رئیس فدراسیون ژیمناستیک گفت: برخی اقدامات صورت گرفته در اصلاح ساختار بخش اداری فدراسیون جواب داد و خوشحالم که این طرح با موفقیت انجام شد.

به گزارش خبرنگار پایه و آبی گروه ورزش باشگاه خبرنگاران جوان؛ زهرا اینچه درگاهی رئیس فدراسیون ژیمناستیک با حضور در باشگاه خبرنگاران اتفاقات و برنامه های این فدراسیون را به طور کامل تشریح کرد و گفت: مشکلات فدراسیون در بخش‌های مختلف قابل بحث است، اولین بخشی که نیاز به کار و ترمیم داشت، ساختار اداری و داخلی فدراسیون بود که برای حل این مشکل یک ارزیابی از راندمان کاری افراد در سیستم صورت گرفت.

نزدیک به 6 ماه است که با حمایت جامعه ژیمناستیک کشور در راس فدراسیون قرار گرفتم.دشورای‌های زیادی در دوران سرپرستیم، متحمل شدم اما به هر حال این دوره پایان یافت و در حال حاضر دشواری ها کمتر شده است.

 

اینچه درگاهی: سبک سازی در فدراسیون جواب داد/افتخار میکنم که  کارمند جایگزین نیاورده ام/

 

گویا در ارزیابی  راندمان کاری اعضای اداری سازمان عده‌ای سربلند بیرون نیامدند، جریان به چه صورت بود؟

 به هر حال بسیاری از دوستان هم اطلاع دارند، در زمان ورود بنده، فدراسیون  چیزی حدود 22نفر کارمند شاغل داشت.که بعد از ارزیابی عملکرد افراد، قرار داد 16نفر باتوجه به اتمام موعد قرارداد آنها، تمدید نشد و فدراسیون با 8نفر به کار خود ادامه داد.

وضعیت به چه صورت پیش رفت، آیا با تمدید نکردن قرارداد افراد،در روند کارکرد فدراسیون اختلالی پیش نیامد؟

نه،  با خلاصه کردن کادر فدراسیون و ادغام برخی از وظایف شغلی- به گونه ای که یک نفر وظیفه دو-سه نفر را انجام می‌دهد – نه تنها ضعفی در روند کارهای فدراسیون پیش نیامد، بلکه سرعت پیشرفت کارها قدری هم بیشتر شد.

مثال می‌زنید؟

به طور مثال کارت های مربی گری داوری که از سال 92مانده و حتی به‌دست متقاضی نرسیده بود، در لیست وظایف این 8نفر گذاشتیم که کم کم در حال انجام است. بقیه کارها به روز شده و اگر یک کارگاه مربی‌گری تشکیل شود، بلافاصله در روز پایانی، گواهی‌ها اعطا می‌شود و به عبارتی کارها در حال انجام است.کار دیگری که باید انجام می‌شد، مشخص کردن و شرح وظایف شغلی افراد بود،که دفترچه مفصلی در این رابطه نوشته شده و سیستم شکل منظمی گرفت.

بعد از رفتن آن 16نفر آیا فرد یا افرادی جایگزین شده اند؟

روزهایی که با افراد فدراسیون صحبت می‌کردیم، گفتم که 16نفر نرفته‌اند که 16نفر دیگر جایگزین آنها بشوند، ما یک سبک سازی را انجام دادیم و با سربلندی اعلام می‌کنم که به جای آن 16نفر، افراد دیگری را جایگزین نکردیم.

اگر در طول زمان فعالیت‌های ما بسط پیدا کند، به احتمال زیاد، نیروهای جدیدی به کار گرفته می‌شوند، اما به صورت محدود خواهد بود و بر حسب فعالیت‌های جدیدی است که ایجاد می‌شود. برای نمونه ما در مهرماه امسال افتتاح آکادمی تخصصی ژیمناستیک را داشتیم و در این آکادمی کلاس های تخصصی ژیمناستیک، دوره‌های تخصصی، کمپ تیم ملی و مرکز استعداد یابی تعریف شد و برای این مجموعه، مجبور به اضافه کردن فرد دیگری شدیم اما بنده سعی می‌کنم که با حداقل نیرو بیشترین کارایی اداری را در داخل فدراسیون داشته باشیم.

 

 

اینچه درگاهی: سبک سازی در فدراسیون جواب داد/افتخار میکنم که  کارمند جایگزین نیاورده ام/

 

در بخش فنی چطور، آنجا هم دست به تغییراتی زدید؟

در بخش تخصصی و فنی کار زیاد انجام شد. فعالیت‌های برخی از رشته‌هایی که خاموش شده بود، را از سر گرفتیم و  دوباره چراغ را روشن کردیم.

در چه رشته‌هایی؟

در ژیمناستیک ایروبیک، شهریور ماه  و بعد از یک دوره افت، اعزام را به نقاط آسیایی از سر گرفتیم و  ژیمناستیک‌کارهای ما  توانستند بعد از آن تعطیلی، جایگاه چهارم را کسب کنند و امیدوارم در مسابقات آتی این جایگاه ارتقا پیدا کند.با اردوهایی که برگزار کردیم و ایجاد آمادگی در ورزشکاران، در مسابقات آکروژیم آسیایی در همان شهریور ماه شرکت کردیم و  با تنظیم برنامه‌ها در بخش داوری عناوینی چون نایب قهرمانی ، سومی و مقام پنجمی را کسب کردیم.آکروژیم گروه‌های چند نفره شرکت می‌کنند و غول‌های جهان در این رشته‌‍،آسیایی هستند و این مقام پنجم برای ما اهمیت دارد و  امیدواری‌هایی برای ما ایجاد می‌کند که در سایه برنامه ریزی های منظم بتوانیم نتایج خوبی را کسب کنیم.9شهریور مسابقات انتخابی تیم ملی جوانان و بزرگسالان در شاخه های هنری که یکی از مهترین و  زیربنایی‌ترین شاخه ژیمناستیک است،را با حضور 78 ژیمناستیک کار از سراسر کشور برگزار کردیم که در نهایت 18 ژیمناستیک کار برای تیم ملی جوانان و 11 نفر برای تیم ملی بزرگسالان انتخاب شدند.

تاکید شما در این برنامه‌ها روی چه بخشی و بعدی است؟

 تیم ملی قبلی برای جوانان سازماندهی درستی نداشت، هر چند در دوره سرپرستی اسبقیان سعی شد،که تیمی سازماندهی و اعزام بشود.اما نیاز به پشتوانه سازی در ژیمناستیک داریم. تیم ملی بزرگسالان با میانگین سنی بالا ،یعنی 28-29سال و آسیب دیدگی‌ها و سایر مسائل دیگر در حال طی مراحل پایانی دوره خود است، احتمال دارد که ژیمناستیک کار در 32سالگی هم خوش بدرخشد ولی معمولا گروه‌های سنی پایین‌تر از این اعداد و ارقام برای ژیمناستیک مد نظر است که ما  جانشین خوبی برای این قهرمانان نداشتیم و سعی کردیم آسیب دیدگی تیم ملی بزرگسالان را برطرف و مشکلات را حل  کنیم.از همان زمانی که انتخابی تیم ملی  برگزار شد، اردوها استاندارد بالای دوهفته و بین 18تا 21 روز تعریف شد و اهالی ژیمناستیک هم در اردوها به صورت مستمر حضور داشتند.

به طور مستمر؟

بله،  از شهریور ماه به بعد تیم‌های ملی ما در اردو هستند، و تیم ملی هنری فقط برای دیدار خانواده و برخی امور شخصی، برای چند روز از اردو بیرون می‌روند و دوباره به اردو ملحق می‌شوند.این اردوها ادامه خواهد داشت.در دی ماه در هنگ کنگ جوانان، تجربه میدان بین المللی دیگری را خواهند داشت و در اسفندماه بزرگسالان در مسابقات باکو شرکت خواهند کرد. این مسابقات، تدارکاتی آمادگی تیم ملی برای کسب سهمیه المپیک جوانان، است  که در اردیبهشت ماه در جاکارتا برگزار می‌شود.

 

اینچه درگاهی: سبک سازی در فدراسیون جواب داد/افتخار میکنم که  کارمند جایگزین نیاورده ام/

 

پس هدف اصلی کسب مدال در جاکارتا است؟

کسب سهمیه المپیک برای ما یک پیروزی بزرگ به حساب می‌آید و ایران تاکنون مدالیست نداشته و  تلاش بر این است که بتوانیم مدالی را تقدیم جامعه ورزشی کشور کنیم. هر چند  حرف زدن از ژیمناستیک در آسیا دشوار است زیرا که قهرمان اول المپیک، ژاپنی هست و بنابراین بچه ها رقابت سخت و دشواری را خواهند داشت.

خانم اینچه درگاهی در مورد شعارهای خود بگویید، آیا در این 6 ماه توانستید بخشی از این شعارها را محقق کنید؟

طرح و برنامه هایی که من در مجمع دادم با شناخت مشکلات و موانعی بود که می‌توانست بر سر راه وجود داشته باشد، و سعی کردیم، جنبه تئوریک و شعارگونه و تبلیغاتی را لحاظ نکنم.ولی در مجمع انتخاباتی هم من این جمله ناگوار را گفتم که ما تیم ملی خوبی نداریم و قهرمانان و تیم ملی بزرگسالان در حال بازنشستگی هستند و ما پشتوانه‌ای برای آنها نداریم و  من  قول دادم که تیم ملی را احیاء کنم و  اردوها را برگزار و اکنون در حال احیای تیم ملی هستیم.  در مورد شاخه های تعطیل شده، قول داده بودم و آنها، امروز فعال هستند.مسابقات کشوری آکروژیم در هفته گذشته، برگزار شد.لیگ ایروبیک، جمعه گذشته، در مازندران به پایان رسید، همچنین مسابقات کشوری ژیمناستیک هنری را در شهر تبریز داشتیم و تمام شاخه های غیرفعال، فعال شدند.حتی مسابقات ترامپولین را در دو مرحله داشتیم.هیچ مسابقه‌ای نمانده که ما برگزار نکردیم به جز ریتمیک بانوان که در بهمن برگزار می‌شود.

در بخش بانوان چگونه کار کردید؟

برای بانوان ما در چند محور توانستیم فعالیتهایمان را تعریف کنیم.یک بخش ایجاد انگیزه برای دختران به منظور آمدن به ژیمناستیک هست. طبیعتا دختران مسلمان ما بدلیل شرایط خاص ژیمناستیک فرصت حضور در مسابقات بین المللی خارج از کشور  را به صورت الزام ندارند و این رقابت‌ها و مسابقات هم ایجاد انگیزه می‌کند. ولی ترتیبی دادیم که مسابقات را در داخل با شرایط و ضوابط اسلامی برگزار کنیم.این را من قول دادم، که در دو سال اول بتوانیم مسابقات را برگزار کنیم.در دیداری هم که با اشتری داشتم، قول دادند که روی بحث مسابقات آسیایی بانوان مسلمان، فکر کنند که  این امر انگیزه خوبی خواهد بود.

بخش زیادی از جامعه ژیمناستیک ، داوران، دست‌اندرکاران و عوامل فنی هستند که برای این گروه هم توانستیم انگیزه ایجاد کنیم. به طوری که یک هفته پیش ما اختتامیه داوری بین المللی و آخرین سیکل جهانی را با حضور ناظر و مدرس از فدراسیون جهانی برگزار کردیم. نماینده فدراسیون جهانی با حضور در فدراسیون ژیمناستیک از آخرین تغییرات و تحولات ساختار فدراسیون تعریف کرد و مشاهده کرد که آن ساختار کهنه فدراسیون را عوض کردیم و مطابق با پیشنهاد فدراسیون جهانی و کشورهای پیشرفته ژیمناستیک، در بخش های فنی به روز شدیم. به خاطر این اقدامات از ما تقدیر کردند و گفتند جایگاه جدید فدراسیون ژیمناستیک را به ما اعلام خواهند کرد.  در رتبه بندی فدراسیون ها اندکی بالاتر آمدیم و در این 6ماه این برای ما خوشحالی دارد.

به جز کلاس داوری، موفق شدیم برای اولین بار  میزبانی دوره بین الملی داوری را که در رده های 1و 2و 3درجه بندی می‌شوند را بگیریم. معمولا برای میزبان یک سهمیه جداگانه‌ای در نظر می‌گیرند، شرایط زنان ایران را برای فدراسیون جهانی ژیمناستیک تشریح کردیم که این دوره به صورت خالص برای زنان ایرانی تشکیل شود.موفق شدیم که آکادمی را به صورت خالص برای مربیان خانم‌ ایرانی و به میزبانی ایران، آماده کنیم  و یک تیم مدرس از فدراسیون جهانی حدود فروردین ماه طبق توافق اولیه به ایران اعزام می شوند.این دوره هنوز برای آقایان در ایران تشکیل نشده و بسیاری از کشورها هم نتوانستند میزبانی را داشته باشند.

 

اینچه درگاهی: سبک سازی در فدراسیون جواب داد/افتخار میکنم که  کارمند جایگزین نیاورده ام/

 

وضعیت حامیان مالی ژیمناستیک چگونه است، آیا موفق به جذب حامی مالی هم شدید؟

اگر صادقانه صحبت کنیم، موفق به جذب حامیانی شدیم ولی هرگز این حامیان به پای بخش فوتبال و کشتی و والیبال نمی‌رسد.بدلیل شرایط ژیمناستیک، درخشش کافی برای فعالیت و حمایت حاکی مالی نیست. رویکرد ما این است پ که با همکاری رسانه یک علاقه مندی اجتماعی برای بخش ژیمناستیک ایجاد کنیم اما تا وقتی که این علاقمندی اجتماعی ایجاد نشود،  نیازمند حمایت سیستم هستیم. ژیمناستیک  ورزش بیهوده‌ای نیست  و سرمایه گذاری روی آن سرمایه گذاری روی ورزش کشور است.ژیمناستیک بسیاری از ورزش های دیگر را حمایت می‌کند و به اذعان بسیاری از داوران و صاحب نظران کسی که دو سال اول ژیمناستیک کار کند در سایر رشته ها هم موفق خواهد بود. کشورهایی که بیشترین مدال‌های المپیک را می‌گیرند،  در ژیمناستیک موفق تر هستند. اگر موفق بشویم که روی ژیمناستیک سرمایه گذاری کنیم،گروهی از آنها قهرمان ژیمناستیک می‌شوند، اما گروه دیگر در رشته های دیگر مدال می‌آوردند.بودجه حال حاضر ژیمناستیک خیلی قوی نیست و در بودجه های نسبتا کم طبقه بندی می‌شود، و نقشی که ژیمناستیک در ورزش پایه کشور دارد، ضرورت نگاه به عنوان یک ورژش پایه را می‌طلبد.

آیا سرمایه‌گذاری روی ژیمناستیک باید به دلیل گرانی تجهیزات بیشتر انجام شود؟

بله، ژیمناستیک وابسته به تجهیزات است.16شهریور ماه ژیمانستیک 4 را راه اندازی کردیم  و اولین دوره مربی گری با حضور مدرس ژاپنی برگزار شد و رویکردمان این است که بزرگسالانی که تا به حال ژیمناستیک کار نکردند، سالمندان و کودکان کم سن، بتوانند کار کنند. این مرحله با حداقل وسیله صورت می‌گیرد.اما در بخش حرفه‌ای ما نیاز به وسایل کمک آموزشی، ایمنی و قهرمانی داریم، که این تجهیزات گران قیمت، وارداتی و کمیاب هستند، سالن‌هایی که مجهز هستند وسایل و تجهیزات مندرس و کهنه دارند و مکان هایی که از نظر امکانات بهتر هستند، سالن مناسبی ندارند. شاهد بودم که در استان های مرزی بچه‌ها روی چوب هایی تمرین می‌کنند و تراشه های این چوب به بدنهای ورزشکاران آسیب می‌زند و از تشک و امکانات ایمنی محروم هستند.

با وجود این حجم از امکانات فکر نمی‌کنم، موفقیت در ژیمناستیک عملی باشد؟

طبیعتا کار برای ما دشوار است و به یکباره نباید انتظار زیادی از ژیمناستیک کشور داشت.  وزارت ورزش هم به خاطر کم بودن ظرفیت‌هایش نمی‌تواند،حمایت کافی را از ژیمناستیک داشته باشد. سلطانی فر رویکرد خوبی را به ژیمناستیک دارد و به خاطر اینکه این رشته را ورزشی پایه می‌داند به آن توجه می‌کند. امیدواریم که در بودجه سال 97 این توجه بیشتر شود.

می‌شنویم که بسیاری از قهرمانان و بازنشسته‌های ورزش ژیمناستیک از کشور بیرون می‌روند، چگونه می‌توان جلوی اینکار را گرفت؟

متاسفانه، تعدادی از قهرمانان اسبق، مهاجرت کردند و الان مقیم کشورهای دیگر هستند و خدمات تخصصی ژیمناستیک را به همان کشورها ارائه می‌دهند، طبیعتا اگر مایل به بازگشت باشند، ما  استقبال می‌کنیم. با بسیاری از این قهرمانان ارتباط مستقیم دارم، حتی بسیاری از ژیمناستیک کارهایی که در کشورهای دیگر تمرین می‌کنند و ملیت ایرانی دارند را شناسایی کردیم و توانستیم ارتباط خوبی با آنان فراهم کنیم.چه آنها مایل باشند، و چه نباشند، به عنوان ایرانیانی که می‌توانند به ژیمناستیک کمک کنند، ما از ورودشان استقبال می‌کنیم. باید گفت بسیاری از این خروج‌ها به دلیل کمبود امکانات است.

 

اینچه درگاهی: سبک سازی در فدراسیون جواب داد/افتخار میکنم که  کارمند جایگزین نیاورده ام/

 

درمورد مدال برنز آقای خناری نژاد چه کاری صورت گرفت، نفر سوم مسابقات المپیک که از کشور قزاقستان بود، دوپینگی شناخته شد، آیا خبر تازه‌ای در این مورد دارید؟

از مانی که من حکمم را گرفتم، مدال برنز آقای خناری نژاد را پیگیری کردیم، جواب اولیه در کمتر از 24ساعت آمد.نامه ما بدین شرح بود،  با توجه به اینکه نفر ماقبل خناری نژاد دوپینگی شناخته شد،  انتظار داریم مدال برنز او برگردد. جواب این بود که خیر مدال به شما تعلق نمی‌گیرد، محرومیت ورزشکار قزاق، از 2016 است و ادعای مدال ما مربوط به پایان 2015است. به همراه طباطبایی  مطالعاتی در بخش  کدهای مربوط به حمایت های قانونی انجام دادیم. طبق قوانینIH نامه دیگری برای فدراسیون جهانی  فرستادم . به نامه دوم به طور صریح جواب داده نشد و فدراسیون جهانی روی آن کارشناسی کرد و بعد پذیرفتند که باید مدال به ما تعلق بگیرد و به ورزشکار قزاق اطلاع داده شد که مدال و جوایز را باید برای فدراسیون جهانی بفرستد و فدراسیون جهانی هم برای ما بفرستد، به صورت مداوم هم پیگیری میکنم ولی کار کمی زمانبر است.

به طور رسمی دادن مدال و جوایز به خناری نژاد تصویب شد؟

نامه رسمی برای ما نوشتند، رتبه آقای خناری نژاد را اصلاح کردند و به رتبه سوم تبدیل کردند و منتظر هستیم که جوایز را ورزشکار قزاق بفرستد برای فدراسیون جهانی و فدراسیون هم برای ما بفرستد ولی حقوق معنوی او درحال حاضر به عنوان قهرمان سوم آن مسابقه برقرار شده است.

خانم  اینچه درگاهی برگردیم به ارزیابی شما از کادر اداری فدراسیون،  روند اخراج این 16نفر چگونه بود، برخی می‌گویند که 16نفر تسویه حساب نکردند، درست است؟

با این 16نفر  نشستی برگزار کردیم و ضمن تشکر از زحماتشان، به آنها اطلاع دادیم با توجه به اتمام قرارداد ونبود نیاز به یکسری از خدمات، نمی‌توانیم همکاری را ادامه بدهیم و من از آنها خواستم که با خاطره ای خوش فدراسیون را ترک کنند و عرض کردم  که حق و حقوق مالی آنها آماده ست و اگر کسی می‌خواهد حقوقش را داشته باشد، به بخش مالی مراجعه کند.متاسفانه علی رغم اینکه همه با لبخند و رضایت اتاق را ترک کردند، عده ای با تحریک چند نفر معدود،وارد حاشیه هایی شدند که شایسته خودشان و فدراسیون ژیمناستیک  نبود و من این بخش را غیر منصفانه می‌بینم.عده ای هم برای دریافت حقوقشان مراجعه نمی‌کنند و می‌خواهند از طریق اداره کار اقدام کنند، که این امر نیاز به زمان دارد. من هم اکنون اعلام می‌کنم هرکدام از آنان بخواهند مراجعه کنند، فرایند تسویه حسابشان به جریان می‌افتد.

آقای عبدالله جامعی الان کجا هستند، کسی که چندین سال برای ژیمناستیک کشور زحمت کشیدند؟

عبدالله جامعی به اراک برای اردوی تیم ملی بزرگسالان رفتند. در اردوی قبلی هم هم حضور داشتند. دیداری هم با یکدیگر داشتیم و خوب هم تمرین می‌کردند.

درمورد تورنمنت اخیر ژاپن که با حضور ستارگان و قهرمانان جهان  برگزار شد، حرف و حدیث هایی وجود داشت ماجرا چه بود؟

تورنمنت و کاپ اخیری که کیخا رفت، به دعوت ژاپن بود و فقط قهرمانان و ستارگان صاحب عنوان برای این تورنمنت دعوت شدند. طبیعتا ما دوست داشتیم که خناری نژاد و جامه ای هم در این مسابقات شرکت می‌کردند ولی آنها فقط رزومه کیخا را تایید و  او را دعوت کردند.کشورهای دیگر می‌توانستند با هزینه خودشان شرکت کنند، اما قبول داشته باشید در مسابقات که فقط بزرگان جهان و آسیا در آن شرکت می‌کنند، شانس اینکه کشورهای دیگری که به صورت متفرقه شرکت می‌کنند تا بدرخشند بسیار اندک بود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار