معاون مالیات بر ارزش افزوده سازمان امور مالیاتی گفت: حوزه مالیات بر ارزش افزوده کاملا مکانیزه است و بالغ بر ۸۰ درصد آن مبتنی بر خود اظهاری، تمکین و توافق پرداخت می‌شود.

سال گذشته 45 هزار میلیارد تومان از طریق خوداظهاری و تمکین مودیان پرداخت شدبه گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفتگوی ویژه خبری امشب (4دی ماه) با موضوع سرانجام مالیات بر ارزش افزوده با حضور هادی قوامی عضو هیئت رئیسه کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، مسیحی معاون مالیات بر ارزش افزوده سازمان امور مالیاتی، غفارزاده کارشناس امور مالیاتی و نجفی‌منش عضو اتاق تهران برگزار شد.

قوامی در ابتدا در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا ما توانستیم به اهداف دیگر اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده علاوه بر شفاف سازی دست پیدا کنیم، گفت: مالیات از درآمدهای استحقاقی و شایسته است که می‌تواند به وضعیت اقتصادی کمک کند.

وی ادامه داد: بر این اساس در احکام توسعه تلاش شد با وجود این قانون وابستگی بودجه به نفت را کاهش داده و بر دریافت مالیات اضافه شود.

نماینده مردم اسفراین تصریح کرد: مالیات به دو صورت مستقیم و غیر مستقیم دریافت می شود و از سال ۸۷ قانون دریافت مالیات بر ارزش افزوده اجرایی شد، درآمدهای دولت به دلیل افزایش پایه ها ۵۰ درصد منابع مالیاتی دولت از مالیات بر ارزش افزوده تامین می شود.

قوامی قوانین تأکید کرد: هدف دریافت مالیات بر ارزش افزوده اصلاح رفتار مصرف کننده، شفاف سازی، تعدیل فاصله درآمدی در کنار کسب درآمد برای دولت بود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس بیان کرد: تئوری مالیات بر ارزش افزوده در ۱۶۰ کشور اجرا می‌شود اما نحوه اجرای این قانون در کشور ما مشکلاتی را برای تولیدکنندگان به وجود آورده است.

وی ادامه داد: فضای اقتصادی بعد از اجرای این قانون خوب نشد، زیرا اگر خلاف این بود باید تولید اشتغال و فضای کسب و کار افزایش پیدا می‌کرد لذا این قانون در اجرا دارای مشکل است.

مسیحی در ادامه با تاکید بر اینکه قانون مالیات بر ارزش افزوده در ۱۶۰ کشور با مبانی اقتصادی متفاوت اجرا می‌شود، گفت: اساساً هدف از وضع قانون مالیاتی در حقیقت تامین مالی است البته کارکردهای دیگری هم مانند شفاف سازی دارد که بسیار مهم است.

وی ادامه داد: مالیات ابزار تامین مالی است. طی سال های اخیر مالیات بر درآمد به سمت مالیات بر مصرف پیش رفته است.

معاون مالیات بر ارزش افزوده سازمان امور مالیاتی تأکید کرد : در کارکرد شفاف سازی این قانون توفیق نسبی به دست آورده ایم و حدود ۳۰۰۰ شرکت صوری و کاغذی که نقش اسب تروای اقتصاد را بازی می کردند شناسایی شدند.

مسیحی بیان کرد: بورس و نظام بانکی جولانگاه این شرکت‌ها شده بود و متاسفانه این شرکت‌ها در دهه هفتاد به وجود آمد.

غفارزاده در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا شفاف سازی در اثر اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده به وجود آمده است یا خیر،گفت: هدف اصلی اجرای این قانون در ابتدا شفاف سازی بود، این قانون ابتدا با نرخ سه درصد و بعد در قانون برنامه پنج ساله توسعه به ۵ درصد افزایش پیدا کرد.

وی ادامه داد: متاسفانه هدف شفاف سازی تحقق پیدا نکرده و جنبه درآمدی آن برای دولت به عنوان اولویت اول قرار گرفته است.

مسیحی در پاسخ به وی گفت: دولت و مجلس با نرخ ۳ درصد این قانون را آغاز کردند و می خواستند طی دوره ای این نرخ را افزایش دهند و هدف از اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده منبع درآمدی بود.

قوامی در ادامه تاکید کرد: ارکان نظام مالیاتی باید آسیب‌شناسی شود بخش مودیان و مقررات این قانون باید اصلاح شود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه تصریح کرد: قانون مالیات بر ارزش افزوده نتوانسته به بخش تولید کمک کند و امروز کارگاه ها یکی یکی تعطیل می شود.

وی ادامه داد: از ۶۰۰ واحد پیمانکاری و تولیدی در خراسان بزرگ به دلیل اخذ مالیات بر ارزش افزوده تولید و اشتغال کاهش یافته است.

در ادامه مسیحی تاکید کرد: حوزه مالیات بر ارزش افزوده و کاملا مکانیزه انجام می شود و بالغ بر ۸۰ درصد از این مالیات مبتنی بر خود اظهاری تمکین و توافق پرداخت می شود.

معاون مالیات بر ارزش افزوده سازمان امور مالیاتی بیان کرد: ۴۵ هزار میلیارد تومان سال گذشته بر اساس خود اظهاری و تمکین پرداخت شد.

نجفی منش در ادامه با تاکید بر اینکه کار کرده مالیات بر ارزش افزوده بر تولید منفی بوده است، گفت: زمانی که در شرایط رکود اقتصادی و کمبود سرمایه گذاری هستیم با وجود دریافت مالیات بر ارزش افزوده تنها تولیدیها ضرر می کنند.

عضو اتاق تهران تصریح کرد: اما در زمان رونق اقتصادی اجرای این قانون ایرادی ندارد لذا باید میزان مالیات بر ارزش افزوده در زمان رکود و رونق اقتصادی متفاوت باشد زیرا هدف از اجرای این قانون رونق اقتصادی است.

 وی ادامه داد: متاسفانه اکنون مشکلات بسیاری برای تولید مانند مالیات، دادگاه‌ها ، تامین اجتماعی به وجود آمده است.

نجفی منش تصریح کرد: ایرادات قانونی و بخشنامه‌هایی که به آن عمل می شود از مشکلات اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده است.

قوامی عضو هیات رئیسه کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در ادامه برنامه با اشاره به اینکه سازمان امور مالیاتی سعی می‌کند به اشکال مختلف استرداد را به نفع خود انجام دهد گفت: فرآیند‌های ناکارآمد بر اخذ مالیات بر ارزش افزوده داریم، مالیات نباید به واردکننده، صادرکننده، عمده فروش و خرده فروش وضع شود بلکه هدف از مالیات بر ارزش افزوده این است که به سمت مصرف کننده انتقال پیدا کند.

 وی با اشاره به اینکه استرداد در سازمان امور مالیاتی مشکل است، عنوان کرد: سیستم مالیات بر ارزش افزوده مشکلات فراوانی را برای تولید و اشتغال ایجاد کرده است.

 این عضو هیات رئیسه کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به اینکه تولید کننده مالیات مضاعف پرداخت می‌کند افزود: متاسفانه واحد‌های مالیات ستان به بخشنامه‌ها خیلی کم توجه دارند.

 قوامی با بیان اینکه باید به سمت در آمد‌های استحقاقی پیش برویم تا وابستگی به نفت کاهش یابد اظهار داشت: برای اجرای فرایند‌ها باید زیرساخت‌های لازم فراهم شود.

 وی با تاکید بر اینکه عملکرد مالیات بر ارزش افزوده بر روی تولید و اشتغال بد بوده است، افزود: ممکن است در مجلس به جای نرخ ۹ درصدی مالیات بر ارزش افزوده دو نرخ دیگر را اعلام کنیم.

 قوامی با بیان اینکه اصلاحات لازم را پیرامون قانون در کمیسیون اقتصادی انجام داده ایم و بر روی مدل تعدیل یافته‌ای به جمع بندی رسیده ایم بیان کرد: بودجه سال ۹۷ را بر مبنای قانون تعدیل یافته پیش خواهیم برد.

 وی با اشاره به اینکه باید صدای فعالان اقتصادی را بشنویم، گفت: نباید بین مالیات بر ارزش افزوده و مالیات مستقیم تداخل ایجاد کرد.

 مسیحی معاون امور مالیات بر ارزش افزوده سازمان امور مالیاتی در بخش دیگری از این برنامه با اشاره به اینکه به لحاظ حوزه مالی و رفتاری ذات مالیات ناخوشایند است افزود: ۸۵ تا ۹۰ درصد مالیات بر ارزش افزوده مبتنی بر خوداظهاری است.

 وی با طرح این سوال که آیا می‌توان با قانونی که ۵۴ ماده دارد، با یک بند مکانیزم آن را تغییر داد افزود: صندوق مکانیزه فروش سبب شفاف سازی در اجرای مالیات بر ارزش افزوده می‌شود.

وی با اشاره کارکرد های متفاوت صندوق مکانیزه فروش افزود: در قانون برنامه پنجم وزارت صنعت مسؤل کار بود لذا در قالب اصلاحیه ای که در قانون مالیات مستقیم اتفاق افتاد، کار صندوق های مکانیزه فروش در دولت نهایی شده و الان آماده ورود به مجلس است ، صندوق مکانیزه فروش در 55 کشور اجرا شده است.

 مسیحی با اشاره به اینکه در فرایند اجرای مالیات بر ارزش افزوده مشکلات اجرایی و قانونی داریم، افزود: باید نگرش واحدی برای اصلاح قانون وجود داشته باشد.

 معاون امور مالیات بر ارزش افزوده سازمان امور مالیاتی با اشاره به اینکه 11 کشور در دنیا مالیات بر ارزش افزوده را دنبال می کنند، ادامه داد: مالیات باید بتواند به مدیریت اجتماعی بپردازد.

 نجفی منش عضو اتاق تهران در ادامه برنامه پیشنهاد داد: باید طی فاصله دو ساله دولت قانون جامعی را به مجلس ارائه دهد .

 وی با اشاره به اینکه پرونده های ما در دیوان عدالت اداری راجع به مالیات بر ارزش افزوده است، افزود: قانون باید بدون فشار به تولید کننده باشد .

 غفارزاده ادامه داد: مشکلات اجرایی و قانونی باعث شد دوره آزمایشی را با موفقیت طی نکنیم، مالیات بر ارزش افزوده در کشور ما از نوع مصرفی است و هیچ نوع بار مالی نباید بر سرمایه گذار تحمیل شود.

 این کارشناس مالیات با اشاره به اینکه مشکلات نیاز به اصلاح قانون دارند، خاطرنشان کرد: با عدم آموزش کافی مؤدیان و ماموران مالیات مواجه هستیم و سیستم به صورت ایده آل پیاده نمی شود و مؤدیان بر تکالیف خود عمل نمی کنند لذا بخشی از اقتصاد کشور خاکستری است.

 غفار زاده با بیان اینکه باید زنجیره ارزش افزوده را کامل اجرا کرد، گفت: یکی از اهداف اجرای مالیات بر ارزش افزوده جلوگیری از اخذ مالیات آبشاری است.

 این کارشناس مالیات اظهار کرد: بیش از 160 کشور از سمت مالیات بر فروش به سمت مالیات بر ارزش افزوده حرکت کرده اند ، عربستان سعودی از اول ژانویه درصدد اجرای مالیات بر ارزش افزوده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار