با اجرای قانون مالیاتی دولت ترامپ، پس از گذشت ده سال ۸۳ درصد از مزایای کاهش در مالیات‌ها به جیب ثروتمندانی می‌رود که یک درصد جمعیت کشور را در بر می‌گیرند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، «برنی سندرز» سناتور آمریکایی با اشاره به قانون اصلاح مالیات‌ها در این کشور که به تازگی در کنگره تصویب و از سوی رئیس جمهور دونالد ترامپ، امضا و ابلاغ شد، گفت: آنچه جمهوریخواهان تصویب کردند کاهش همیشگی مالیات برای شرکت‌ها و تعاونی‌ها بود، اما کاهش مالیات برای طبقه‌ی متوسط جامعه موقتی است.

سناتور برنی سندرز، نماینده ایالت ورمونت در مجلس سنا در گفتگو با سی ان ان به گزارش مرکز سیاستگذاری مالیاتی آمریکا اشاره کرد و افزود: «با اجرای قانون مالیاتی دولت ترامپ، پس از گذشت ده سال.

۸۳ درصد از مزایای کاهش در مالیات‌ها به جیب ثروتمندانی می‌رود که یک درصد جمعیت کشور را در بر می‌گیرند. در ضمن در پایان سال دهم اجرای این قانون، ۶۰ درصد از مزایای کاهش در مالیات‌ها نیز به جیب یک دهم از آن یک درصد جمعیت ثروتمند سرازیر می‌شود. در نتیجه‌ی اجرای این قانون ۸۰ میلیون آمریکایی وادار می‌شوند مالیات بیشتری پرداخت کنند. دست کم ۱۳ میلیون نفر هم بیمه‌ی درمانی خود را از دست می‌دهند و حق بیمه‌ها سرسام آور افزایش می‌یابد. همچنین با کسری بودجه ۱۴۰۰ میلیارد دلاری روبرو می‌شویم و میلیونر‌ها و میلیاردر‌ها فربه‌تر می‌شوند.»

سناتور سندرز گفت: هم اکنون در سایه‌ی اجرای نظام مالیاتی کنونی از هر ۵ شرکت بزرگ و پر سود یک شرکت هیچ گونه مالیاتی نمی‌پردازد. اجرای قانون اصلاح شده‌ی مالیاتی شرایط بد کنونی را بدتر می‌کند و افزایش کسری بودجه را به همراه خواهد داشت. بسیاری از شرکت با استفاده از کاهش مالیات به ثروتمندتر کردن مدیران عامل خود می‌پردازند و هیچ دستاوردی برای کارگران نخواهند داشت.

سندرز گفت: آمریکا تنها کشور در دنیاست که بیمه‌ی خدمات درمانی را برای مردم تضمین نکرده و اکنون با اجرای قانون مالیاتی دولت ترامپ ۱۳ میلیون نفر از مردم بیمه خدمات درمانی خود را از دست می‌دهند. آمریکایی‌ها هم اکنون دو برابر دیگر کشور‌های بزرگ سرانه‌ی خدمات درمانی پرداخت می‌کنند.

نامزد پیشین انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا افزود هم اکنون صد‌ها هزار فرصت شغلی در کشور وجود دارد که به علت وجود نداشتن آموزش‌ها و تخصص‌های لازم خالی مانده و نوجوانان به علت ناتوانی در پرداخت هزینه‌های سنگین آموزش عالی برای فراگیری این تخصص‌ها اقدام نمی‌کنند. اگر دولت ترامپ برای بازسازی زیرساخت‌های فرسوده‌ی کشور از جمله جاده‌ها، پل‌ها، شبکه‌ی آبرسانی، کارخانه‌های تصفیه‌ی آب و ... اقدام کند دست کم ۱۵ میلیون شغل با حقوق و مزایای خوب ایجاد می‌شود.

سناتور برنی سندرز به یکی دیگر از اقدام‌های دولت ترامپ برای تعیین تکلیف افرادی اشاره کرد که در دوران کودکی به همراه خانواده‌های خود به آمریکا مهاجرت کرده اند و هم اکنون در آستانه‌ی اخراج از این کشور قرار دارند و گفت: «اقدام دولت ترامپ برای اخراج ۸۰۰ هزار جوان خوش فکر و شایسته از تنها کشوری که می‌شناسند و در آن بزرگ شده اند بحرانی اخلاقی به شمار می‌آید. نتایج نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد ۷۷ درصد از مردم کشور از جمله جمهوریخواه، دموکرات و مستقل به اتفاق آراء بر این باورند که این افراد که با نام «رویاپرداز» شناخته می‌شوند باید شهروندی آمریکا را داشته باشند تا بتوانند آزادانه و با خیالی آسوده در وطن شان زندگی کنند.»

داگ جونز، سناتور دموکرات ایالت آلاباما که به تازگی برای این مقام برگزیده شد در پاسخ به اتهام‌های آزار جنسی که ضد رئیس جمهور ترامپ در جریان است گفته بود: «این اتهام‌ها پیش از انتخابات (ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶) مطرح شد و مردم با آگاهی از این چنین اتهام‌هایی به ترامپ رای دادند لذا فکر می‌کنم چنین مسائلی نباید ما را از مسیر پیش رو منحرف سازد.»

سناتور برنی سندرز هم در پاسخ با این پرسش که آیا باید چنین اتهام‌هایی را کنار بگذاریم و رو به آینده داشته باشیم گفت: «رئیس جمهور ترامپ رو به دوربین و در تصاویری که همه‌ی مردم مشاهده کردند درباره‌ی آزار جنسی زنان فخرفروشی می‌کرد؛ لذا اگر سناتور ال فرانکن باید به علت رفتار ناشایست غیراخلاقی از مقام خود کنار برود، رئیس جمهور نیز باید استعفا بدهد.»

سناتور مارک وارنر، معاون کمیته‌ی اطلاعاتی مجلس سنا در سخنانی با اشاره به روند بازرسی از پرونده تبانی با روسیه گفته بود: «هر گونه تلاشی از سوی رئیس جمهور ترامپ برای برکنار بازپرس ویژه رابرت مولر (بازپرس پرونده تبانی با روسیه)، و یا بخشودن شاهدان اصلی پرونده با هدف جلوگیری از پاسخگویی آنان، یا ناکام گذاشتن روند بازرسی به معنی سوء استفاده از قدرت خواهد بود و خط قرمز ماست.»

برنی سندرز درباره تلاش‌ها برای برکناری رابرت مولر ابراز نگرانی کرد و گفت: «مولر در مقام مدیر پیشین اف بی آی از پشتیبانی همه‌ی جناح‌های سیاسی برخوردار بود و از او خواستند موضوع بسیار جدی را مورد بررسی قرار بدهد. او مامور شد بررسی کند آیا دستگاه تبلیغاتی دونالد ترامپ با روسیه تبانی کرد یا خیر. مولر دارد کارش را با دقت انجام می‌دهد و زیر سوال بردن شایستگی او با هدف پشتیبانی از رئیس جمهور به هیچ وجه قابل قبول نیست.»

سناتور سندرز گفت: اگر ترامپ بخواهد در روند بازرسی از پرونده تبانی با روسیه اخلال ایجاد کند در نتیجه با بحران قانون اساسی روبرو خواهیم شد. وی درباره علت رو گردان شدن مردم از حزب جمهوریخواه هم گفت: اگر به رویداد‌هایی که دارد در سراسر کشور اتفاق می‌افتد نگاه کنیم می‌بینیم که دونالد ترامپ با شعار دفاع از حقوق طبقه‌ی کارگر و متوسط به مقام ریاست جمهوری رسید و مشخص شد که دروغ گفت. او قول داد برای همه‌ی مردم بیمه خدمات درمانی برقرار کند، اما هم اکنون داریم می‌بینیم ۱۳ میلیون نفر در نتیجه سیاست‌های ترامپ، بیمه خدمات درمانی شان را از دست می‌دهند. طرح مالیاتی او قرار بود به سود طبقه‌ی متوسط پیش برود، اما می‌بینیم که مزایای این طرح به ثروتمندان و شرکت‌های بزرگ می‌رسد. او قرار بود با شرکت‌های دارو سازی برخورد کند، اما فردی را به ریاست بر خدمات بهداشتی و انسانی برگزیده است که خودش یکی از افراد شرکت‌های داروسازی است.

وی افزود: از این رو فکر می‌کنم روگردان شدن مردم از حزب جمهوریخواه به نوعی همه پرسی درباره عملکرد ترامپ است. همه پرسی درباره عملکرد فردی که حرفش با عملش از زمین تا آسمان تفاوت دارد. او می‌خواست باتلاق کاخ سفید را بخشکاند، اما داریم می‌بینیم بیشتر از همه‌ی دولت‌های تاریخ آمریکا میلیونر و میلیاردر در دولت ترامپ وجود دارد؛ لذا آنچه که دارد در شهر‌ها و بخش‌های مختلف اتفاق می‌افتد و مردم با شور و اشتیاق فراوانی پای صندوق‌های رای می‌آیند و دولتی را طلب می‌کنند که نماینده‌ی خواسته‌های آنان باشد و نه فقط یک درصد برخوردار جامعه، اگر من جمهوریخواه بودم درباره انتخابات پیش رو در سال ۲۰۱۸ به شدت نگران می‌شدم.

انتهای پیام/

انتقاد سندرز از قانون مالیاتی ترامپ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار