مولاوردی:

نهادینه کردن حقوق شهروندی، مطالبه‌گری و پرسشگری به دنبال دارد

دستیار رئیس جمهور در امور حقوق شهروندی گفت:نهادینه کردن حقوق شهروندی، مطالبه‌گری و پرسشگری از حاکمان را به دنبال دارد.

نهادینه کردن حقوق شهروندی، مطالبه‌گری و پرسشگری به دنبال داردبه گزارش حوزه دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ شهیندخت مولاوردی دستیار رئیس جمهور در امور حقوق شهروندی چهارشنبه شب در نشستی با جمعی از وکلای دادگستری اظهارداشت: در یکسال گذشته مرحله ابلاغ و اعلام منشور حقوق شهروندی را پشت سر گذاشته‌ایم و انتظار این است که وارد مرحله اقدام و عمل شویم. در برنامه ملی اقدام، باید سهم و وزن هر کدام از نقش‌آفرینان تعریف شود تا در یک فضای هم‌افزایی، تقسیم کار ملی انجام گرفته، دستگاه‌های مسئول و همکاران آن دستگاه‌ها تعیین شوند و در نهایت در یک زمان‌بندی معقول، این برنامه‌ها را پیش‌ ببریم.

وی آزادی و برابری را از اصول اصلی منشور حقوق شهروندی دانست و گفت: این منشور در حقیقت مجموع قوانینی است که در قانون اساسی و قوانین عادی و موضوعه ما وجود دارد و اکنون این قوانین که برگرفته از مطالبات انباشته شده ملت ایران است، در قالب منشوری جمع آوری شده تا حقوق حقه تاریخی ملت و مسئولیت های مسئولان را یادآوری کند.

دستیار رئیس جمهور در امور حقوق شهروندی در واکنش به برخی اظهارات درباره عدم ضمانت اجرایی مفاد منشور گفت: در بحث منشورها و اعلامیه‌ها عمدتا ممکن است این تصور باشد که ضمانت اجرا ندارند اما این اسناد در توسعه حقوق و هنجارسازی بسیار نقش تعیین کننده دارند.

مولاوردی، آموزش و نهادینه کردن حقوق شهروندی را یکی از اولویت‌ها در این حوزه برشمرد و اظهارداشت: آموزش و نهادینه کردن حقوق شهروندی، به دنبال خود مطالبه‌گری و پرسشگری و نهایتا پاسخگویی حاکمان را که از اهداف عرضه و اعلام منشور است، ایجاد می‌کند و اینها در کنار یکدیگر می‌تواند از نقض نظام‌مند حقوق شهروندی پیشگیری کنند.

وی افزود: شکل‌گیری چنین فرایندی ممکن است آخر دوره دوازدهم باشد، یا یکسال یا سال‌های دیگر ولی مطمئن باشید که با ابلاغ و اعلام منشور، انتظارات بالا رفته و باید پاسخ لازم به انتظارات داده شود و همه باید با کمک هم بتوانیم دراین مسیر با یک برنامه واقع بینانه و غیرانتزاعی گام‌های درستی را برای اجرای کامل منشور برداریم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار