نمایندگان با اصلاح روند بررسی اعتبارنامه‌های منتخبان مردم در مجلس موافقت کردند.

روند بررسی اعتبارنامه منتخبان مردم در مجلس اصلاح شدبه گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، نمایندگان در صحن علنی امروز (سه‌شنبه، 28 آذر ماه) مواد ۴ ، ۵ و ۶ طرح اصلاح موادی از آیین نامه داخلی مجلس را تصویب کردند. بر این اساس ماده ۳۰ قانون آیین نامه داخلی مجلس اصلاح شد و دو تبصره به عنوان تبصره‌های یک و دو به ‌آن الحاق گردید.

طبق ماده ۳۰ اصلاح شده اعتبارنامه‌ها به همراه ضمائم آن به موجب جدول حوزه‌های انتخاباتی مجلس شورای اسلامی که براساس حروف الفبا از طرف معاونت قوانین مجلس و نظارت هیئت رئیسه سنی تنظیم شده است، به ترتیب به شعب ۱۵ گانه جهت رسیدگی ارجاع می شود. هیئت رئیسه موظف است اعتبارنامه‌ی ارجاعی را قبل از آغاز رسیدگی تکثیر کند و در اختیار نمایندگان قرار دهد.

چنانچه هریک از نمایندگان به اعتبار نامه‌ای معترض باشد ظرف مدت سه روز از انتشار فهرست مذکور حداکثر تا پایان وقت اداری روز سوم موظف است اعتراض کتبی خود را امضا و به انضمام اسناد و مدارک مربوط به شعبه ذیربط تقدیم کند.

طبق تبصره یک شعبه موظف است گواهی عدم رسیدگی شورای نگهبان به موضوع اعتراض یا حادث شدن آن بعد از برگزاری انتخابات را از شورای نگهبان دریافت کند.

براساس تبصره ۲، گزارش هر شعبه توسط سخنگو در مجلس قرائت می شود و در صورت عدم امکان به ترتیب رئیس و یا یکی از نواب رئیس یا دبیران وظیفه او را انجام می دهد.

براساس ماده ۴مصوب در این طرح، ماده ۱۶ آیین نامه اینگونه اصلاح شد که دیگر برای انتخاب رئیس مجلس تنها نباید نمایندگان صاحب رای، رای دهد.

براین اساس ابتدای ماده ۱۶ اینگونه اصلاح شد که انتخاب رئیس در نوبت اول با اکثریت مطلق آرا است. جزء ۴ ماده ۲۳ نیز اینگونه اصلاح شد که تعیین نمایندگانی که در جلسه برای نطق وقت می‌خواهند به قید قرعه می باشد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار