رئیس اداره مامایی وزارت بهداشت درمان و اموزش پزشکی گفت: بر اساس نظام تحول سلامت زایمان سزارین از ۵۶ درصد میانگین کشوری. به ۵۰ درصد رسیده است.

میزان سزارین در سطح کشور به حدود ۵۰ درصد کاهش یافته استبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد؛   فرح بابایی در همایش راهکار‌های افزایش مهارت زایمان طبیعی افزود:در حال حاضر میزان سزارین در سطح کشور به حدود ۵۰ درصد کاهش یافته است و کاهش آن به ۳۰ درصد طبق یک برنامه ۱۰ ساله از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برنامه ریزی شده است.

وی گفت: طبق مستندات بین المللی ارائه شده از سوی سازمان بهداشت جهانی میزان سزارین در ایران ۳۵ درصد از کل زایمان‌ها را در سال ۱۳۷۹ شامل می‌شد که این میزان به ۵۶ درصد در سال ۱۳۹۲ افزایش یافته بود.


 رئیس اداره مامایی وزارت بهداشت درمان و اموزش پزشکی میانگین میزان سزارین در سطح جهان را حدود ۱۸ درصد عنوان کرد و افزود: این میزان در کشور‌های پیشرفته و اسکاندیناوی حدود ۱۰ درصد است که ایران فاصله زیادی با این شاخص‌ها دارد.

رئیس اداره مامایی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: در حال حاضر ایران پس از کشور برزیل بالاترین میزان سزارین در سطح جهان را به خود اختصاص داده است.

بابایی افزود: برنامه کاهش میزان سزارین از سال ۱۳۹۳ در سطح کشوربا توجه به عوارض و مضرات آن آغاز شد و هم اکنون میزان سزارین در سطح دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور روند کاهشی را طی می‌کند.

وی عدم آگاهی مادران از عوارض سزارین و ترس از زایمان را ازعوامل افزایش میزان سزارین در ایران دانست و گفت: کلاس‌های آموزش رایگان ترویج زایمان طبیعی و احداث اتاق‌های ویژه زایمان از برنامه‌های در حال اجرا بدین منظور است.

 رئیس اداره مامایی وزارت بهداشت درمان و اموزش پزشکی با اشاره به موفقیت‌های دانشگاه علوم پزشکی مشهد در کاهش سزارین افزود: این دانشگاه با دارا بودن ۱۰ درصد موالید کشور از الگو‌های برتر در برنامه ترویج زایمان طبیعی در سطح کشور به شمارمی رود.

بابایی گفت: این دانشگاه از سال ۱۳۹۳ میزان سزارین را کاهش داده است و رتبه‌های برتر را در سطح کشور به خود اختصاص داده است و همزمان با این موفقیت در ارتقای شاخص‌های سلامت مادر و فرزند نیز موفق عمل کرده است.
 

رتبه نخست دانشگاه علوم پزشکی مشهددر کاهش زایمان سزارین

 
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد در این همایش گفت:دانشگاه علوم پزشکی مشهد و استان در ۶ ماهه اول امسال در کاهش سزارین نخست رتیه اول کشور را به خود اختصاص داده است ِ.
 
بدیعی افزود: خوشبختانه با اجرای این طرح و توجه به زایمان طبیعی از سال گذشته تاکنون در استان شاهد روند کاهش مرگ و میر مادران و عوارض بارداری مادران بوده ایم.

دکتر نفیسه ثقفی رئیس دپارتمان زنان بیمارستان قائم مشهد و دبیر علمی همایش هم با اشاره به اینکه متاسفانه در چند سال اخیر میزان سزارین در مادران باردار رو به افزایش بوده است افزود:این موضوع سبب ایجاد صدمات عیر قابل برگشت برای مادران شده. است.

وی ترغیب متخصصان زنان و ماما‌ها به انجام زایمان طبیعی؛ و عوارص سزارین برای مادر و جنین را از اهداف برگزاری این همایش دو روزه بیان کرد.


در پایان این همایش از جمعی از متخصصان زنان و ماما‌های فعال در انجام زایمان طبیعی و بیمارستان‌های برتر قدر دانی شد.
 
انتهای پیام//ف.ج
 
 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.