پایش فرونشست زمین در دشت‌های فارس با استفاده از پردازش تصاویر ماهواره‌ای راداری انجام می‌شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ طهمورث یوسفی مدیرکل مرکز زمین شناسی و اکتشافات معدنی منطقه جنوب (شیراز) با اشاره به پایش فرونشست زمین در دشت‌های فارس با استفاده از پردازش تصاویر ماهواره‌ای راداری بوسیله این مرکز گفت: با توجه به رخداد پدیده فرونشست زمین در دشت‌های کشور که در سال‌های اخیر اتفاق افتاده اهمیت بررسی و پایش این پدیده روز به روز بیشتر احساس می‌شود.

وی با بیان اینکه دشت‌های فارس نیز از رخداد این پدیده در امان نبوده و در برخی از دشت‌ها نشست زمین از حد بحران گذشته و رکوردار این پدیده در کشور بوده، افزود: پایش فرونشست در دشت‌های این استان در دستور کار سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی منطقه جنوب کشور (شیراز) قرار گرفته و به روش‌های مختلف انجام پذیرفته، همچنین بخش وسیعی از مطالعات نیز به طور پیوسته در حال انجام است.

یوسفی تصریح کرد: پایش فرونشست زمین بوسیله پردازش و مطالعه تصاویر ماهواره‌ای راداری از جمله روش‌های به روز، دقیق و پیشرفته بوده که قادر است نشست زمین را در یک گستره وسیع در زمانی کوتاه و با دقتی مناسب محاسبه کند.

مدیرکل مرکز زمین شناسی و اکتشافات معدنی منطقه جنوب (شیراز) ادامه داد:بر اساس مطالعات انجام شده این روش در گستره نشست زمین در برخی از دشت‌های استان فارس مورد بررسی قرار گرفته که نتایج قابل توجهی را در بر داشته است.

وی با بیان اینکه از جمله دشت‌های مطالعه شده در این استان دشت‌های شیراز، سروستان، مرودشت، کوار، داراب، فسا و قره بلاغ، قطروئیه، قیر و کارزین، جویم، بنارویه، جهرم، مبارک آباد واستهبان است که در بازه زمانی سال ۹۵ مورد بررسی قرار گرفته افزود: از لحاظ میزان نرخ نشست، این دشت‌ها به نسبت دیگر دشت‌های استان نشست بیشتری را متحمل شده اند.

مدیرکل مرکز زمین شناسی و اکتشافات معدنی منطقه جنوب (شیراز) اضافه کرد: بر اساس نتایج و مطالعات انجام شده در حال حاضر نرخ متوسط نشست زمین در دشت‌های یاد شده از ۴ تا ۱۰ سانتی متر در سال محاسبه شده است.

وی اظهار کرد: بیشترین نشست در دشت‌های مورد مطالعه در محدوده‌هایی مشاهده شده که از نظر کشاورزی فعالیت بیشتری انجام شده و این امر خود اهمیت عامل برداشت بی رویه آب‌های زیر زمینی را در وقوع پدیده فرونشست در این دشت‌ها نشان می‌دهد.
انتهای پیام/ت

نظارت بر فرونشست دشت‌های فارس با تصاویر ماهواره‌ای راداری

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار