مدیرجهادکشاورزی شهرستان شاهین‌شهر و میمه گفت: در شرایط کاهش بارندگی و سطح آب سفره‌های زیرزمینی، توسعه کشت زعفران را به‌ جای کشت محصولات آب‌بر به کشاورزان توصیه می‌کنیم.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،اصغر رستمی اظهار کرد: در شرایط کاهش بارندگی و سطح آب سفره‌های زیرزمینی، توسعه کشت زعفران را به‌ جای کشت محصولات آب‌بر به کشاورزان توصیه می‌کنیم.

وی عمر گیاه زعفران را 10 سال و شروع باردهی را از سال سوم کاشت این محصول بیان کرد و افزود: زعفران گیاهی نیمه گرمسیری است و در مناطقی که دارای زمستان‌های ملایم و تابستان گرم و خشک باشند به‌ خوبی می‌روید، مقاومت زعفران در مقابل سرما زیاد است اما چون دوران رشد آن از پاییز شروع می‌شود و تا اوایل بهار ادامه می‌یابد به هوای مناسب و معتدلی نیاز دارد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان شاهین‌شهر و میمه با بیان این‌که اراضی آفتاب‌گیر و بدون درخت که در معرض بادهای سرد نیز نباشند برای رشد زعفران مناسب است، خاطرنشان کرد: این شرایط آب و هوایی در بخش میمه، گز برخوار و گرگاب وجود دارد و در صورت کاشت، محصول زعفران باکیفیتی می‌دهد.

وی به وجود 60 هکتار مزارع زعفران در شهرستان شاهین‌شهر و میمه اشاره کرد و بیان داشت: کشاورزان امسال 300 کیلوگرم زعفران به ارزش تقریبی بیش از 2 میلیارد تومان برداشت کردند.

رستمی اشتغال مستقیم در هر هکتار مزرعه زعفران را دو نفر بیان کرد و اذعان داشت: به‌ تازگی یک خانم کارآفرین با ثبت برند زعفران اذان، ایجاد نخستین واحد فراوری و بسته‌بندی زعفران را در این شهرستان در دست پیگیری دارد، محصول زعفران کشاورزان هم‌اینک برای بسته‌بندی به استان‌های خراسان جنوبی و رضوی ارسال می‌شود.

وی گفت: آغاز کشت زعفران نخستین بار در این شهرستان به 12 سال پیش بازمی‌گردد که در بخش میمه شروع‌ شده است، کشت زعفران در 5 سال اخیر به دنبال کاهش شدید نزولات آسمانی و سفره‌های آب زیرزمینی، آگاهی بیشتر کشاورزان درباره نوع کاشت این گیاه و منفعت‌های اقتصادی فروش محصول زعفران افزایش‌ یافته است.

گفتنی است محصولات آب بر هندوانه، برنج، صیفی‌جات و ده‌ها محصول دیگر هستند که برای تولید یک‌ تن از این نوع محصولات  هزاران لیتر آب مصرف می‌شود.

 

انتهای پیام/م

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.