معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان بیمه سلامت گفت: بودجه بیمه سلامت در سال آینده نسبت سال ۹۶ دو درصد کاهش پیدا کرده است.

کاهش بودجه ۲ درصدی بیمه سلامت نسبت به سال گذشتهبه گزارش  حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛   شاهرخ رامزی، معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان بیمه سلامت ایران با اشاره به اینکه در لایحه بودجه سال ۹۷، بودجه سازمان بیمه سلامت ایران نسبت به تخصیص سال ۹۶ دو درصد کاهش پیدا کرده است، اظهار کرد: حدود ۱۵ درصد از جمعیت بیمه‌شدگان را کارکنان دولت تشکیل می‌دهند و در سال ۹۶ هزینه درآمدی این صندوق برای هر خانوار حدود ۱۶۱ هزار تومان است. 

وی ادامه داد: برای بیش از ۳۳میلیون نفر از جمعیت تحت پوشش این سازمان که به صورت رایگان بیمه شده‌ و حدود ۸۵ درصد از جمعیت تحت پوشش را تشکیل می‌دهند، سرانه درآمدی معادل ۷ درصد حداقل حقوق مشمولین قانون کار یعنی حدود ۶۵ هزار تومان برای هر خانوار است.
رامزی بیان کرد: در مجموع سرانه درآمد سازمان در سال ۹۶ برای هر نفر حدود ۲۶ هزار تومان است که در مقایسه با سرانه هزینه‌ای سال ۹۶ که حدود ۳۸ هزار تومان است، مبلغ ۱۲ هزار تومان بابت هر نفر کسری ایجاد می‌شود. در نتیجه بابت این موضوع در جمعیت ۴۰ میلیونی بیمه‌شدگان این سازمان، مبلغی حدود ۵۷۰۰ میلیارد تومان در سال ۹۶ کسری بودجه به وجود می‌آید. 
 
معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان بیمه سلامت ایران تاکید کرد: با توجه به تخصیص‌های سال ۹۶ و  زیان انباشته سال ۹۵ به مبلغ ۴۴۰۰ میلیارد تومان و همچنین مبلغ ۱۰۰۰ میلیارد تومان عدم وصولی، برآورد می‌شود تا پایان سال ۹۶ حدود ۸۵۰۰ میلیارد تومان کسری بودجه داشته باشیم .

کسری ۸۱۰۰ میلیاردی بیمه در سال ۹۷

وی  گفت:  با توجه به پیش بینی اعتبارات سال ۹۷ که مبلغ ۱۰۸۰۰ میلیارد تومان است، با این روند، پیش بینی می شود علاوه بر کسری ۸۵۰۰ میلیارد تومانی در  سال ۹۶،   در سال ۹۷ نیز  حدود ۸۱۰۰ میلیارد تومان کسری خواهیم داشت.
 
رامزی ادامه داد: انتظار می‌رود که دولت و مجلس با کمک و همکاری سازمان برنامه و بودجه، منابع مالی پایداری برای سازمان تامین کنند در غیر این صورت همه بنگاه‌های اقتصادی فعال در عرصه سلامت کشور از جمله بیمارستان‌ها ،داروخانه‌ها، شرکت‌های دولتی و تجهیزات پزشکی با مشکل جدی مواجه خواهند شد.در این شرایط بیمه به عنوان  شاخص توسعه در کشورها ارزش خود را از دست داده و مردم به بیمه و بیمه‌گری بی‌اعتماد می‌شوند.
 
معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان بیمه سلامت ایران با اشاره به اینکه این سازمان شرکت دولتی است و دولت باید این  زیان انباشته را پرداخت کند، عنوان کرد: در این راستا سازمان بیمه سلامت ایران باید به طور جدی در زمینه مدیریت منابع از طریق بازنگری بسته‌های خدماتی ،استاندارد سازی خدمات بیمارستانی، خرید راهبردی همچنین از طریق آموزش همگانی و توسعه زیرساخت‌های آی تی در شفاف سازی هزینه‌ها و رفع همپوشانی‌ها گام‌های جدی در سال جاری بردارد.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار