400 از روسیه انتقاد و تاکید کرده بود: اس 400 غیر هماهنگ با سیستم پدافند موشکی و هوائی ناتو و خرید آن نگران کننده است. با این حال وزیر دفاع ترکیه ماه دسامبر 2017 گفته بود: قرارداد خرید اس 400 امضا شده است. ترکیه برای گسترش سیستم دفاعی خود با یوروسام نیز به مذاکرات خود ادامه می‌دهد.

 

انتهای پیام/

ترکیه قرارداد خرید اس 400 روسیه را امضا کرد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار