جان بابایی با اشاره به ایمنی ۵۷ درصدی بیمارستان‌های کرمانشاه گفت:بودجه‌ای برای ساخت مگاهاسپیتال‌ها پیش بینی نشده است.

به گزارش  حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ قاسم جان بابایی در همایش روز ملی ایمنی در برابر زلزله و کاهش اثرات طبیعی با اشاره به اقدامات انجام شده در زلزله کرمانشاه گفت: در کرمانشاه توانستیم با مدیریت حوزه اورژانس و بیمارستان‌ها، ۴۰۰ بیمار را به سایر استان‌ها منتقل کنیم و خوشبختانه بیمارستان‌هایی که ضریب اشغال آنها بالای ۸۰ درصد است، این مصدومان را پذیرفته و برایشان تخت خالی کرده بودند.

وی با بیان اینکه همه مصدومان جز یک مورد که حال نامناسبی داشت، خدمات را به خوبی دریافت کرده و ترخیص شدند، گفت: باید از تجارت این چنینی استفاده و مشخص کنیم که در مواقع بحران هر سازمانی چه اقدامی را انجام دهد. در عین حال باید برای این مواقع پکیج‌های دارویی و تجهیزات آماده داشته باشیم که البته فراهم کردن آنها هزینه چندانی ندارد. بنابراین نیروهای ضربتی ما باید در هنگام حوادث پکیج‌های دارویی آماده‌ای داشته باشند و آنها را وارد منطقه کنند.

وی با بیان اینکه بعد از زلزله کرمانشاه در کمتر از ۲۴ ساعت بیمارستان ارتش ۲۰۰ تخت و بیمارستان استان البرز ۱۰۰ تخت را خالی کردند، گفت: این ظرفیت باعث شد تا بیماران نیازمند خدمات وسیع و تخصصی از منطقه خارج شوند و ۴۰۰ مصدوم را به استان‌های همدان، البرز و تهران اعزام کردیم. بنابراین حمل بیماران دارای صدمات جدی بسیار مهم بود.

جان بابایی با بیان اینکه بعضی از بیمارستان‌های ما بیش از ۴۰ سال عمر دارند، گفت: باید به سمت ساخت بیمارستان‌های ضد زلزله رویم و در عین حال فضاهایی را هم برای ارائه خدمت در زمان بحران داشته باشیم، باید توجه کرد که ساخت بیمارستان‌هایی با ظرفیت بالا از مهم‌ترین ضرورت‌های کشور است و اگر منابع مورد نیازمان تامین شود، می‌توانیم این اقدامات را انجام دهیم. حضور دکتر هاشمی در کشورهای چین و کره جنوبی نیز در راستای برنامه‌ریزی و همکاری در جهت ساخت بیمارستان‌های بزرگ بود که البته باید منابع آن وجود داشته باشد.

وی با بیان اینکه متاسفانه منابع کشور کافی نیست و بر همین اساس بودجه مشخصی برای ساخت بیمارستان های بزرگ پیش بینی نشده است، گفت: باید بدانیم که ما در کشور به ساخت چند بیمارستان مگاهاسپیتال نیاز داریم و زمانی که منابع آن تامین شود، حتما ساخت آنها را عملیاتی می‌کنیم. در استان‌هایی مانند شیراز، اصفهان و مشهد که بیمارپذیری بالاتری دارند، وجود بیمارستان‌های مگا هاسپیتال طراحی شده است اما شورای اقتصادی و سازمان برنامه و بودجه باید یا منابع مورد نیاز برای ساخت این بیمارستان‌ها را تامین کنند یا به سرمایه‌گذاران خارجی ضمانت بدهند. در برخی موارد حتی اسناد تفاهمی برای ساخت این بیمارستان‌ها امضا شده و نقشه اولیه نیز طراحی شده است، اما اجرای آن منوط به تامین منابع و یا وجود ضمانت است.

جان بابایی با اشاره به احتمال وقوع زلزله در تهران گفت: مطمئنا برای ارائه خدمت در تهران در مواقع بروز حادثه روی استان‌های مجاور برنامه‌ریزی می‌کنیم و اگر در تهران اتفاقی رخ دهد، از استان‌های معین مانند اصفهان، قزوین، مازندران کمک می‌گیریم.

معاون درمان وزیر بهداشت با بیان اینکه در حال حاضر حواث و بلایا به عنوان یکی از چالش‌های عمده نظام سلامت در سراسر جهان مطرح می‌شوند، گفت: وقوع این حوادث سالانه منجر به مرگ و میر، مصدومیت و معلولیت میلیون‌ها نفر می‌شود و حجم زیادی از منابع صرف نتایج زیان بار این حوادث و بلایا خواهد شد. باید توجه کرد که ایران نیز در معرض انواع مخاطرات طبیعی و انسان‌ساخت قرار دارد که طی سال‌های اخیر پیامدهای ناگواری در بر داشته است. حال از آنجایی که مدیریت جامع بحران مستلزم مشارکت و همکاری تمام سازمان‌هاست، به منظور ایجاد هماهنگی، پشتیبانی و پیگیری عملیات‌های اجرایی در این مواقع، کارگروهی در وزارت بهداشت برای پیشگیری، کاهش آسیب، آمادگی و پاسخ به حوادث غیرمترقبه تشکیل شده و با اولویت پیشگیری و کاهش آسیب و همچنین تمرکز بر آمادگی، برنامه‌ریزی و پاسخ اقدامات را پیگیری می‌کند.

وی با اشاره به بزرگداشت زلزله بم در پنج دی ماه هر سال گفت: بر اساس منابع و تحقیقات موجود، اولین و مهم‌ترین قدم برای کسب آمادگی و کاهش اثرات ناشی از وقوع حوادث و بلایا و مدیریت جامع خطر، بررسی و تحلیل عناصر اصلی خطر و پیش‌بینی نتایج حاصل از تعامل آنهاست.

جان بابایی با اشاره به زلزله کرمانشاه و آسیب جدی به بیمارستان‌های سر پل ذهاب و اسلام‌آباد گفت: در بیمارستان شهدای سر پل ذهاب در سال ۹۵، میزان ایمنی سازه‌ای، ۸۷.۵ درصد، ایمنی غیرسازه‌ای ۳۵ درصد، ایمنی عملکردی ۱۸ درصد و ایمنی کلی بیمارستان ۵۸ درصد برآورد شده بود، همچنین در بیمارستان امام خمینی (ره) شهرستان اسلام آباد غرب میزان ایمنی سازه‌ای ۷۲ درصد، ایمنی غیر سازه‌ای ۴۷ درصد، ایمنی عملکردی ۵۷ درصد و ایمنی کلی بیمارستان ۶۰ درصد برآورد شده بود. بنابراین مدیران بیمارستان‌ها باید به این آسیب‌ها توجه داشته باشند و در جهت افزایش ایمنی بیمارستان در زمان حوادث و بلایا به این آمارها توجه کنند. باید توجه کرد که ایمنی بیمارستان‌های استان کرمانشاه ۵۷ درصد محاسبه شده بود. بنابراین ارزیابی شاخص‌هایی چون آسیب‌پذیری سازه‌ای و غیرسازه‌ای، آمادگی عملکردی و ظرفیت به عنوان اولین قدم در بهبود آمادگی بیمارستان‌ها در برابر بلایا تلقی می‌شود.

انتهای پیام/

لزوم ساخت مگاهاسپیتال ها برای مدیریت بحران

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار