بازرس ویژه سازمان ملل در میانمار از جامعه جهانی خواست روسیه و چین را برای محکوم کردن اقدامات ارتش میانمار علیه مسلمانان روهینگیا تحت فشار قرار دهد.

بازرس سازمان ملل خواستار اعمال فشار بر چین و روسیه برای محکوم کردن نقض حقوق بشر در میانمار شدبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رویترز، بازرس مستقل سازمان ملل متحد در امور میانمار از جامعه جهانی خواست چین و روسیه را تحت فشار قرار دهند تا این دو کشور نیز نقض حقوق بشر در میانمار را رد و با آن مخالفت کند.

دولت میانمار هفته گذشته از ورود «یانگهی لی» گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد، به این کشور ممانعت کرد. چین و روسیه از پیشنهادهایی که در سازمان ملل برای متوقف کردن جنایات ارتش میانمار علیه مسلمانان روهینگیا مطرح شد حمایت نکرده‌اند؛ به همین دلیل این بازرس به طور ویژه خواستار فشار بر این دو کشور شد.

لی در مصاحبه با رویترز گفت: «من از جامعه بین المللی می خواهم روسیه و چین را متقاعد کند تا برای اجرای حقوق بشر بایستند». 

سخنگوی وزارت خارجه چین در پاسخ به درخواست لی گفت اعمال فشار بر میانمار از سوی کشورهای خارجی برای رعایت حقوق بشر نه تنها کمکی به حل مشکل نمی‌کند، آن را پیچیده تر هم می کند. او روز پنجشنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی در پکن گفت این کار ضد منافع میانمار، همسایگانش و جامعه بین المللی است. این مقام چینی گفت: «ما امیدوارم کشورهای دیگر بتوانند فضایی را ایجاد کنند که خود میانمار بتواند مشکلش را حل کند».

وزارت خارجه روسیه جوابی به درخواست رویترز برای اظهار نظر در این باره نداد. دولت روسیه پیش از این درباره مداخله در امور داخلی میانمار هشدار داده بود. سفیر روسیه در میانمار نیز در این‌باره گفته بود: «با مداخله بیش از حد در امور داخلی میانمار مخالف است چون هیچ نتیجه سازنده‌ای ندارد».

ارتش میانمار در 25 اوت موج جدیدی از سرکوب را علیه مسلمانان روهینگیا آغاز کرد و به فرار حدود 655 هزار نفر منجر شد. این مسلمانان در جامعه بودایی میانمار اقلیت به حساب می‌آیند و حق شهروندی آنها به رسمیت شناخته نمی شود. در نتیجه در شرایط بسیار بدی در میانمار زندگی می کنند.

موج جدید خشونت های ارتش شرایط زندگی این مسلمانان را دشوار کرد. به طوری که جامعه روهینگیایی و حامیان حقوق بشر ارتش میانمار را به قتل عام مردم، آتش زدن روستاها و تجاوز به زنان محکوم کرده‌اند. حتی سازمان ملل متحد هم این جنایات را پاکسازی قومی توصیف کرده است.

موضع چین و روسیه از آن جهت مهم است که چون هر کدام از آنها می توانند از اینکه شورای امنیت سازمان ملل اتهامات علیه بشریت را به دادگاه جنایی بین المللی ارجاع دهد، جلوگیری کنند. دادگاه جنایی بین المللی نمی تواند بدون ارجاع به این مسئله رسیدگی کند چون میانمار عضوی از این دادگاه نیست. میانمار تمام این اتهامات را رد کرده است.

وزارت خارجه میانمار مدعی شد لی در گزارشی که ماه ژوئیه منتشر کرده بی طرف نبوده و خواستار انجام بررسی ها از سوی یک بازرس دیگر شده است. لی نیز گفت لازم است یک بازرسی مستقل، عادلانه و بی طرف انجام شود.

به گفته گروه های حقوق بشری، در پی این حملات دست کم 6700 نفر جانشان را از دست دادند. هم اکنون مسلمانان روهینگیایی که آواره شده‌اند در اردوگاه‌های پناهجویان در بنگلادش مستقر شده اند و شرایط بسیار دشواری دارند. با اینکه گروه های امدادی بیست و چهار ساعته برای رفع مشکل آنها تلاش می‌کنند، هنوز حتی نیمی از نیازهایشان برطرف نشده است.

انتهای پیام/

درخواست برای فشار آوردن بر چین و روسیه برای محکوم کردن میانمار

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار