از سال 95 تاکنون در بزرگترین طرح اقتصاد مقاومتی منابع طبیعی ، بیش از 2 هزار هکتار ازاراضی شهرستان مهدیشهر زیر کشت گیاه باریجه قرار گرفت.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان ، حمید رضا عبدوس رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان مهدیشهر با اشاره به فراخوانی مشارکت مردمی در کشت بذر گیاه دارویی باریجه در شهرستان مهدیشهرگفت : کشت باریجه یک پروژه 2 ساله از طرف اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان تحت عنوان اجرای پروژه بزرگ اقتصاد مقاومتی در حوزه منابع طبیعی است.


وی افزود: در این طرح برنامه ریزی شده تا طی 2 سال تا 10 هزار هکتار از اراضی استان سمنان زیر کشت بذر گیاه دارویی باریجه برود که در فاز اول این پروژه در سال 95 کشت 5 هزار هکتار باریجه مدنظر قرار گرفت که شهرستان مهدیشهر با کشت 1200 هکتاربذر باریجه بیشترین سطح کشت را در استان انجام داد.


رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان مهدیشهر ادامه داد: در سال 96 نیز یک هزار هکتار کشت باریجه را تعهد کردیم که تاکنون 860 هکتار زیر کشت رفته است.


عبدوس، مجموع سطح اراضی که از سال 95 تاکنون در شهرستان مهدیشهر زیر کشت باریجه رفته را بیش از 2 هزار هکتار عنوان و تصریح کرد: گیاه باریجه یک پروسه طولانی مدت را می طلبد که به بهره برداری برسد و در سال چهارم بعد از کشت به عمل می آید.


رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان مهدیشهر بیان کرد: با این میزان کشت باریجه تاکنون برای حدود 30 نفر به صورت مستقیم شغل ایجاد شده و با برداشت محصول نیز برای 100 نفر به صورت غیر مستقیم ایجاد اشتغال خواهد شد.


عبدوس اظهار کرد: گیاه باریجه به دلیل اینکه تمام پارامترهای پروژه اقتصاد مقاومتی از قبیل درآمد زایی، صادرات واَرز آور بودن، حفظ آب و خاک، اشتغال زایی و استفاده در صنعت دارویی را دارا است یک طرح بزرگ اقتصاد مقاومتی محسوب می شود.


وی با بیان اینکه باریجه گیاهی است که فقط در ایران کشت می شود و در تمام دنیا نیز صمغ باریجه را به اسم ایران می شناسند، افزود: شهرستان مهدیشهر از جمله مناطق مستعد برای کشت گیاه باریجه است چرا که باریجه در مناطق کوهستانی و در ارتفاع بالای 1800 متر به عمل می آید که بارش برف زمستانه نیز در این مناطق باید باشد.


رئیس منابع طبیعی شهرستان مهدیشهر با اشاره به کشت باریجه در مناطق مختلف شهرستان، گفت: تاکنون در مناطقی چون تلیستان، کلاته حیدر، کلاته ملا عباس، آرتد پشته هر کدام 50 هکتارو در نسام رودبار، انزوک، مرنو،کلاته کوچک رضا آباد، ازا برک نیز هر کدام 100 هکتار و در مناطق گینک 150 هکتار، بره چاه 59 هکتار و گنج چاله 30 هکتارباریجه کشت شده است.


عبدوس تاکید کرد: کشت باریجه با مشارکت مردمی و تشکل ها و NGO و گروههای کوهنوردی و بدون کمترین هزینه دولتی انجام می شود که شهرستان مهدیشهر در این مشارکت در سطح استان پیشتاز است.


انتهای پیام / ه

 

کشت باریجه در بیش از 2 هزار هکتار ازاراضی شهرستان مهدیشهر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.