عضو شورای پژوهشی مرکز پژوهش‌های مجلس گفت: امروز جای بررسی تأثیرات مصوبات مجلس در مرکز پژوهش‌ها خالی است.

جای بررسی تأثیر مصوبات مجلس در جامعه در مرکز پژوهش‌ها خالی استبه گزارش  خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ داریوش اسماعیلی عضو شورای پژوهشی مرکز پژوهش‌های مجلس در ششمین همایش ملی نقش پژوهش در فرآیند قانونگذاری با بیان اینکه تصمیمات درست در یک اتاق فکر گرفته می‌شود، گفت: اتاق فکری که در جو آرام، علمی و فنی برنامه‌های پیش‌رو را ارزیابی کرده و نتیجه حاصله را برای اجرا ارائه کند.

وی ادامه داد: مرکز پژوهش‌های مجلس باید نقش اتاق فکر خانه ملت را به عهده داشته باشد.

اسماعیلی با اشاره به اینکه اتاق فکر یک مجموعه در دو محور می‌تواند فعالیت کند، اظهار کرد: یکی براساس مشکلاتی که مجموعه اداره کننده به این اتاق فکر برای تحقیق و بررسی ارائه ‌می‌کند و دیگر آنچه اتاق فکر بدون گرفتن دستور از جای دیگر مسائل را مورد بررسی قرار می‌دهد. 

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با تاکید بر اینکه مرکز پژوهش‌های مجلس باید یک چنین روالی را داشته باشد، بیان کرد: امروز نیاز این اتاق فکر برای مجلس بیشتر است، پیچیدگی‌هایی که در جهان وجود دارد و معادلاتی که هر روزه در حوزه‌های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی در دنیا به وجود آمده ایجاب می‌کند مرکز پژوهش‌ها نسبت به گذشته فعال تر باشد.

وی تأکید کرد: متأسفانه امروز به شکلی نانوشته و غیر مصوب نمایندگان علاوه بر وظایف اصلی ‌شان که همان قانونگذاری و نظارت است، به پیگیری مشکلات مردم می‌پردازند تا حدی که این مسئله اولویت اول‌شان شده است و نتیجه این اقدام نداشتن وقت کافی یک نماینده برای تصویب و قانونگذاری است.

عضو شورای پژوهشی مرکز پژوهش‌های مجلس تصریح کرد: گاهی در کمیسیون‌ها یا صحن علنی شاهدیم که برخی نمایندگان به صورت دائم کارهای روزمره حوزه انتخابیه خود را انجام می‌دهند.

اسماعیلی با تأکید بر اینکه اکنون ضرورت فعال‌تر شدن مرکز پژوهش‌ها به عنوان اتاق فکر مجلس بیشنر حس می‌شود، گفت: استفاده از مراکز علمی کشور و دریافت نیازهای جامعه می‌‌تواند در پیشبرد امور کمک کند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس ادامه داد: بررسی تأثیرات و بازخورد قوانین مصوب مجلس در جامعه تاکنون در مرکز پژوهش‌ها تا حدودی جایش خالی بوده است و باید به صورت جدی این موضوع بررسی شود.

وی تصریح کرد: البته جای چنین مجموعه پژوهشی در دولت هم خالی است و ایجاد یک کمیته به جای این مجموعه قابل پذیرش نیست.

انتهای پیام/

برای مشاهده تصاویر این همایش اینجا کلیک کنید. 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار