حریرچی گفت: از بودجه بیمه سلامت رضایت نداریم زیرا با این بودجه، سازمان تا آخر سال تنها قادر به پرداخت 4 ماه از بدهی‌های خود است.

اابه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ ايرج حريرچى، سخنگوى وزارت بهداشت در نشست خبرى در خصوص‌ اصول کلیدی منشور حقوق شهروندی که در وزارت بهداشت برگزار شد، اظهار کرد:  این یک اصل است که ما در نظام سلامت باید کاری انجام دهیم که فقرا از آن بهره‌مند شوند زیرا در این صورت همه مردم جامعه از کار انجام شده بهره‌مند می‌شوند. در همین راستا هرکس باید به اندازه توانش پرداختی داشته باشد کسی که توان مالی خوبی دارد باید پرداختی بیش‌تری نسبت به فقرا داشته باشد.

وی بیان کرد: در برخی از کشورها بیشترین خدمات برای ثروتمندان است ولی باید در ابتدا بسته بیمه پایه ارائه و سپس خدمات سلامت داده شود.

لزوم کاهش زمان پرداختی‌های خدمات درمانی و بهداشتی

حریرچی عنوان کرد: برای صیانت و حفظ حقوق شهروندی باید زمان پرداخت خدمات دریافتی بهداشتی و درمانی به صفر و یا به حداقل برسد.

وی ادامه داد: پرداختی از جیب مردم در سال ۹۳ به ۳۸.۷ درصد و در سال ۹۴ به ۳۸.۱ درصد کاهش پیدا کرده است و اگر فردی ۴۰ درصد هزینه‌های غیرخوراکی یا ۲۵ درصد کل درآمد خود را صرف سلامت کند، دچار هزینه‌های کمرشکن شده است که در این دهک های ثروتمند با پرداخت این هزینه ها فقیر نمی شوند.

 حریرچی اظهار کرد: در کشور ما ۳۱ درصد افرادی که دچار هزینه کمرشکن می‌شوند جزو دهک بالا و همچنین ۲۰ درصد جزو دهک پایین هستند.

وی ادامه داد: در جلسه شورای عالی بیمه که با حضور رئیس جمهور برگزار شد یکی  از تصمیمات مهم این جلسه تصویب ۶۹ شاخص‌ مربوط به عدالت سلامت بود. به طوری که میزان مرگ نوزادان و اطفال زیر ۱ سال، مرگ مادران باردار، امید به زندگی، بروز حوادث ترافیکی و غیر ترافیکی، میزان شاخص دندان‌های پوسیده و کشیده شده، نرخ ناباروری، ابتلا به فشارخون و نسبت روزهای سال با هوای آلوده به هوای تمیز از شاخص‌های مهم دستورات ابلاغی بود.

حریرچی افزود: تصویب آیین‌نامه اجرایی و راهنمایی تشکیل مجامع سلامت نیز از دیگر دستاوردهای این جلسه بود. وزارت بهداشت مکلف به اجرای این دستور العمل است.

حریرچی با اشاره به اینکه یکی از مشکلات اصلی ارائه کنندگان خدمات سلامت این است که سازمان‌های بیمه‌گر خدمات را می‌خرند، ولی در اختیار قرار دادن اعتبار محدودیت اعلام می‌کنند، اظهار کرد: برخی از افراد سیاسی ما را تحت فشار قرار می‌دهند و معتقدند هزینه‌های سلامت بالاست.

وی با بیان اینکه منتقدین می‌خواهند هزینه‌ها کاهش یابد، حق بیمه کم شود و خدمات گسترش پیدا کند، تاکید کرد: در خصوص تعیین سقف هنوز تصمیم‌گیری انجام نشده است.

 حریرچی‌ با بیان اینکه وزارت بهداشت متولی سلامت است و تأمین‌کنندگان منابع و بدهکاران‌ کادر پزشکی و تجهیزات و ملزومات پزشکی عمدتاً سازمان‌های بیمه‌گر هستند، افزود: ما شرمنده پیمانکاران‌ و کادر پزشکی و همچنین پرستاران هستیم‌ و امیدوارم با برنامه‌ریزی و هماهنگی بیشتر سازمان‌های مربوطه  این مشکل را هر چه سریع‌تر برطرف‌ شود.

گلایه گردشگران سلامت کشور از دلال‌ها

 وی در خصوص گردشگری سلامت و دلالان‌ این حوزه اظهار کرد: برخی از مسائل به سرمایه‌های اجتماعی و حتی اخلاق حرفه‌ای ارتباط دارد و یکی از اولویت‌های اصلی‌مان توانمند کردن 80 میلیون ایرانی است و خوشبختانه باید بگویم که گردشگران سلامت از خدمات ارائه شده به وسیله وزارت بهداشت و حوزه سلامت رضایت دارند‌ و نارضایتی برخی از آنها مربوط‌ به امور حمل و نقل‌ و یا سوء استفاده دلال‌های این حوزه است.

 سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه اگر بودجه سال 93 را به طور کامل به ما اختصاص دهند، طرح تحول سلامت را به خوبی اداره می‌کنیم، عنوان کرد: سقف‌ بودجه کاملاً مشخص‌ و به منابع پایدار اتصال دارد و بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده در آینده تعلق می‌گیرد.

از بودجه بیمه سلامت ناراضی هستیم

 وی با اشاره به اینکه تصمیم‌گیری کلانی برای ارائه خدمات در صورت پایدار نبودن منابع باید انجام شود، افزود: از بودجه بیمه سلامت به دلیل تعداد افراد تحت پوشش آن و همچنین بدهی‌هایش به بیمارستان‌ها و شرکت‌های ذی‌ربط‌ رضایت نداریم و باید بگویم که این سازمان تا آخر سال تنها 4 ماه از بدهی‌های خود را می‌تواند پرداخت کند.

انتشار تصاویر زنده از اتاق عمل در فضای مجازی غیر قانونی است

 حریرچی‌ ادامه داد: تصاویر زنده‌ای که برخی از پزشکان در هنگام عمل‌های جراحی در اینستاگرام‌ می‌گذارند، به وسیله معاونت سازمان نظام پزشکی غیرقانونی اعلام شده است و بسیاری از این تبلیغات می‌تواند ظاهری و غیرواقعی‌ باشد.

 وی با اشاره به وضعیت بیمارستان‌های شهر، افزود: متأسفانه بسیاری از تخت‌های ما در شهر تهران فرسوده بوده و بیمارستان‌های پلاسکویی‌ پایتخت دارای تخت‌های فرسوده هستند به طوری که از میان 13 هزار و 441 تخت دولتی تعداد 11 هزار و 701 تخت فرسوده هستند در سال 95 این تعداد تخت به 13 هزار و 895 تخت رسیده که 10 هزار و 419 تخت فرسوده در بیمارستان‌های کلانشهر‌ تهران‌ وجود دارد.

سخنگوی وزارت بهداشت یادآور شد: میزان تخت‌های فرسوده در سال 86، 73 درصد بوده که این میزان در سال 95 به 45 درصد کاهش پیدا کرده است که بر اساس برنامه‌ریزی‌ها میزان تخت‌های فرسوده در پایان سال 99 به 30 درصد‌ می‌رسد.

وی گفت:وضعیت بیمارستان های دولتی و دانشگاهی وزارت بهداشت بسیار بد است. در سال 86 حدود 87 درصد بیمارستان های دولتی فرسوده و غیر مقاوم بودند که با کارهای انجام شده، هنوز حدود 75 درصد بیمارستان های دولتی تهران فرسوده هستند.


سخنگوی وزارت بهداشت اضافه کرد: شهرهای حاشیه تهران  با جمعیت بالای 500 بیمارستان ندارند، مشکلات جدی است و حل آن نیازمند تامین منابع مالی است.

 حریرچی‌ با اشاره به اینکه بیشتر بیمارستان‌های تهران در مرکز شهر قرار دارند و در زمان وقوع زلزله‌ مشکلاتی برای انتقال مجروحان ایجاد می‌شود، عنوان کرد: خوشبختانه در خصوص وقوع زلزله‌ پیش‌بینی‌های لازم به وسیله وزارت بهداشت و سازمان‌های مربوطه‌ انجام شده و تقسیم‌ کارهای درون سازمانی و حتی استانی پیش‌بینی شده است. 

پرداخت حقوق مراقبان سلامت از درآمد اختصاصی وزارت بهداشت

 وی با اشاره به اینکه 22 هزار مراقب سلامت در کشور داریم که هر یک از آنها پایه‌گذار اجرای پزشک خانواده هستند، افزود: متأسفانه در پرداخت حقوق مراقبان‌ سلامت با مشکل روبرو هستیم‌ به طوری که برای پرداخت حقوق 110 هزار نفر وزارت بهداشت از درآمد اختصاصی خودش استفاده می‌کند.

حریرچی‌ با اشاره به اینکه در بیمارستان‌های دولتی 85 درصد‌ تخت‌ها اشغال‌ هستند، افزود: میزان بالای اشغال تخت‌های بیمارستان‌های دولتی تهران به نوعی یک مسئله بحرانی تلقی‌ می‌شود.

 

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار