نماینده تهران گفت:هزینه اداره کشور بیش از بازدهی آن است و بخش قابل توجهی از بودجه صرف امور غیرضروری و نهادهای موازی می‌شود.

بخش قابل توجهی از بودجه صرف امور غیرضروری و نهادهای موازی می‌شودبه گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ غلامرضا حیدری نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر و پردیس در نطق میان دستور در صحن علنی مجلس اظهار کرد: اینجا مجلس است همان نهادی که چشم و چراغ مشروطه بود و امام آن را در رأس امور می‌دانستند. تعارف‌ها را کنار بگذارید چرا که مردم با مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم می‌کنند و نظام سیاسی، مالی و اجتماعی از کارآمدی مطلوب برخوردار نیست.

وی افزود: بیاییم بیش از آن که فرصتها از دست برود چاره‌ای برای ایران عزیزمان بیندیشیم، بنیان‌های اجتماعی، اقتصادی، اعتماد عمومی و امید به آینده روز به روز رنگ می‌بازد و این درحالی است که ایران در بزنگاه‌های مهم با تکیه بر سرمایه‌های اجتماعی خویش که برآمده از عوام و تفکرهای متکثر و نیروهای زبده بوده همواره از زیر فشار مشکلات با قدرت استواری سربرآورده است.

حیدری تصریح کرد: جامعه امروز ایران به مدد شبکه‌های اجتماعی خواستار شفافیت نهادهای مختلف و پاسخگویی مسئولان نظام است، از نقاط قوت دولت روحانی تقدیم به موقع لایحه بودجه و انتشار آن در معرض دید عموم است که باعث شفافیت و آگاهی ملت از بودجه نهادها شد و این امر می‌تواند موجب نظارت دقیق‌تر و پرسشگری افکار عمومی و از سوی دیگر پاسخگویی مقامات مسئول نظام گردد.

نماینده مردم تهران بیان کرد: آقای رئیس جمهور شما که از آگاهی مردم نسبت به بودجه دستگاه‌های مختلف خرسند گشته‌اید و از سویی به نظر می‌رسد ضرورت وجود برخی بودجه‌ها توجیه ناپذیر نباشد پس چرا نسبت به حذف آنها از لایحه بودجه اقدام نکرده‌اید؟

وی ادامه داد: این درحالی است که بارها تأکید شده که برای پرداخت اقشار ضعیف و زحمت کشی مانند فرهنگیان و بازنشستگان پول کافی وجود ندارد و نکته مهم این است که بودجه پیشنهادی نه تنها توان بهبود معیشت و ارتقای سطح رفاه مردم را ندارد بلکه باعث کاهش قدرت خرید آنان خواهد شد.

حیدری تأکید کرد:‌ این فرآیند مانند موریانه به تدریج پایه‌های اقتصاد طبقات متوسط و پایین جامعه را خورده و سبک زندگی آنان را دستخوش تغییرات نامطلوب می‌کند در همین راستا آن طور که افزایش قیمت بنزین می‌تواند در تشدید مشکلات معیشتی مردم موثر واقع شود، افزایش سه برابری خروج از کشور نیز مهم و قابل تأمل است.

نماینده مردم تهران گفت: برخی عملکردها نمک بر زخم مردم است که بارزترین آنها معضل بغرنج موسسات اعتباری بوده که سرمایه اقشار وسیعی از سپرده گذاران را بالا کشیده است و این امر می‌تواند وجود شبکه‌های مافیایی را در ذهن ایجاد کند پس نقش دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی در حل این بحران و کمک به ملت و نظام چیست؟

وی اذعان کرد: سوال اساسی این است که چرا هزینه اداره کشور بیش از بازدهی آن است و چرا بخش قابل توجهی از بودجه صرف امور غیرضروری و نهادهای موازی می‌گردد و ملت خواهند پرسید که آیا این روند موجب بهبود وضعیت رفاهی شده است؟ راستی علت این هم سنگ اندازی‌های داخلی به منظور ارتباط ایران با دنیا چیست؟

حیدری افزود: چه کسانی از ایجاد دیوارهای بلند که امکان گفتگو را غیرممکن می‌کنند سود می‌برند. یکی از مهمترین راههای نجات کشور مدیریت هوشمندانه و تعامل با کشورهای جهان است و از کنار این تعامل سازنده می‌توان شاهد افزایش سرمایه‌گذاری‌ها در ایران بود که موجب اشتغال و رونق اقتصادی خواهد شد.

نماینده مردم تهران اظهار کرد: نظام در صورتی می‌تواند در عرصه‌های بین‌المللی توفیق یابد که از حمایت و انسجام مردمی و نیروهای داخلی برخوردار باشد و تحقق این امر در سایه پذیرش سلایق مختلف و کاهش فاصله دولت و ملت پدیدار خواهد شد، بدون تعارف باید گفت که در عرصه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی و مدیریتی به جوانان این مرز و بوم اعتماد نکرده‌ایم.

وی بیان کرد: ‌متأسفانه بسیاری از جوانان کارآمد و مستعد با پرونده سازی‌ها از ورود به لایه‌های مدیریتی و سیاست‌گذاری کشور محروم شده‌اند و در برخی موارد از ادامه تحصیل بازمانده‌اند لذا امیدواریم این محرومیت و نادیده انگاری‌ها برای جوانان جریانی سازماندهی شده نباشد.

حیدری تصریح کرد: این روزها تهران و بسیاری از شهرهای بزرگ کشور نیازمند هوایی پاکیزه هستند لذا باید فریاد محیط زیست را شنید و چاره‌ای برای آن اندیشید تا خدایی نکرده شاهد بحرانی و امنیتی شدن مسئله آب و هوا نباشیم. تهران به عنوان پایتخت در برخی شاخص‌ها از بسیاری از شهرهای کشور عقب‌تر است و به تناسب وسعت پایتخت باید از اعتبارهای مورد نیاز حداقل به منظور تسریع در شبکه مترو و نوسازی سیستم حمل و نقل عمومی برخوردار گردد.

نماینده مردم تهران ادامه داد: به نظر می‌رسد بسترهای لازم برای مدیریت یک پارچه انرژی فراهم شده از همین رو لازم است در لایحه اصلاح ساختار مربوط اقدام لازم را در این زمینه به عمل آورد. همچنین از رئیس جمهور می‌خواهم که به منظور حل مشکلات کشور با مقام معظم رهبری به رایزنی و مشورت‌های موثر بپردازد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار