دستیار ویژه رئیس جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی گفت: خاندان های ایرانی بایگانی فرهنگی، قدرت ساز، حافظ مرزها و حامی تمامیت ارضی ما بودند که عامل حفظ فرهنگ و تمدن ایران است.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،حجت الاسلام علی یونسی،شامگاه چهارشنبه در همایش علمی «خاندان غفاری در تاریخ هنر ایران» در کاشان گفت:ملت ایران یک ملت برخاسته، جعلی و جدید نیست بلکه یک ملت ریشه‌دار، پایه‌دار، خودساخته و شناسنامه‌دار و باستانی و ملتی زنده و پویا است.

وی، اتصال، پیوند و استمرار فرهنگ مردم ایران را از مهمترین علائم برناساختگی ملت ایران دانست و افزود: انقطاعات تاریخی و گسست‌های تاریخی همه به ناپیوستگی سیاسی، زوال دولت‌ها و جریان‌های سیاسی و قدرت مربوط می‌شود و مربوط به فرهنگ ملت ایران نیست.

به‌گفته‌وی، تاریخ ملت ایران یک جریان بهم پیوسته متصل فرهنگی و زوال‌ناپذیر است که این جریان هرگز با گسست قدرت‌ها و دولت‌ها از هم نپاشید بدلیل آنکه کانون های شکل یافته مردمی در پیرامون دودمان های برخاسته و برساخته ایرانیان است.

دستیار ویژه رئیس جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی، تصریح‌کرد: این خاندان ایرانی در تاریخ بودند که در همه جای ایران توانستند پیوست فرهنگی ایرانیان را پاس بدارند و زوال سیاست و قدرت را اجازه ندهند که به زوال فرهنگی منجربشود.

حجت الاسلام علی یونسی، کارکردهای گوناگون این دودمان‌ها و خاندان‌های اصیل ایرانی را در طول تاریخ تاکیدکرد و گفت:حفظ و استمرار فرهنگی ملت در همه شرایط صلح، جنگ، پایداری و ناپایداری با نقش اصیل و اساسی این خاندان ها بوده که آنرا بقوت حفظ کردند.

وی کارکرد دوم خاندان‌های اصیل ایرانی را تولید قدرت و ساخت دولت های محلی در ساخت قدرت ملی و حفظ آن یادآورشد و گفت: این دولت‌های محلی بدلیل اینکه برساخته از مردم بودند به طور طبیعی به اینجا رسیده بودند بر اساس کودتا، جعل و فریب نبود بلکه یک قدرت محلی شکل گرفته‌است.

یونسی، با اشاره به اینکه ظهور یک قدرت و خاندان محلی بصورت طبیعی شکل می گرفت گفت: یک شخصیت ویژه و استثنایی گاهی بخاطر شجاعت، سخاوت، مردمداری، هنر، علم، دانشی انسان دوستی و دین مداری و فضیلت های ویژه و شاخص که داشت شهره محل می‌شد، کم کم این فرد به یک نماد، خاندان و قریه و قدرت محلی میشد که همه قدرت های ملی به‌ناچار در برابر این قدرت مردمی و محلی خضوع می کردند.

به‌گفته‌وی، این خاندان و خانواده تبدیل به نماد ملی در حفظ و نگهبانی ارزش های مردمی می‌شد و هر وقت که دولت ملی احتیاج داشت به کمک آن می شتابید، لشگرکشی می کرد کمک مالی می کرد و به اقتضای نیاز مردم کشور این خاندان ‌ها در کاشان اصفهان شیراز مازندران خراسان کردستان خوزستان و سراسر ایران زمین ستون‌های محکم حفاظت ملت ایران بودند.

اولین ادغام اجتماعی در زمان کوروش از اولین خاندان ایرانی

وی، اظهارداشت:اولین خاندانی که به خوبی و نیکی  سخاوت، شجاعت مردمداری انسان محوری خداشناسی از میان ملت ایران شناخته می شود شخصی به نام کوروش و ساخته یک خاندان ایرانی است که بسرعت محور همه مردم ایران و بنیانگذار حکومت پارتیان می شود و همه خاندان قبایل و اقوام ایران و زبان ها و لهجه ها به او می پیوندند و اولین ادغام اجتماعی با حفظ هویت های محلی در کشور پیدا و ظهور پیدا می کند.

به‌گفته‌وی،این ملت همچنان در طول هزار سال در تاریخ باقی مانده است و حتی سلطه و حاکمیت یونیان و اسکندر نتوانست این هویت و وحدت و پیوستگی را از هم بشکند.

وی، ظهور پارتیان را عامل برچیدن تمام زحمات صدساله یونانیان عنوان کرد و گفت: هرگز 100 سال سیاست یونان سازی نتوانست فرهنگ ایران را نابود و ملت ایران را متلاشی کند.

به گفته وی، همیشه این ملت توسط خاندان های مشهور در محل ها و خاندان های کوچکتر حفظ میشد و حتی با تهاجمات مکرر تاریخ مثل حمله عراق، مغول و همه جانبه غرب  نتوانستند فرهنگ ملی و ملت ایران را که شاخص‌های ماندگار و پایداری که داشته و دارد از بین ببرد.

خاندان های ایرانی پناهگاه فکری، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی مردم بودند

دستیار ویژه رئیس جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی، خاندان های ایرانی را پناهگاه فکری، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی مردم برشمرد و گفت: در آن زمان در هر شهری یک شخصیتی و خاندانی پناه مردم بودند که در قحطی، ناامنی، حادثه و زلزله و مشکلات مردم به آنها پناه می‌آوردند.

حجت الاسلام علی یونسی، بزرگترین انقطاع را در زمان از بین رفتن ساسانیان عنوان کرد و گفت:ملت ایران به یک دوران جدیدی از هر جهت جدید منتقل می شود.

وی، اظهارداشت:حمله اعراب مسلمان هر جا که مثل مصر و شامات اتفاق افتاد همه چیز آنها را اعم از زبان، تاریخ و فرهنگشان را غییر داد اما در ایران اتفاق نیفتاد ایرانیان بسرعت مدیریت زمامداری و خلافت را بدست گرفتند و در انتخاب دین به یک انتخاب شایسته دست پیداکردند.

به گفته وی،ایرانیان حساب عربیت را از اسلام جدا کردند عربیت یک نژاد پرستی است بویژه در دوران بنی امیه که یک قرن بر بشریت نه فقط اسلام تسلط یافتند.

حجت‌الاسلام یونسی، تصریح‌کرد:اعراب در ایران نتوانستند فرهنگ نژاد پرستی خود را نفوذ بدهند بلکه ایرانیان دست به یک مقاومت زدند و فرماندهی زبان، ادبداری و سیاسی را آرام آرام در دست گرفتند و سلطه عرب بنی امیه را برای همیشه از بین بردند و اسلام ناب را با حفظ ارزش های اصیل دین شناسی، ملی، زبان، فرهنگ، آداب و رسوم خود را با اسلام راستین احیا و حفظ کردند.

وی، نقش خاندان برامکه و نوبختیان از خاندان های معروف ایرانیان را خاطرنشان کرد و گفت: آنها توانستند کار اداری را یاد بدهند، حکومت، خلافت و زمامداری و حکومتداری کنند و بهترین مترجمان تاریخ فرهنگ و نجوم و ریاضیات و تمدن ایران و واسطه انتقال فرهنگ ایران به تمدن اسلام شدند.

خاندان های ایرانی پرچمدار و نگهبان فرهنگ ایرانی در زمان حمله مغول

به گفته وی،بعد از حمله مغول بدترین وضعیت بحران فرهنگی، سیاسی، نظامی و اقتصادی همه جانبه سراسر ایران زمین و منطقه را فراگرفت ولی باز خاندان های ایرانی بودند که پرچمدار و نگهبان فرهنگ ایرانی بودند و مغولها و مهاجمان را در خود حذف کردند و طولی نکشید که همان لشگر مهاجم و ویرانگر به بخشی از فرهنگ ایران تبدیل شدند که امروز چیزی به غیر از ایران و ایرانی و اسلامی نمی شنویم این هنر خاندان ایرانی است.

حجت الاسلام یونسی، با اشاره به اینکه دوران مشروطه دوران حمله و هجوم همه جانبه به نام غرب است که فرهنگ و تمدن و ملت ایران در یک آزمون سخت و پیچیده قرار می گیرد گفت: شخصیت های مهم ایرانی مثل خاندان غفاری و صدها شخصیت دیگر در دوران قجر و مشروطه توانستند در قسمت هنر، جهاد و دانش و ابعاد مختلف هر کدام خود یک منطقه ای از ایران را حفظ کنند.

وی ظهور، خاندان فیض کاشانی در علم و فقها و روحانیت را در کاشان تاکیدکرد و گفت: بعضی شهرستان ها بویژه کاشان در ظهور و بروز این شخصیت ها بیشتر از حد خود موفق بوده است بطوریکه گاهی یک محیط کوچک از خود استعداد زیادی در این زمینه چون ظهور خاندان غفاری در بخش مهمی از تاریخ ایران داشته است که با معماری و هنر ارتباط داشتند.

شایان ذکر است:همایش علمی خاندان غفاری در تاریخ هنر ایران با سخنرانی حضور حجت الاسلام یونسی و حضور مهرعلیزاده استاندار اصفهان به عنوان میهمانان ویژه این همایش در دو پنل بررسی خاندان تاثیر گذار ایرانی و خاندان غفاری، برگزارشد.

 بررسی آثار کمال الملک غفاری، صنیع الملک غفاری، ابوتراب غفاری، مسعود غفاری، فرخ خان امین الدولله و ابوالحسن مستوفی و قرائت پیام خاندان غفاری توسط «سیامک غفاری» از نوادگان فرخ خان امین الدوله از دیگر برنامه‌های این همایش بودکه با همکاری مرکزهای علمی، دانشگاه های تهران، کاشان، فرهنگستان های ادب و هنر،دائره المعارف بزرگ اسلامی، دانشگاه هنر، و کاخ های گلستان و حاج حسین آقا ملک، فرمانداری و شهرداری کاشان و هتلسرای عامری ها برگزار شد.

 

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار