راغی گفت: در شرایطی که سازندگی در افغانستان آغاز شده، دیگر فقط واردات کالا از ایران پاسخگو نیست و باید دانش فنی، تخصص و فناوری ایرانیان را نیز به کار گرفت.

علاوه بر واردات کالا از ایران، به دانش فنی ایران نیز نیاز داریمبه گزارش خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، «سید نورالله راغی»، سرکنسول افغانستان در مشهد در نشست هم اندیشی اعضای اتاق پیشه وران هرات با اتاق اصناف مشهد گفت: در شرایطی که سازندگی در افغانستان آغاز شده، دیگر فقط واردات کالا از ایران پاسخگو نیست و باید دانش فنی، تخصص و فناوری ایرانیان را نیز به کار گرفت.

وی اظهار داشت: روابط کشورها بر 2 اصل دولت محوری یا مردم محوری استوار می شود که روابط دولت محور از طریق انعقاد تفاهم نامه ها برقرار می شود و روابط مردم محور از طریق تبادلات تجاری بین تجار 2 کشور محقق می شود.

سرکنسول افغانستان در مشهد گفت: اصناف از موثرترین نهادها برای توسعه روابط مردم محور بین کشورها به شمار می روند که مشروعیت و ثبات این رابطه بیشتر است و به 2 کشور نفع مشترک می رساند.

راغی اظهار کرد: روابط بین ایران و افغانستان از سالها قبل استثنایی و بر مبنای اشتراکات فرهنگی، دینی و تاریخی بوده و درک دوطرفه نسبت به نیازمندی های آنها در حوزه بین المللی وجود داشته است.

وی بیان کرد: در زمان تحریم های اقتصادی، افغانستان رویکرد استثنایی نسبت به ایران داشته و این کشور را یاری کرده است.

سرکنسول افغانستان در مشهد با اشاره به حجم بالای تبادلات کالایی بین ایران و افغانستان گفت: در 9 ماه گذشته حجم تبادلات تجاری بین 2 کشور 300 میلیارد دالر بوده که این میزان حجم تبادلات بیانگر اعتماد طرفین و باز شدن درهای توسعه به روی دو کشور است.

راغی اظهار کرد: هنوز ظرفیت های بالقوه زیادی در زمینه های مختلف به منظور توسعه مناسبات اقتصادی دو کشور وجود دارد که می توان بخشی از آن را از طریق تعامل بین اتاق اصناف مشهد و اتاق اصناف پیشه وران هرات به فعلیت درآورد. 

وی فعال کردن بخش تولید را از موضوعات مهم مورد توجه دولت افغانستان دانست و گفت: برای بومی سازی تولید و رونق این بخش در کشور افغانستان نیاز به دانش فنی و تجربه ایرانیان احساس می شود و لازم است به جای واردات صرف کالای تولید شده ایرانی به افغانستان، دانش فنی ایرانیان نیز به این کشور وارد شود. 

راغی، استخراج معادن غنی و کشت فراسرزمینی با توجه به آب و خاک و اقلیم مناسب افغانستان را از بسترهایی برشمرد که ایرانیان می توانند دانش تولید و فناوری خود را به این کشور صادر کنند. 

سرکنسول افغانستان در مشهد همچنین رفع محدودیت در واردات برخی کالاهای تولیدی افغانستان به ایران، توجه به مناطق ویژه اقتصادی و بازارچه های مرزی مشترک بین 2 کشور را خواستار شد و گفت: در برخی موارد، منطقه ویژه اقتصادی و بازارچه مرزی بین دو کشور تبدیل به محلی برای تخلیه بار شده است و حال آنکه باید این اماکن براساس وظیفه ذاتی خود عمل کنند. 

راغی گفت: با توجه به اینکه رقبای ایران در افغانستان افزایش یافته اند، ضرورت دارد کیفیت برخی کالاهای تولیدی ایران که بهافغانستان صادر می شود، ارتقا یابد. 

وی هزینه های درمانی افغان ها در ایران را بیشتر از هند ذکر و بیان کرد: با توجه به ظرفیت های درمانی در ایران و همسایگیافغانستان با این کشور، بهتر است ایران قدری این نوع هزینه ها را برای مردم افغانستان کاهش دهد. 

وی با اشاره به وجود 20 هزار دانشجوی افغان در دانشگاه های ایران گفت: بیشتر این دانشجویان، افغان های مقیم ایران هستند و هزینه های آموزشی برای دانشجویان افغانستان که بخواهند در ایران تحصیل کنند، بسیار بالاست. 

انتهای پیام/

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار