اجرای کامل مقررات ملی ساختمان و اقدامات پیشگیرانه باعث کاهش اثرات بلایای طبیعی خواهد شد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان؛در جلسه ای به مناسبت 5 دی ماه روز ایمنی در برابر زلزله در دفترستاد بحران گرکان برگزار شد، موسوی رییس نظام مهندسی ساختمان استان گلستان گفت:براساس قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان در راستای مقررات ملی ۲۳ مبحث تنظیم شده است.

موسوی افزود: در حال حاضر ما بابت وجود قوانین و نکات فنی مشکل نداریم، ولی عمده مشکلات ما مربوط به نحوه اجرای مقررات ملی ساختمان است.

وی ادامه داد: بعد از ۲۲ سال سابقه این قانون در گلستان شاید کمتر از ۳۰ درصد مقررات ملی رعایت می‌شود.

موسوی گفت: برای اینکه افراد و مالکان ساختمان‌ها به آرامش و امنیت برسند و خود ساختمان پاسخگوی بلایا و حوادث باشد باید مقررات ملی ساختمان به طور کامل اجرا شود.

وی همچنان در خصوص رعایت نکردن این مقررات افزود: عدم رعایت مقررات ملی ساختمان باعث کاهش عمر مفید ساختمان می‌شود و اکنون نیز عمر ساختمان‌های ما بسیار پایین‌تر از ساختمان‌های کشور‌های در حال توسعه و دیگر کشورهاست و باید با فرهنگ سازی، اطلاع رسانی و آگاهی مردم و همکاری دستگاه‌های متولی مقررات ملی ساختمان را در استان اجرا کرد.

موسوی به ضمانت اجرایی این مقررات اشاره کرد و گفت:باحضور مهندسان و کارشناسان و مطالعه میدانی، آزمایش‌های ژئوتکنیک وتوجه به قوانین شهر سازی و معماری و از همه مهمتر سازنده متخصص، آموزش دیده و صاحب صلاحیت و نظارت دقیق آن می‌توان این قانون را اجرایی کرد.


نقش مقاوم سازی ساختمان‌ها در مقابل بلایای طبیعی

صادقعلی مقدم مدیرکل ستاد بحران استان گلستان نیز در این جلسه با بیان اینکه ۵ دی ماه روز ایمنی در برابر زلزله است ،در مورد بحران‌های پیش روی استان گفت: استان گلستان بحران‌های متعددی مانند: سیلاب‌ها، رانش زمین، سرمازدگی محصولات زراعی و همچنین کم آبی را تجربه کرده است.

مقدم افزود: علاوه برموارد گفته شده زلزله هم جز بحران‌هایی است که هر چند گاهی کشور و استان ما را می‌لرزاند.

وی ادامه داد: از ابتدای سال تا کنون ۹۰ زمین لرزه به قدرت ۲ تا ۵ ریشتری استان را لرزانده است که می‌توان از این حوادث رخ داده برای برنامه ریزی بهتر و ارتقا آمادگی مردم استفاده کرد.

وی ادامه داد: از جمله اقدامات تاثیر گذار برای کاهش اثرات بلایای طبیعی و بروز بحران مقاوم سازی ساختمانها، چیدمان داخلی، آموزش‌های لازم، خود امدادی است.

مقدم گفت:در ۲۰ سال گذشته تا کنون ۱۰ هزار واحد‌های مسکونی مقاوم سازی شده است و ۱۲۸ هزار واحد مسکونی دیگر باقی مانده است که آسیب پذیرند که در برخی مناطق روستایی به دلیل فرهنگ و مسائل عقیدتی خود از طرح مقاوم سازی استقبال نمی‌کنند.

وی در انتها به هموار بودن مسیر برای دریافت تسهیلات کم درصد اشاره کرد و گفت:: ایجاد شرایط مناسب برای روستائیان و ارائه تسهیلات کم درصد می‌توان آن‌ها را برای مقاوم سازی واحد‌های مسکونی تشویق کرد.

بیشترین خسارت و صدمات از بلایای طبیعی شدت حادثه نیست بلکه عکس العمل نا مناسب و بدون آگاهی مردم در مقابل بلایای طبیعی است.

مقررات ملی ساختمان مجموعه‌ای است از ضوابط فنی، اجرایی و حقوقی است که باید رعایت شود در طراحی، نظارت و اجرای عملیات ساختمانی اعم از تخریب، نوسازی، توسعه بنا، تعمیر و مرمت اساسی، تغییر کاربری و بهره برداری از ساختمان که به منظور تامین ایمنی، بهره دهی مناسب، آسایش، بهداشت و صرفه اقتصادی فرد و جامعه وضع می‌شود.

شرایط ناایمن نیز هرگونه شرایط محیطی است که می‌تواند احتمال بروز حادثه را افزایش دهد مانند حفاظ بندی و سیستم هشدار دهنده نامناسب، شرایط محیطی خطرناک، تجهیزات معیوب که هر کدام سهمی برای ایجاد حادثه دارند که درنهایت منجربه پیامد حادثه مانند پیامد‌های انسانی، هدر رفتن منابع و حامل‌های انرژی، هدر رفتن تجهیزات یا اموال، محیط زیست و ... می‌شود؛ بنابراین رعایت مقررات ملی ساختمان، همان ایمنی ساختمان را در پی خواهد داشت که رعایت آن الزامی است.

انتهای پیام /گ/پ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.