تبدیل دانش به ثروت ضرورت موفقیت علمی در دانشگاه های ما است

معاون برنامه ریزی راهبردی و هماهنگی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تاکید بر پرکردن شکاف عمیق تولیدکننده علم و مصرف کننده گفت:ما در داشتن عنوان و تیپ دانشگاه نسل اول و دوم گیر کرده ایم و حرف از دانشگاه نسل سه وچهار فقط لقلقه زبان است.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،علی اکبر  حق دوست، عصر امروز  در آیین تقدیر از 10 پژوهشگر برتر دانشگاه علوم پزشکی کاشان،  در سالن دکتر قریب دانشکده پزشکی این دانشگاه گفت:سه نسل از دانشگاه و حتی نسل چهارم را مطرح می کنند.

وی با اشاره به اینکه دانشگاه های نسل اول دانشگاه هایی هستند که به طور عمده تا قبل از قرن بیستم کارمی کردند گفت: شاخصه این دانشگاه ها کار در چند رشته، شاخه و مدارکی یعنی تولید مدرک بودند و محصول آن معلم، مدرس و مدرک به دست بود.

حق دوست، نهضت شکل گیری دانشگاه نسل دوم را از حدود جنگ جهانی اول یادآورشد و گفت :دراین نسل دانشگاه شروع به تولید علم و پژوهشگر کرد و دانشگاهی برتر بود که تولید بیشتر مقالات و مجلات علمی را داشت.

وی،تولد و عملیاتی شدن دانشگاه نسل سوم را از دهه 1980و با شعار آن از دهه 1970 خاطرنشان کرد و گفت :این دانشگاه به سمت آفرینش ثروت می رود و دانشگاه ثروت آفرین است.

به‌گفته‌وی، بعد از این دانشگاه هایی که متولد شدند تکنولوژی های جدیدی مثل شرکت های دانش بنیان و پاویون های علم وتبدیل به محصول زبان رایج دنیا شد.

معاون برنامه ریزی راهبردی و هماهنگی وزاتخانه،  با اشاره به اینکه الان یک دهه است که صحبت از دانشگاه نسل چهارم است گفت :الان یک دهه است که دانشگاه نسل چهارم رفاه می آفریند و تلاش دارد تا رفاه اجتماعی را بیشتر بالا ببرد.

حق دوست، سطح کشورمان را از حیث سطح نسل های دانشگاهی ترکیبی از موارد یادشده دانست و گفت :به احتمال زیاد هنوز در رده و قید و بند دانشگاه نسل یک و دو گیر کردیم و صحبت از دانشگاه نسل سوم و چهارم فقط لقلقه زبان است.

وی، با تاکید براینکه همه دانشگاه و بدنه علمی ما در گیر و دار و تار و پودی است که خودمان برای خود بسته ایم اظهارداشت:تا دیدگاه و نوع نگاهمان را عوض نکنیم نمی توانیم که باید وشاید عرض اندام کنیم.

به‌گفته‌وی، باید و باید هر دپارتمان و دانشکده ما بفکر یکتایی خود باشد و یکتایی خاصی برای خود بسازد و با تلاش در این زمینه به رده بالای دانش برسد.

معاون برنامه ریزی راهبردی و هماهنگی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، در ادامه

تصریح کرد :ایجاد رفاه با ترجمانی منطبق بر باورهای بی عمیق دینی و رفاهی که بسیار گسترده از آن چیزی که هست وامروز برای بشریت تعریف می شود تاکیدکرد و گفت: ایجاد سلامت با هر چهار ابعاد آن خوب است و باید رقم زده شود و این مهم امکان دارد و شدنی است.

 تبدیل دانش به ثروت ضرورت موفقیت علمی در دانشگاه های ما است

حق دوست، تحقیق و مطالعه بر برنامه ریزی و نوع روش دانشگاه های دنیا وعلل موفقیت و دیدگاه آنها را از اساتید خواستارشد و گفت: ببینیم چگونه شده است که دانشگاه قبرس با اکنون به پیشرفت اشتغال به تحصیل 18 هزار دانشجو از 103 کشور دنیا برسد ورتبه آن از دانشگاه تهران بالاتر شود یا سه دانشگاه مالزی با سرعت رشد کردند و حتی از دانشگاه های موفق ما موفق تر هستند.

وی، لزوم شناسایی رمز موفقیت، نوع نگاه و  شکل اداره این دانشگاه ها را تاکیدکرد و گفت: درست است که قسمتی از مشکلات ما در سطح دانشگاه حل شدنی نیست و مربوط یه ارایه راهکار سنجیده و عملیاتی از وزارتخانه است اما اینکه در این تار و پود بسته شده قوانین و مقررات فکرکنیم جایی برای اظهار وجود و جولان نداریم کاملا اشتباه می کنیم.

به‌گفته‌وی، ما در همین کشور و شرایط و موقعیت علمی رویان یک مرجعیت علمی پیدا می کند و دانشگاه کردستان اقدامی می کند که تهران از اقدام آن الگو می گیرد.

حق دوست،  همسو و همنوا کردن لایه های مدیریتی را برای سرعت رو به جلو و اصطکاک کمتر سخت عنوان کرد و گفت :با اين وجود می توانیم یک یونیت بشویم و در رشته ها و شاخه های مختلف مثلا مدیریت پیوند عرصه هنر و پزشکی یا باستان شناسی و پزشکی واحد شویم یا در زمینه تروما حرفی بزنیم که دنیا به آن توجه کند.

وی،تحقق این مهم را به شرط خودباوری تاکیدکرد و افزود :سال ها است مرجعیت علمی کلمه رایج گفتمان عمومی است که سه سطح آن را میتوان اینگونه اعلام کرد.

به‌گفته‌وی، مرجعیت علمی در لایه اول با ترجمان رفرنس شدن به معنای داشتن مقالات و مجلات تاپی است که دیگران از فروغ دانش آن استفاده و به آن استناد کنند وتاثیرگذاری جهانی پیداکند.

حق دوست، اظهارداشت: سطح دوم مرجعیت علمی را به معنای عمیق تر، برتری سرآمدی و آقایی یک گروه بر خلاف برتری فرد خاص با یا موضوع در سطح اول ذکرکرد و گفت: این لایه دوم سرآمدی از فرد به یک مرکز تحقیقاتی،  پژوهشکده،  دپارتمان و یا گروهی است که حرف برای گفتن دارد و یک موضوع به شاخه تبدیل می شود.

وی، دانشگاه داندی University of Dundee را مصداق سطح دوم مرجعیت علمی در آموزش پزشکی و مورد رفرنس خاطرنشان کرد و گفت :لایه سوم مرجعیت علمی که از حوزه آقایی، سروری برتر علمی فرد و گروه بیرون می رود و رفرنس شدن به در یک موضوع و دپارتمان نیست بلکه بدنه جامعه حرفی برای گفتن دارد و در آن زمینه خاص گسترده و رفرنس می شود.

به‌گفته‌وی،  دغدغه مقام معظم رهبری که پیشرفت های ما به زبان فارسی مرجعیت علمی دنیا شود در همین لایه سوم منظور است چون الان متاسفانه برتری مرجعیت علمی در آمریکا است.

حق دوست،  با اشاره به اینکه ما اگر حرفی برای گفتن داریم در لایه اول مرجعیت علمی است گفت :در لایه دوم خیلی کم و در لایه سوم نیز کمتر حذف برای گفتن داریم.

وی،آسیب شناسی در استعدادیابی ولایه اول را و مطالعه در شرایط و برنامه های کشورهای کره جنوبی،  سوئد، نروژ و سنگاپور برای افزایش ضریب هوشی بالا از 30 قبل تاکنون را تاکیدکرد و گفت :ما باید ببینیم چقدر در استعدادیابی و بالابردن ضریب هوشی جامعه و فرزندانمان برنامه داشتیم.

به‌گفته‌وی، باید ببینیم چقدر برای پرورش آی کیو و ای کیو جامعه،  قدرت ارتباط، کنترل هیجانات،  قدرت دوست یابی و نه گفتن فرزندانمان برنامه داشتیم.

حق دوست، باید ببینیم فرزندانمان چقدر آی کیو، ای کیو و پی کیو فیزیکال دارند،  چقدر جسم، عواطف و فکرشان همراه با هم رشد می کند که در این زمینه ها نقص داریم.

وی،با اشاره به اینکه ما بعد از استعداد یابی چقدر توانستیم استعدادهای برتر را به خبره تبدیل کنیم گفت :وقتی استعداد برتر یک دانش و مهارت کسب کند خبره می شود و خبره با کاربرتر نخبه می شود.

 فرصت و مجال ندادن به نخبه در داخل یک جور نخبه کشی و عامل فرار

 حق دوست با تاکید بر اینکه در این فرصت تبدیل چقدر به انحا مختلف خبره کشی و نخبه کشی کردیم گفت: ما چقدر خبره ها را نخبه کردیم و نخبه ها را نگه داشتیم و عامل فرار مغزها نشدیم یا حتی در داخل بدون فرار آن از کشور بدون فرصت و مجال دادن به نخبه یک جور نخبه کشی و عامل فرار نخبه و کشتنش شدیم.

به گفته وی، اگر ما کاری کنیم که تمام استعدادهای برتر به سمت دو، سه یا پنج رشته گرایش پیدا کنند و بچه های باهوش در رشته های بسیار مهم وارد نشوند آیا این کشتن استعداد و به ضررجامعه نیست.

وی افزود:فرد گرایی و تخریب افراد ( به اصطلاح زیر آب زنی) و عدم ارتباط گروهی رشته ها و حتی دانشکده ها و افراد مختلف را از معایب و آسیب های ما در دانشگاه دانست رشد علمی برشمرد و گفت :متاسفانه این فرهنگ در ما رسوخ کرده است و ما کمتر کار گروهی رشته ها و دانشکده های مختلف حتی استفاده وسایل آزمایشگاه ها از یکدیگر را داریم و کمتر با هم در دانشگاه ها کار می کنیم.

حق دوست، صرف گرفتن ردیف اعتباری و بودجه،  ایجاد رشته و رقابت در این موارد را عامل موفقیت ندانست و گفت:حتی تحقیقات کاربردی پایان نامه ها،  مقالات علمی به زبان خارجی را خودمان در عمل استفاده نمی کنیم و ترجمان دانش را انتقال نمی دهیم.

 دانشگاه ثروت آفرین و ایجاد رفاه اجتماعی می تواند موفق و رفرنس شود

وی در پایان گفت تا زمانیکه شکاف عمیق تولیدکننده علم و مصرف کننده آن وجود داشته باشد، تا زمانیکه تبدیل دانش به ثروت را نداشته باشیم عقب هستیم.

به‌گفته‌وی،  اقتصاد نفت محوری که دستش به سمت دولت دراز است اصلا به جایی نمی رسد و شکستن آن نیز اصلا سخت نیست دیدگاه باید عوض شود و به قول سهراب چشم ها را باید شست جور ديگر باید دید.

شایان ذکر است: آیین تقدیر از 10 پژوهشگر برتر دانشگاه علوم پزشکی کاشان با حضور علی اکبر  حق دوست معاون برنامه ریزی راهبردی و هماهنگی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، مسوول و معاونان دانشگاه ، عصر امروز سه شنبه 28 آذرماه در سالن دکتر قریب دانشکده پزشکی این دانشگاه برگزارشد.

 

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار