عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: ایران نه فقط برای تأمین امنیت خود، بلکه برای امنیت منطقه نیز تلاش بسیاری کرده است.

تحقق توسعه اقتصادی و صلح و ثبات در گروی یکدیگرند/ایران برای تحقق امنیت منطقه تلاش زیادی کرده استبه گزارش خبرنگار احزاب و تشکل های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ غلامعلی حدادعادل عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی امروز 28 آذر در دیدار با معاون بین‌الملل حزب کمونیست چین اظهار کرد: به نظر می‌رسد که بین مسئولان و مقامات چینی و ایرانی برنامه‌ای برای دیدار و تبادل نظر پدید آمده که از سوی ما نیز مثبت تلقی می‌شود.

حدادعادل تصریح کرد: سفر آقای لی‌جونگ به منظور تشریح و تصویب حزب کمونیسم چین برای مسئولان ایرانی موثر خواهد بود و بنده خوشحالم که چین به پیشتازی خود در تمامی عرصه‌ها از جمله مسائل اقتصادی ادامه دهد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: در دو سال گذشته و در طی مذاکراتی طولانی درباره راه جدید ابریشم صحبت‌های زیادی کرده‌ایم و اکنون مطلع شدم که این طرح تا حدود بسیاری اجرایی شده و ما نیز این جاده را رویکردی جدید برای چین در عرصه سیاست تلقی می‌کنیم.

وی ادامه داد: قدرت اقتصادی و نظامی مطلوب خواست همه کشورهاست و بسیاری از قدرت‌ها مانند آمریکا در طی توسعه قدرت اقتصادی خودشان هستند، اما مهمتر از آن اقتصاد منطقی و طرز تفکر کشورها و رفتار آنها با دیگران است.

حدادعادل تأکید کرد: بسیاری از کشورهای آسیایی و آفریقایی با مسئله استعمار از جمله شیوه استعمار کهن یا نوین روبرو هستند و کشورهایی مانند آمریکا رشد و پیشرفت اقتصادی خود را به بهای نابودی اقتصاد دیگران طلب می‌کنند و دخالت‌هایشان در کشورهای دیگر یک‌سویه و به نفع خودشان است و سعی دارند که با کشورهای دیگر رفتار ارباب و برده‌ای داشته باشند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام بیان کرد: امیدواریم که کشور چین الگوی متفاوتی از روابط بین‌الملل و آنچه که در دنیای غرب مشهود است به نمایش بگذارد.

وی اذعان کرد: دو سال پیش در سفر به چین برای مقامات این کشور سوالی مبنی بر این به وجود آمده بود که پس از امضای برجام روابط ایران با این کشور چگونه خواهد شد، البته شاید در آن برهه زمانی، برخی شک‌ها حکایت از آن داشت که ممکن است قرارداد برجام روابط دو کشور را تیره و دچار مشکل کند.

حدادعادل گفت: در آن سفر بنده حامل پیامی از جانب جمهوری اسلامی برای مقامات چین بودم که مطمئن باشند برجام موجب سستی در روابط ایران با این کشور نخواهد شد و اکنون که 27 ماه از آن روز می‌گذرد صحت و درستی این سخن برای سران چینی مشخص شده و این مسئله نشانه اراده مصمم  ایران درپی داشتن روابط سازنده با کشورهایی مانند چین، روسیه و هند است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: همانطور که شاهد هستید بعد از امضای برجام ما به تمامی تعهداتمان پایبند ماندیم، اما ایالات متحده به تعهدات خود پایبند نماند و این مسئله نشان می‌دهد که ما باید راه خود را بدون تکیه بر این قدرت‌ها طی کنیم.

وی تصریح کرد: از نظر ایالات متحده گناه ما این است که می‌خواهیم برای خود تصمیم‌گیری کنیم. بنده به این معتقدم که بدون صلح و ثبات توسعه اقتصادی ممکن نبوده و بدون توسعه اقتصادی صلح و ثبات میسر نمی‌شود.

حدادعادل عنوان کرد: اگر خطر گروه‌های تروریستی مانند داعش برطرف نشود، چین نمی‌تواند پروژه‌هایی مانند جاده ابریشم را در منطقه اجرایی کند، همچنین به صراحت گفتیم که ما در خط اول مبارزه با داعش به منظور تأمین صلح و ثبات منطقه تلاش خواهیم کرد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام بیان کرد: شما شاهد هستید که در چند سال اخیر ایران علی‌رغم تحریم‌های پیش‌رویش به چه میزان برای از میان برداشتن خطر داعش تلاش کرده است و ایران نه فقط برای تأمین امنیت خود، بلکه برای تحقق امنیت منطقه نیز تلاش بسیاری در عراق و لبنان کرده است.

وی افزود: آمریکایی‌ها ادعا می‌کنند که ائتلاف ضدداعش تشکیل داده‌اند و ایران موفق شده در جبهه مقاومت مانع از گسترش داعش در سوریه، عراق و لبنان شود و واضح است که نقش ایران در ایجاد ثبات در منطقه بسیار پررنگ بوده است و البته آنچه مضحک به نظر می‌رسد این است که ترامپ رئیس جمهوری ایالات متحده فعالیت‌های ایران را ضدثبات معرفی می‌کند.

حدادعادل اظهار کرد: ما به ادامه مسیر مستقل خود از 40 سال پیش تاکنون ادامه می‌دهیم و انتظار داریم همانطور که پیش از برجام چین با منطق و واقع‌بینی  با جمهوری اسلامی ایران همکاری اقتصادی داشت، اکنون نیز این تعامل را ادامه دهد تا دو کشور بتوانند در مجامع بین‌الملل هم‌مسیر و مددکار یکدیگر باشند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پایان خاطرنشان کرد: ما سفر شما را در چنین چشم‌اندازی ارزیابی کرده و آن‌را مثبت تلقی می‌کنیم و امیدوارم شما در اقامت کوتاهتان اوقات خوشی را سپری کرده و با دستاوردهایی نیکو به کشور خود چین بازگردید.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار